Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lära Japansk Spets valla får?  (läst 3315 gånger)

Jessi

• Västmanland
Lära Japansk Spets valla får?
« skrivet: 13 dec-10 kl 16:18 »
Hej! vi har tänkt skaffa får till sommaren, går det att lära en Japansk spets att valla? eller är det dömt att misslyckas? vilka egenskaper ska en bra vallhund ha?..har absolut ingen erfarenhet om att dressera hundar på det sättet, bara mest funderingar..han tycks ha ganska mycket jaktinstinkter i sig för att vara ren sällskapshund..antar att det kan vara väldigt individuellt.Han är 3år,kanske för sent? han är otroligt lättsam och lyhörd och reagerar alltid på kommando..någon som har erfarenhet av att ha "sällskapshund" som "brukshund"?
Allt är möjligt bara man gör lite i taget.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Lära Japansk Spets valla får?
« Svar #1 skrivet: 13 dec-10 kl 16:49 »
Vallning är något som vissa hundar har i sig och andra inte. Jag tror att det är näst intill omöjligt att lära en hund att valla om den inte har det i sig.

När man tränar vallhundar lär man dom inte att valla utan man utnyttjar deras medfödda vilja att valla och lär dom att göra som föraren vill. Dvs man lär dem olika kommandon så att föraren styr deras vallningsinstinkt dit h*n vill.

Om din Spets har vallanlag (vissa spetsar har det, andra inte)tror jag inte att det är för sent att börja träna nu. Men det är ofta mer jobb att lära en äldre hund  jobba o den inte är van vid det.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Luppa

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 14 dec-10 kl 13:28 »
Jag tror tyvärr inte att det går att lära en japansk spets att valla.Däremot går det säkert att lära honom att på kommando flytta sig till rätt punkt, för att "skrämma" fåren till rätt ställe.
Men djurkänsla, förutseende, balans och annat som krävs för att få en bra vallhund, kan du nog glömma.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 dec-10 kl 19:34 »
Problemet kan snarare vara att din hund uppfattar att du vill att den ska jaga fåren - tror att det är jakt som gäller. Det kan bli besvärligt - både att fånga hunden, och att se till att det inte upprepas igen :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Jessi

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 20 dec-10 kl 23:40 »
Ja,risken finns nog att han bara jagar, sedan är jag lite orolig att han ska gå för nära och bli sparkad eller göra illa sig på något sätt.. 
Hur lär man hundar att valla egentligen?har observerat ibland då han smitit efter rådjur att han jagar dem bara en liten bit,sedan stannar han och tittar på mig och då jag ropar kommer han tillbaka,han ställer sig framför och springer utmed bilar och cyklister också=/ ..vi ska ha en liten flock får modell mindre som ska få alternera mellan ett par hagar tänkte vi, så det lär nog inte vara något större problem att fösa över dem själva heller men tänkte att han nog kunde få hjälpa till om det är möjligt att lära honom..hur testar man vallningsegenskaper?
Allt är möjligt bara man gör lite i taget.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #5 skrivet: 21 dec-10 kl 16:26 »
Man lär inte hundar valla, det är ett medfött beteende.
Gå in på www.svak.se och under fliken fråga svak hittar du svar på de mesta frågorna.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser