Hej. Vi är inne på vår tredje riesenschnauzer och är väldigt nöjda. Vi har även haft andra hundar som boxer, dvärgschnauzer, blandraser, schipperke.
Ingen av våra riesen har gått hemifrån fast vi aldrig haft staket runt själva tomten. Vi har hyfsat nära till landsvägen som det är fri sikt till och även om det går hundar där många gånger varje dag så har våra hundar aldrig sprungit dit. De vaktar genom att skälla om det kommer någon men när vi kommer ut tystnar de. De älskar att vara ute och är ofta ute själva. De kanske inte är de allra mest lättlärda utan man får träna dem på väldigt enkla sätt men de är inte dumma på något vis, och jag har aldrig märkt att de glömt bort ett kommando de lärt sig.
Vad gäller pälsen så klipper jag dem ca 3-4 ggr/år med maskinsax, det tar ca 2 timmar varje gång och de fäller aldrig ett hårstrå där emellan och man behöver bara kamma skägget och benen, det tar ca 1 minut.
En perfekt ras om man gillar att gå i skogen, de älskar att dra och bära, är tåliga, barnkära och tillåter alla som vi godkänner att vara en del i vår flock. I mitt tycke en perfekt ras som jag absolut vill rekommendera.
/Ingela