Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundras?  (läst 23842 gånger)

jerker_s

• Södermanland
Hundras?
« skrivet: 10 dec-10 kl 15:32 »
(vet inte om jag valt rätt kategori)

Vi har gått och funderat på hund ett tag nu, men har inga som hälst kunskaper om raser och deras egenskaper. Därför ber jag om hjälp av er hundkunniga!:) För att vi mer ska kunna läsa om olika raser (det finns ju en del att välja på..)
Egenskaper och ändamål för hunden:

Lättlärd, lydig
God familjemedlem, leka med barnen
Vakta gården från ovälkommna gäster, såväl människor som räv..
Ej ge sig på frigående höns och katter.. (förstår att det även är en del i uppfostran)
Lättskött, ej massa lång päls som måste borstas ideligen..
Storlek: Gillar stora hundar, men mindre är mer praktiska... Medium kanske är bäst.. Den frågan får vara öppen..

Kom jättegärna med åsikter, tankar, frågor mm..

Diablo

• Älskar keramik, ull, betong, växter, att göra tvål
    • Skåne
SV: Hundras?
« Svar #1 skrivet: 10 dec-10 kl 15:51 »
Jag har själv en bordercollie, en som inte vallar. Hon älskar barn, och djur, har haft med henne hos lamm som varit utan mamma och hon adopterar allt ;) Mycket läraktig ras. Det finns många border som behöver placeras om för att de inte vallar, det vill säga om du inte har kor eller får som du vill valla. Det finns både kortåriga och långhåriga. De är mycket friska och enligt försäkringsbolaget den friskaste hundrasen, då de inte avlas på utseendet utan på vallningskunskapen.
För min familj så är detta den perfekta familjemedlemmen, hon är lugn, snäll, så smart, och otroligt tillgiven.
Men jag poängterar man ska inte ha en vallande border utan något att valla för det fungerar ofta inte och bler inte bra i slutänden.
Vild i hjärtat. Har man tur behöver man inget vett;-)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 dec-10 kl 16:47 »
gå till biblioteket och läs på innan du skaffar hund.... lydiga kan de flesta hundar bli men det krävs kunskaper ifrån dig att bli en ledare värd att följa..  men generellt kan en dansk/svensk gårdshund eller en västgöta spets vara nåt för era behov...
Fjäderfän och kaniner

Diablo

• Älskar keramik, ull, betong, växter, att göra tvål
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 dec-10 kl 17:00 »
gå till biblioteket och läs på innan du skaffar hund.... lydiga kan de flesta hundar bli men det krävs kunskaper ifrån dig att bli en ledare värd att följa..  men generellt kan en dansk/svensk gårdshund eller en västgöta spets vara nåt för era behov...
Jag har erfarenhet av västgötaspets och de är ingen hund man bör ha om man inte har mycket erfarenhet. Desutom uppfattar jag inte dem som lättlärda, de är envisa vallar allt inklusive katter, hönor och barn!
Men oavsett vad för hund du bestämmer dig för så tycker jag att det är ett måste att gå på valpkurs. Där får man mycket hjälp och tips. Åk gärna till olika uppfödare och se på hundarna. Hundar kan vara väldigt olika även om de är av samma ras!
Vild i hjärtat. Har man tur behöver man inget vett;-)

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #4 skrivet: 10 dec-10 kl 17:40 »
det finns så enormt många olika raser och hundar är ju olika fast dom är av samma ras.
mina små trasselsuddar vaktar gården bra.. mot räv, grannens katter och andra stora hundar. och låter mina hönsen och mina katter vara ifred.. men då har dom nackelen med pälsen som du inte ville ha , krävande pälsvård , men ioförsig så klipper jag mina så , jag tycker inte  det är så mycket. fördelen med mina hundarspäls är att dom inte fäller hår.. bara det man borstar ut..

du måste helt enkelt kolla upp vad du vill ha ..
http://vovve.net/Raser/raser.asp?p=A-C
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

anders50

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 dec-10 kl 17:55 »
Vill du ha en stor hund och bor så att hunden har lite yta att röra sig på så varför inte fundera på en Irländsk Varghund. En lugn, lättlärd och otroligt tillgiven familjehund. Och har den möjlighet så motionerar den sig själv, i racerfart!  ;) Jag är inne på min andra Varg och ännu har ingen okänd vågat sig in på tomten när hunden varit ute, trots att den visar tillgivenhet.
Och trots sin storlek så märks den inte mer inne än vilken annan hund som helst.  Bra päls, luktar inte blöt hund när den kommer in och är blöt, men visst blir det nån pälstuss i nåt hörn ibland, men inte så mycket som efter mina jakthundar.
En nackdel är att de inte blir så gamla, oftast bara 8-9 år.

MrsB

• Småland
« Svar #6 skrivet: 10 dec-10 kl 18:22 »
Har idag en Dansk/Svensk Gårdshund. Har under mitt liv haft åtskilliga hundar. Både jakthundar samt "knähundar". Måste nog säga att Gårdshunden är den mest krävande hunden av dem alla. Tycker inte om barn, kan inte vara hemma själv samt kräver massor med träning. OK, jag vet att det är från hund till hund men detta lilla monster  ;) har varit jobbig sen valp. Nu när hon är 6 år så är hon mera människovänlig. Men än i dag måste hon få arbeta några timmar annars går hon på tåspetsarna inne. Tycker att du skall skaffa en Labrador. De är helt underbara med andra djur samt de formligen älskar barn. Rottweiler är också en underbar hund. Lättlärd samt älskar barn. En hund i "mellanklassen" är annars en Jack Russel. Men som sagt läs på om alla hundar samt återkom när du har hittat något som låter bra. Har haft Bedlingtonterrier, Cockerspaniel, Tax, Vorsteh, Engelsk Setter, Rottweiler, Labrador, Norwichterrier, Ungersk Wiszla, Lhasa Apso, Karelsk Björnhund samt nu en Dansk/Svensk Gårdshund :P Alla underbara på sitt sätt när de har använts till vad de skall.

malines

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 dec-10 kl 18:42 »
Vill du ha en stor hund och bor så att hunden har lite yta att röra sig på så varför inte fundera på en Irländsk Varghund. En lugn, lättlärd och otroligt tillgiven familjehund. Och har den möjlighet så motionerar den sig själv, i racerfart!  ;) Jag är inne på min andra Varg och ännu har ingen okänd vågat sig in på tomten när hunden varit ute, trots att den visar tillgivenhet.
Och trots sin storlek så märks den inte mer inne än vilken annan hund som helst.  Bra päls, luktar inte blöt hund när den kommer in och är blöt, men visst blir det nån pälstuss i nåt hörn ibland, men inte så mycket som efter mina jakthundar.
En nackdel är att de inte blir så gamla, oftast bara 8-9 år.

Ja, de är helt underbara, men man ska komma ihåg att de ursprungligen är jakthundar, så ngn lämplig gårdshund vet jag inte om jag tycker att de är.

Min erfarenhet av Västgötaspets är att de är lätta, lättlärda och trevliga, men bara om de får vara med HELA TIDEN. Så fort de lämnas ensamma längre stunder blir de fullkomligt knäppa. Är man hemma mycket, om huset sällan står tomt och man är någorlunda aktiv både inne och ute tror jag att Västgötaspetsen är en mycket lämplig ras. Även Lappsk vallhund, kanske kan var ngt?

Cederqvist

• Gotland
« Svar #8 skrivet: 10 dec-10 kl 18:45 »
am. bulldog classic är mycket barnvänlig, korthårig, lättlärd och har dessutom inte så mycket känsel i "rygghuden" vilket gör den tålig mot småbarn.
Det är en mellanstor ras (vanligen, vår hanne ligger på 55-60 kg).

anders50

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 dec-10 kl 19:05 »
Ja, de är helt underbara, men man ska komma ihåg att de ursprungligen är jakthundar, så ngn lämplig gårdshund vet jag inte om jag tycker att de är.

Min erfarenhet av Västgötaspets är att de är lätta, lättlärda och trevliga, men bara om de får vara med HELA TIDEN. Så fort de lämnas ensamma längre stunder blir de fullkomligt knäppa. Är man hemma mycket, om huset sällan står tomt och man är någorlunda aktiv både inne och ute tror jag att Västgötaspetsen är en mycket lämplig ras. Även Lappsk vallhund, kanske kan var ngt?

Det är inte mer jakt i Varghunden numera än det är i alla andra raser. Mina har gått lösa som de velat här på gården, och aldrig jagat efter nåt vilt de sett.
Jag har tidigare haft både Hamiltonstövare och gråhundar lösgående här på gården och de lämnade inte gården utan lov.
Och skulle man behöva säga till Varghunden, så är den rasen nog bland de klokare och förstående hundarna.
Men undantag finns ju alltid!  ;)

jerker_s

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 10 dec-10 kl 20:06 »
Tack för alla inlägg! Mycket intresanta ideer och åsikter.. Tack för en bra länk!

Bordercolli som inte vallar låter intresant. gillar bordercolli.. den är i fundering.. västgötaspetsen låter som den passar bra när man läser om den, passar perfekt.. men era erfarenheter oroar lite.. Lappsk vallhund låter också intresant..

Vad sägs om svensk lapphund? skulle den kanske kunna passa? Någon med erfarenhet av denna?

grimbart

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 10 dec-10 kl 20:31 »
alla hundar kräver stimulans och aktivering för att bli bra familjehundar... hundproblem beror allt som oftast på ägaren och tiden de tränat hunden... visst det finns raser som kräver mer än andra men man ska veta att alla hundar kräver sitt...
Fjäderfän och kaniner

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 10 dec-10 kl 21:04 »
Vad som är rätt hund för dig är inte bara en fråga om ras och olika rasers egenskaper. Det handlar också om hur du är som person. Jag till exempel är en rätt bullrig person med mycket gester och stor fallenhet för att riva ner saker som skramlar typ grytlock och tallrikar  ::) Många hundar som är väldigt signalkänsliga tycker jag är rätt jobbig framförallt i början innan dom har vant sig vid att jag är dom jag är ;) Jag har haft en del BC som arbetskamrater och även om dom har tyckt om mig så har dom ofta varit rätt på tå i min närhet och haft lite svårt att koppla av.

Hundar som är lite coolare i sin läggning och inte fullt lika signalkänsliga funkar oftast bättre med mig, då dom inte blir lika störda av mitt "yviga yttre"

Med det vill jag bara säg att man ska analysera hur ens egen familj är också. Vissa familjer är lite mer "kraftfulla" än andra och vissa familjer är väldigt lugna och lågmälda. Det gäller att hitta en hund som passar familjens egenskaper också  :D

Jag skulle kolla in på Berner Sennen, Landseer, eller Leonberger om du vill ha en stor och trogen gårdshund. Det är trevliga och godmodiga hundar som ofta trivs väldigt bra med ett "lufsa runt och hålla koll på gården" liv. Dom är inte helt korthåriga men kräver ändå inte extremt med pälsvård.

Vill du ha en mellanstor hund skulle jag slå ett slag för Labrador (ej jaktvarianten) och vill du ha en lite kanske du skulle kolla in Shipperken (Linkoso här på alternativ har sådana)

Jag skulle undvika de klassiska brukshundsraserna och jakthundsraserna då dessa ofta ställer rätt höga krav på träning och aktivering.

Själv har jag haft Pudel (alla storlekar), Curlycoated Retriver, Shipperke, Tax, American Hairless Terrier, Italiensk Vinthund och varit sambo med hudar av raserna Golden, Labbe, Collie, Rottis, PON,  och ett par blandisar. Jag jobbar med hundar på heltid sedan 14 år och även om jag inte träffar alla raser i mitt jobb så har jag rätt stor erfarenhet av hur olika bra samma typ av hund kan passa i olika miljöer.

Lycka till!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #13 skrivet: 10 dec-10 kl 21:21 »
mitt tips jag vill ge är att kolla att uppfödaren känner sina hundar, för jag såg på mina valpars temperament redan när dom var 3-4veckor . så jag kunde passa ihop valp och valpköpare rätt..  valpar har helt olika personligheter och man måste få den valpen som passar just er familj.. en bra uppfödare ska kunna säga åt dig vilken personlighet dom olika valparna har.. sen krävs naturligtvis uppfostran för att få den hunden du vill ha..  det är bara att välja  ras..  men här lär du få många bra förslag..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 10 dec-10 kl 22:04 »
Tack för alla tips!

Med er hjälp har vi kommit fram till att vi vill ha en medelstor ras till lite mindre ras (utan att vara liten till sättet). En pigg och alert, lekfull men ändå lydig och lättlärd.. (förutom de önskemål som tidigare angivits). Vi är än så länge lite inne på hundar som svensk lapphund, lapsk vallhund och västgötaspets... Vad vi är lite oroliga för om de inte får tillräcklig stimulans.. Klarar de att stimulera sig själva emellanåt om de får springa löst på gården..? Eller sitta i en hundgård någon gång ibland om man inte är hemma..? Och hur är det med vallegenskaperna, kommer de bli jobbiga om de ej får valla?

Just nu planerar vi in föräldraledighet i samband med att vi skaffar hund (inte nog med att ta hand om barnet..;).. sedan jobbar vi båda 75% så hunden kommer så småningom vara själv (om några år) bitar av dagen..

Lina W

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 11 dec-10 kl 12:05 »
Lite spontant känner jag att de flesta vall, jakt och brukshundar kräver mer än att vara familj och gårdshund men det finns såklart undantag.
Har träffat några Västgötaspetsar och då har de varit vallhundar på större jordbruk och de har varit väldigt skälliga och jobbiga.
Lapphundarna är ju vallhundar från början men kan bli väldigt trevliga men de kräver en del och blir lätt enmanshundar och de jag träffat har gärna vandrat på stora områden...

Vad tror du om någon retriverras som Labbe eller Golden dock får de inte komma ifrån någon jaktinriktad kennel.
Eller någon sennenras som tex Bernersenner eller kanske någon Mastiffras. De verkar gilla mest att lunka runt på gården men som alla hundar kräver de en bra uppfostran och stimulans.

// Lina (som har en bruksavlad schäfer)
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 11 dec-10 kl 15:49 »
Vi gjorde ett rastest på http://www.canis.se/oppdretter/rasevelger.php
och fick följande resultat:

Akita
American Akita
Amerikansk bulldog
Bullmastiff
Canaanhund
Cane corso
Dansk-svensk gårdshund
Grosser schweizer sennenhund
Islandsk fårehund
Lapsk vallhund
Norsk buhund
Pinscher
Rhodesian ridgeback
Shar pei
Shiba

Av dessa fasnade vi mest för Lapsk vallhund och Pinscher... Kommentera gärna!

Vi är inte så sugna på att ha en altför stor ras av praktiska skäl.. Vi är även intreserade av att försöka lära den lite olika uppdrag som ev. kantarellsök, personsök.. och ev. agility.. vi har en son som är väldigt intreserad av att busa med hundar och hitta på saker att lära den.. På gården önskar vi den vakta gården mot oinbjudna gäster som mäniskor, rovfåglar, räv mm.. följa med på långpromenader, cykelturer, skogspromenader, fisketurer mm.. Vi är ganska aktiva i naturen.. Vi vill inte att den ska vara alltför jaktintreserad..
Att spetshundar kan vara skälliga har jag läst om, men det står även att det är en fråga om uppfostran..

MrsB

• Småland
« Svar #17 skrivet: 11 dec-10 kl 17:45 »
Shiba är en underbar hund. Någorlunda liten, kan lämnas hemma själv utan att skälla eller riva hemmet. Lätt att ta med om man vill resa bort. Stannar hemma hos flocken, alltså inte rymningsbenägen. Bra barnhund. Väldigt lättlärd.  Är fullständigt nöjd med att "bara" vara tillsammans med flocken utan att ställa en massa krav på aktivering. Men som med alla hundar måste den både rastas samt få sin mentala träning. Får den en uppgift som att t ex passa höns så har ni en trogen och underbar kompis många år framöver. Bra rasval enligt min uppfattning måste jag säga. Finns säkert andra som inte tycker likadant eller har träffat skräckexemplar av shiba

grimbart

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 11 dec-10 kl 18:00 »
rent spontant så känns inte cane corso ,bullmastiff och am.bull som några nybörjar raser...
visst de är ofta trevliga hundar men med fel uppfostran så kan det sluta illa med så stora hundar som har rejält med dådkraft om det skulle behövas...  Shiba är en liten lugn ras och de exemplar jag träffat har varit snälla...

springer spaniel utan jaktanlag är en trevlig hund mellanstor..pigg..välmusklad..
Fjäderfän och kaniner

jerker_s

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 11 dec-10 kl 18:22 »
Shiba låter också som en underbar och passande ras.. Dock valdes den bort på grund av jaktinstinkten.. Vi läste att den används till jakt av det mesta... Men det är klart, kanske kan få tag på en hund som inte är avlad på jaktegenskaperna... Någon som vet hur det är..?

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser