Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skörda kåda!  (läst 20182 gånger)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Skörda kåda!
« skrivet: 13 dec-10 kl 18:12 »
Ingen aning vart jag ska lägga den här, så flytta gärna den till rätt ämne. @-->--

Jag brukar göra kådsalva, men det är svårt att få ihop tillräcklig mängd när man är tvungen att länsa hela skogen.

Nu äger jag ju ett antal tallar och granar, så min fråga är om jag kan stympa träden lite, typ hugga lite i dom för att få kåda, utan att skada dom för mycket så dom dör?

AK Corall

• Småland
SV: Skörda kåda!
« Svar #1 skrivet: 13 dec-10 kl 18:55 »
Visst kan du det. Det räcker med ett "tändsticksask-stort" hål i barken och trädet tar ingen större skada. Virkeskvalitén sjunker kanske men är det dina träd  och du endast har ett fåtal så kvittar väl det. Själv har vi barkat stående tallar som vi tänkt bygga med och som kommer utsättas för fukt. Jag har för mig att det är förbjudet att göra så i större skala men ett par stycken ska väl gå bra.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2 skrivet: 13 dec-10 kl 19:21 »
Tack!

*vässar yxan* ;D

anders50

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 dec-10 kl 19:30 »
Men håll dig till granarna!  ;D  Och helst i toppen!
« Senast ändrad: 13 dec-10 kl 19:37 av anders50 »

Gronavagen

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 13 dec-10 kl 19:54 »
Har inte en tillräckligt hög stege...... ::)

anders50

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 dec-10 kl 19:59 »
Och så ska du ta kådan vid sydlig vind, så får den bra läkande kraft!

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 dec-10 kl 13:12 »
Tänk bara på att det lätt går röta i granar som man tar kåda från. Tall klarar sig mycket bättre.

Humle

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 14 dec-10 kl 18:42 »
En "biprodukt" om du gör det på tall är att träet fylls med kåda också vilket gör det extremt rötbeständigt. Kanon till allt möjligt som ska vara ute. Blir även bra att bränna tjära på. Fetved kallas det, finns en artikel om det i ett nummer av tidningen Åter. I Frankrike har och har de haft enorma odlingar där de skördat kåda http://www.boreally.org/en/photography/flora/foret-landes-recolte-seve-pin2-197.html

Här är en film på det
Resin extraction, France
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Gronavagen

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 14 dec-10 kl 18:45 »
Tänk bara på att det lätt går röta i granar som man tar kåda från. Tall klarar sig mycket bättre.

Dör granar av röta? Dessa träd ska inte användas som virke, ev att de blir ved en kall vinter.

En "biprodukt" om du gör det på tall är att träet fylls med kåda också vilket gör det extremt rötbeständigt. Kanon till allt möjligt som ska vara ute. Blir även bra att bränna tjära på. Fetved kallas det, finns en artikel om det i ett nummer av tidningen Åter. I Frankrike har och har de haft enorma odlingar där de skördat kåda http://www.boreally.org/en/photography/flora/foret-landes-recolte-seve-pin2-197.html

Här är en film på det
Resin extraction, France

[/quote

Tackar, ska kolla länkarna! Hur pass allvarligt kan man stympa?

anders50

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 dec-10 kl 18:56 »
Intressant film Humle! Hade ingen aning om att sådant förekom, trots att jag varit i skogen hela livet!
Tänk det stämmer... att man lär sig nåt nytt varje dag!  :D

robowich

• Öland
« Svar #10 skrivet: 14 dec-10 kl 22:23 »
Skulle du vilja dela med dig av ditt recept på kådsalva? Eller om någon annan har bra recept!

Vilken kåda är bäst, gran eller tall?

/Robert

Gronavagen

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 14 dec-10 kl 23:08 »
Självklart!

Jag hittade mitt på shenet och använde mig av grankåda, dock anses den som starkare än tallkådan för känsliga personer. Det går att använda vilket som.

Smält kåda och filtrera genom en tesil, häll tillbaka i kastrullen. Smält i bivax och häll på olja (jag använde matolja, tycker olivolja luktar illa). Tänk på att kåda sitter som berg, så använd en tesil och kastrull som du inte är rädd om, sen kommer det att stinka i hela huset av kåda.

Shenets grundrecept såg ut så här:
Grankåda - 1 viktdel
Olivolja - 1 viktdel
Bivax - 1/4-1/2 viktdel

Men jag brukar höfta. Ju mer bivax dess hårdare salva.

Humle

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 15 dec-10 kl 08:57 »
Tallkåda innehåller terpentin vilker jag inte tror att grankåda innehåller. Känns inte så bra med terpentin i en hudnära salva  :P
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #13 skrivet: 15 dec-10 kl 09:01 »
En variant är att lägga kådan i en bit gasbinda eller annat glest tyg. Knyt ihop och lägg i en glasburk med olja. Värm i vattenbad tills kådan smält. Då är det bara att lyfta upp tygbiten med det skräp som blir kvar och sedan tillsätta bivax.

robowich

• Öland
« Svar #14 skrivet: 17 dec-10 kl 21:47 »
Det är detta jag älskar med det här forumet! Kunskapen, påhitten och öppenheten! Jag är fasen helt såld på att sitta och läsa på det här forumet!

TACK!

Gronavagen

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 17 dec-10 kl 22:23 »
Jag hade ingen aning om att kåda faktiskt hade skördats när jag skrev mitt inlägg. Fick bara en galen idé en kväll. :)

Jag älskar verkligen alternativ och är så glad för att ha hittat hit.

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 2 användare
javill, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser