Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundras?  (läst 23882 gånger)

jerker_s

• Södermanland
SV: Hundras?
« Svar #40 skrivet: 12 dec-10 kl 20:55 »
Precis pratat med en uppfödare av Lapsk vallhund. Hon var lite orolig att den rasen ej skulle få den mentala träning hos oss som de behöver.. likväl som det kunde gå bra.. Men hon menade att det var dumt att chansa, för man vill ju inte misslyckas att ge hunden det den behöver! Hon rekomenderade istället den Finska lapphunden som skulle enligt henne vara snäppet mindre krävande och dessutom snäppet mer social.. Hon tipsade även om Norsk buhund.. Ska kolla upp uppfödare av dessa.. Vi ska även hälsa på en uppfödare av Shiba i mellandagarna.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #41 skrivet: 13 dec-10 kl 18:04 »
Själv har jag 2 jack russell en 14 år kastrerad hane och en 5 årig tik. Deras jobb är att vakta hönsen och ankorna på gården INGA andra djur får finnas nära hönsen. När tupparna ibland far ihop och slåss delar tiken genast på dom genom att hon puffar på dom. Fungerar bra med barn gör dom tiken älskar barn och alltig glad få leka. Men man ska vara noga med att välja rätt uppfödare när man  köper valp. Och tycker uppfödaren att en av deras valpar passar er får ni nog en bra hund. Enkel pälsvård är det också med dom.

Vi har även funderat på Jack russel då den är en trevlig ras. Docj skulle vi vilja ha en något större ras som kan dra pulka och bära packning vid vandringsturer mm.. Men den är fortfarande med i beaktning..:)

MrsB

• Småland
« Svar #42 skrivet: 13 dec-10 kl 18:19 »
Med det sättet att prata med uppfödare som du gör så kan det inte gå snett. Om alla som skall skaffa hund hade gjort som du så hade det inte funnits så många omplaceringar :-*. Jag tror att du skall titta på Norsk Buhund också som hon rådde dig till. Bra barnhund men liiite rymningsbenägen. Men med rätt husse eller matte så ordnar det sig nog. Ingen krävande pälsvård varken på Shiba eller Norsk Buhund. Med denna vinter är det inte roligt att ha hund med mycket päls. Har bland annat en Lhasa Apso som går ut som en liten hund men kommer in cirka 2 kilo tyngre ( av snö) ;D. Blir dusch varje gång han kommer in för att töa alla snöbollar i pälsen. Fortsätt att kolla och ett stort lycka till med ditt rasval val det än blir

jerker_s

• Södermanland
« Svar #43 skrivet: 14 dec-10 kl 21:09 »
Tack! Jo man vill ju att det ska bli rätt! Inte vill jag känna att jag inte har det som hunden behöver för att må bra! Vi är ute i god tid.. det blir nog inte aktuellt med hundvalp fören tidigast till sommaren.. Men det tar ju ett tag att hitta rätt..

jerker_s

• Södermanland
« Svar #44 skrivet: 21 dec-10 kl 11:28 »
Nu har vi varit och hälsat på en kennel som föder upp finsk lapphund.. Vilken helt underbar ras! De verkar passa oss perfekt! Men vi ska kika runt lite till innan vi bestämmer oss! Kan ju hända att vi känner något annat efter fler besök av andra hundraser... (tror iofs inte det)

Nena

• Dalsland
« Svar #45 skrivet: 21 dec-10 kl 12:37 »
Min svägerska har en Svensk Lapphund, helt underbar, tillgiven, familjekär, lättlärd. Hon vallar inte med den men hennes systerdotter tävlar agility med den.  Alla brukshundar kräver mer träning än en ren sällskapshund, men icke att förglömma - alla hundar mår bra av aktivitet: särskilt mentalt, det finns INGA knähundar! Systerdottern har även Finsk lapphund - mkt trevlig ras den också! Själv har jag en jaktspringer och en springer/wachtel, men så har vi ju dem till jakt, men underbara familjehundar också! Och båda vaktar huset mkt bra :)
Lev livet grönare så blir jorden skönare

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #46 skrivet: 21 dec-10 kl 13:17 »
Hej. Vi är inne på vår tredje riesenschnauzer och är väldigt nöjda. Vi har även haft andra hundar som boxer, dvärgschnauzer, blandraser, schipperke. 
Ingen av våra riesen har gått hemifrån fast vi aldrig haft staket runt själva tomten. Vi har hyfsat nära till landsvägen som det är fri sikt till och även om det går hundar där många gånger varje dag så har våra hundar aldrig sprungit dit. De vaktar genom att skälla om det kommer  någon men när vi kommer ut tystnar de. De älskar att vara ute och är ofta ute själva. De kanske inte är de allra mest lättlärda utan man får träna dem på väldigt enkla sätt men de är inte dumma på något vis, och jag har aldrig märkt att de glömt bort ett kommando de lärt sig.
Vad gäller pälsen så klipper jag dem ca 3-4 ggr/år med maskinsax, det tar ca 2 timmar varje gång och de fäller aldrig ett hårstrå där emellan och man behöver bara kamma skägget och benen, det tar ca 1 minut.
En perfekt ras om man gillar att gå i skogen, de älskar att dra och bära, är tåliga, barnkära och tillåter alla som vi godkänner att vara en del i vår flock. I mitt tycke en perfekt ras som jag absolut vill rekommendera.
/Ingela

MrsB

• Småland
« Svar #47 skrivet: 24 mar-11 kl 17:46 »
Väcker liv i denna tråd igen för jag är lite nyfiken på vad det blev för hund, Jerker-s? Blev det en lapphund? När skall ni skaffa den? Till sommaren?

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #48 skrivet: 24 mar-11 kl 19:06 »

Nu har jag läst tråden och om ni inte redan skaffat hund så är Norsk lundehund rätt ras för er  ;D

Länkar till en sida med mycket info och bilder: http://boromir.dinstudio.se/
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Izolde

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 24 mar-11 kl 19:23 »
Jag väljer att föreslå rasen Landseer. En stor hund som är väldigt intelligent, lättlärd o väldigt social. ;)
Lycka till
http://www.svlk.se/
<3 Sara <3

jerker_s

• Södermanland
« Svar #50 skrivet: 25 mar-11 kl 18:40 »
Halloj! Vi har bestämmt oss för Finsk lapphund, vi har troligen även bestämt av vilken uppfödare, som vi även har kontakt med.. Dock har vi ej bestämmt till 100 % och när det blir, då vi väntar barn i mitten av april och vill ta det först i lugn och ro..:) Men vi är sugna och om det blir hund blir det troligtvis en Finsk Lapphund..

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #51 skrivet: 25 mar-11 kl 19:17 »
Jag har en finsk lapphund och hämtar nummer 2 i mitten  av april. Underbar ras. Har lärt min att han inte ens får jaga katter om jag säger nej. Pälsen är lättskött, allt skräp trillar av och snön fastnar bara lite på benen om det är riktigt kram. Mjuk o fin o snäll o go!! Det finns 2 valpar som inte är tingade om du är intresserad:http://www.blocket.se/jonkoping/Finsk_lapphund___valpar_32725194.htm?ca=11&w=3

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser