Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka fruktträd?  (läst 3043 gånger)

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
Vilka fruktträd?
« skrivet: 16 dec-10 kl 19:58 »
Ska plantera flera olika frukträd.
Vilka?

På en gammal/äng/åker som legat i träda. Bohuslän.
En plats som håller fukten länge efter regn.
I närheten finns äpple och päron.

Vill också plantera i sänkan vid bäcken. Där det vissa årstider svämmar över.
Finns det några fruktträd som gillar att få rötterna översköljda några gånger om året?

Sebastian

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vilka fruktträd?
« Svar #1 skrivet: 16 dec-10 kl 20:14 »
brorsan har översvämmningar ifrån ån varje år i sin trädgård.. där trivs både äppleträd och körsbärsträd... vinbärsbuskar oxå...
Fjäderfän och kaniner

ElinaAnderzzon

• Norrbotten
    • våningsregister
« Svar #2 skrivet: 22 dec-10 kl 15:00 »
Jag har också väldigt blött på vissa platser i trädgården. Jag gillar ju familjeträd. Spännande att smaka olika sorters frukt på samma träd.  Lycka till!

Jessie Hillbilly

• -
« Svar #3 skrivet: 27 jan-11 kl 20:30 »
Mirabelle plommon  :)

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 27 jan-11 kl 21:12 »
Äpplen tål väta rätt bra fast inte hela tiden. Man kan blanda sena och tidiga sorter. Finns sorter som ger skörd första året.
Vid bäcken - skuggmorell - helt underbara bär att göra marmelad och likör på. Och en överdådig blomning tidig vår. Växer på rätt snabbt om dom trivs.
Plommon går bra lite var som fast stående väta gillar dom nog inte. Tar rätt lång tid innan första skörd.
Gammaldags träd som går bra på gammal åker är fågelbär och krikon som man också kan sätta i små lundar fast fågelbären äter fåglarna upp  ;D om man inte snabbar sig och krikonen är inte supergoda men båda har vacker blomning. Lycka till :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 jan-11 kl 21:16 »
Fler svar överflödiga efter christelles svar...

Men finns det äppelträd i närheten så borde du ju utnyttja det och plantera äppel i din trädgård.

:)

/Neiklot

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 jan-11 kl 21:21 »
Körsbärsträd är för mig ett måste. Dom tål nog att få rötterna översköljda, men står vattnet kvar en längre tid så tål dom det inte. Sluttande mark är idealiskt för körsbär. Och förutom fruktträd bör du även plantera ett nötträd, gärna någon slags valnöt.

poze

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 27 jan-11 kl 21:26 »
om du gör en liten kulle med material du kan finna i din närhet som du planterar dina träd på så klarar sig det mästa.

hugg bort grässvålen och sätt trädet ytligt, fyll upp med grus, sten, sand och kompost, vad du nu kan hitta som är stabilt och dränerande. bara det kan andas så funkar det.

Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser