Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ingefära  (läst 22205 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
ingefära
« skrivet: 11 dec-10 kl 00:13 »
vad använder ni ingefära till? vad har ingefära för positiva effekter på kroppen? fick ett ryck och köpte mig en bit ingefära och koka te på det...starkt och gott... minns inte vad det är bra för...matsmältningen?fettförbränning?
Fjäderfän och kaniner

esten

• -
SV: ingefära
« Svar #1 skrivet: 11 dec-10 kl 10:45 »
Ja ingefäran är bra för en mage i magknip , den lugnar magen . Men ingefäran är även smärtstillande i andra samanhang .
Att suga på en bit ingefära kan man göra vid sådana tillfällen . Kanel är ochså bra om man är mer dålig i magen , gott att gnaga kanel då och magsjukan brukar ge sig ganska snabbt .

Ingefära i maten , klassiskt i pepparkakor och de tjocka revbenen till jul , iingefära passar bra till lite fetare mat .

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #2 skrivet: 11 dec-10 kl 10:47 »
vad använder ni ingefära till? vad har ingefära för positiva effekter på kroppen? fick ett ryck och köpte mig en bit ingefära och koka te på det...starkt och gott... minns inte vad det är bra för...matsmältningen?fettförbränning?

Ingefära är en av mina favoritkryddor, kan användas att krydda det mesta med.
Te på ingefära, lime/citron och honung är mumma.
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/183
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

edithsdotter

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 dec-10 kl 11:14 »
Ingefära, bland annat, används i te som del i alternativbehandling av fibromyalgi.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 13 dec-10 kl 18:06 »
Jag tycker ingefära är effektivt mot illamående.  Torkad malen ingefär på filmjölk är toppen om man inte har nån matlust.
Färsk ingefära är som sagt gott i te och matlagning, asitiskinspirerad mat framför allt. Kanderad ingefära är som godis.

Mata

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 31 dec-10 kl 21:38 »
Ingefära är fantastiskt på alla möjliga sätt!
Man kan riva ner lite i det mesta. Förskräckligt hälsosamt och gott. :)

Citera
Ingefära stimulerar receptorer i magsäcken, vilket innebär att aptiten och matsmältningen stimuleras.
Ämnet Zingeron i ingefära har antiinflammatoriska
egenskaper. Ingefära har därför en positiv effekt på ledgångsreumatism. Shogaol är hjärtstärkande.
Ingefära stimulerar andning och blodcirkulation
i hjärnan och kan därigenom även reducera smärta vid huvudvärk.
Ingefära är effektivt mot illamående och åksjuka.

http://www.ortblomman.com/ortbiten/ingefara.html

Mer intressant:

Citera
Man har gjort flertalet vetenskapligt utförda undersökningar på ingefärans läkande egenskaper och bland annat kommit fram till att ingefärsolja motverkat hudcancer hos möss, och att den kan ta död på cancerceller i äggstockarna.

Ett lite udda användningsområde för den nyttiga ingefäran är att de som försöker sluta snusa använder sig av färsk ingefära som substitut för den lilla prillan under läppen. Tydligen lär den ge en svidande effekt under läppen som liknar snusets. Dessutom ger den förmodligen vissa stimulerande effekter som kan liknas med de uppiggande men samtidigt märkligt lugnande effekterna hos nikotin.  Detta i kombination med de avgiftande effekterna hos ingefäran gör den perfekt som en substitut för prillan!
http://www.nyttigt.eu/ingefaran-ar-en-nyttig-ort-med-massor-av-bra-egenskaper/

Jag brukar slänga in en del i frysen och så river jag den sen i fruset tillstånd. Då går fibrerna av och man behöver inte kämpa med dem. Och så har jag alltid hemma.

Mest använder jag det i grytor. Steker kryddor i ghi/olja och sen sist ingefära som steks lite med, sen på med grönsaker, som steks/ångkokas i sin egen inneboende fuktighet (hrm.. eller hur man ska uttrycka det).
I chutney är ingefära nästan ett måste!

Det är en bra start på en måltid att äta ingefära skuren i små stavar som man dränkt in i citronjuice en stund. Sätter ingång magen och hjälper till med smältningen av maten.

Luff

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 jan-11 kl 01:00 »
Koka upp vatten m 3 cm ingefära i skivor och 10-20 hallon, låt stå o dra - tillsätt honung om så önskas.
Det tet sätter fart på blodet.
//Luff

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 01 jan-11 kl 17:44 »
Avsnitt om ingefära i SVTserien "Kinas mat":

http://svtplay.se/v/2278705/kinas_mat/del_8_av_8__ingefara

Mata

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 01 jan-11 kl 17:48 »
Just, ja. Det såg jag med. Mycket intressant program.

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 11 jan-11 kl 18:33 »
Alltid till fläskkött..
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
« Svar #10 skrivet: 11 jan-11 kl 18:46 »
Verdens mest brukte krydder. Jeg bruker det til syltede gresskar. Deillig til kjøttmat.

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #11 skrivet: 18 jan-11 kl 14:36 »
Gresskar, betyder det squash eller pumpa? Kommer inte ihåg, men tror det var nån av dom.

Inlagd ingefära till sushi!
Mycket gott i allehanda grytor, inte bara asiatiska och afrikanska. Funkar bra med vitlök i köttfärssås tex.

Jag brukar vräka i mig en kopp varmt te med hackad ingefära, vitlök och honung om jag börjar bli förkyld.

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
« Svar #12 skrivet: 18 jan-11 kl 17:51 »
"Gresskar" tyder pumpa. Jeg antar at det er det amerikanerne kaller"winter squash".

Vårvind

• Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
« Svar #13 skrivet: 18 jan-11 kl 20:01 »
Fantastiskt gott att andvända ingefära till rabarber och göra marmelad av det,kaske inte riktigt säsong än men det kommer  ;D
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 28 jan-11 kl 19:39 »
Har man ont i halsen kan man blanda en äggula med ingefära och socker. Så mycket ingefära att man inte "bränner"sig. Så tar man en sked och har smeten i munnen så länge man kan. Lindrar fint och smakar gott :D
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 28 jan-11 kl 19:49 »
När jag är förkyld brukar jag göra te på ingefära, vitlök och citron.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Bo

« Svar #16 skrivet: 29 jan-11 kl 18:51 »
Som smörgåspålägg använder jag här en sylt jag kokar på vintersquash, ingefära, citron och snålt med rårörsocker.

pyromanen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 29 jan-11 kl 19:32 »
Snabbfrästa räkor med vitlök och ingefära  :P
Skala ½ kilo räkor, stek 3-5 grovhackade vitlöksklyftor och ungefär samma mängd färsk ingefära i olja (inte för varmt) några minuter, släng räkorna i pannan, rör runt och ät med basmati eller jasminris.

Ninnae

• Ångermanland
« Svar #18 skrivet: 10 apr-11 kl 10:24 »
Jag brukar göra ingefära/ananas dricka , supergott och håller förkylningar borta.
Riv ingefära ca. 1 kg , lägg den i en stor balja /kastrull med 2-3 liter vatten , krama o pressa ingefäran så att allt kommer ur den , sila och gör om samma procedur. Blanda i ananas , antingen mixade färska eller oustspädd juice,2-3 liter , eller både och , om du mixar så får du sila en gång till , pressa i 2-3 citroners saft och rör om , söta m honung efter smak. Förvaras fryst i lämpliga flaskor då den inte innehåller konserveringsmedel. Riktigt gott och svalkande på sommaren.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 21 apr-11 kl 06:28 »
Hej!

Mitt första inlägg här  :)  Jag älskar ingefära och att dricka te. När jag tröttnar på teet på indiskt vis (med krossade kardemummakärnor) så river jag ingefära och kramar ur ovanpå tebladen + lägger i några rosepepparkorn. Fungerar i bryggare med. Lika gott i grönt som svart te. Annars så åker det nog i litet ingefära i maten när som helst när andan faller på. Passar ju till både salt o sött.

En god hemlagad glass: Blanda två delar hemlagad yoghurt och en del cocosmjölk. Blanda i ingefära (riven och urkramad så man slipper fibrerna) och socker efter behag. Behövs bara litet. Har man ingen glassmaskin kan man röra om med jämna mellanrum för hand, men det är jobbigt att få det jämnt. Man kan testa att blanda ned med rivna gröna äpplen och vaniljsocker i smeten som variation. Det syrliga i yoghurten är jättegott som glass! Dekorera med gojibär, pinjenötter, urgröpt passionsfrukt ... dofta över kanel eller muskot och ringla över honung eller sirap ... ingefära är förresten jättegott att blanda i honungen.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser