Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För grova fästen på balspjutet  (läst 3298 gånger)

JBF

• Småland
För grova fästen på balspjutet
« skrivet: 14 dec-10 kl 17:53 »
Jag har stort behov att ett balspjut, och har fått låna ett (med erbjudande om att få köpa det). Problemet är bara att fästena på spjutet till trepunktens lyftarmar är för grova (Har en MF135 med 19 (?) mms hål.) Hur göra smidigast? Kan jag köpa nya tappar och låta svetsa fast eller? Eller kan man använda nånslags rundstav till detta?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

pålle

• Gäst
SV: För grova fästen på balspjutet
« Svar #1 skrivet: 14 dec-10 kl 18:34 »
 Är dom skruvade så köp nya  det lönar sig om du byter traktor.

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 14 dec-10 kl 20:27 »
Är dom skruvade så köp nya  det lönar sig om du byter traktor.
Hmm, vilka är skruvade?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 dec-10 kl 20:43 »
Hmm, vilka är skruvade?
är inte fästena det då ?

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 14 dec-10 kl 20:55 »
är inte fästena det då ?
Det måste jag nog kolla upp, i min enfald trodde jag att de var svetsade.
Kan jag, ifall de är skruvade, köpa nya fästen i rätt storlek och skruva fast/svetsa fast?

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 14 dec-10 kl 21:32 »
Jag har samma problem med vår lilla traktor (Volvo BM 320), tapparna på balspjutet är för grova för hydraularmarna så vi kan bara köra balar med vår Volvo BM 430.
Det borde gå att svetsa dit två tappar till på det spjutet jag har. Alltså behålla de grova också för att använda till traktorer med större hål i hydraularmarna och sen svetsa fast tunnare tappar över eller under de grova tapparna. tappar borde man kunna köpa på traktorskrot eller Lantmännen maskin.

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 dec-10 kl 21:49 »
Det måste jag nog kolla upp, i min enfald trodde jag att de var svetsade.
Kan jag, ifall de är skruvade, köpa nya fästen i rätt storlek och skruva fast/svetsa fast?
om aj vore som du då skruva ja

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 dec-10 kl 21:52 »
Jag har samma problem med vår lilla traktor (Volvo BM 320), tapparna på balspjutet är för grova för hydraularmarna så vi kan bara köra balar med vår Volvo BM 430.
Det borde gå att svetsa dit två tappar till på det spjutet jag har. Alltså behålla de grova också för att använda till traktorer med större hål i hydraularmarna och sen svetsa fast tunnare tappar över eller under de grova tapparna. tappar borde man kunna köpa på traktorskrot eller Lantmännen maskin.
sätter du dit klenare så kan du antingen byta var gång eller så kan du ha distans hylsor

JBF

• Småland
« Svar #8 skrivet: 14 dec-10 kl 21:53 »
OK så nya tappar i rätt storlek går att få tag på? Kanoners!

pålle

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 dec-10 kl 22:21 »
OK så nya tappar i rätt storlek går att få tag på? Kanoners!
borde ju finnas om dom är skruvade anars så en svarv kunnig

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 dec-10 kl 22:40 »
Olsson i Ellös.

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser