Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  DIATOMACEOUS-EARTH  (läst 11846 gånger)

Gröneholms fjäderfä

• Gäst

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
SV: DIATOMACEOUS-EARTH
« Svar #1 skrivet: 10 dec-10 kl 09:38 »
Funderar på att ta hem en del ifall nån är intresserad.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 10 dec-10 kl 10:05 »
Verkar vara detsamma som kiselgur.

http://www.shenet.se/ravaror/kiselgur.html

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 dec-10 kl 11:00 »
Kan undra om det innehåller samma det man köper i sverige?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 10 dec-10 kl 11:22 »
Kiselgur eller diatomacéjord är ett lätt pulver, används mycket som filter eller uppsugande ämne i diverse processer. Jag förstår inte hur den ska kunna ta död på löss o kvalster, utan att ha någon ytterligare komponent. Men det är mycket man inte begriper.

Silikonoljan (dimetikon) man hänvisar till som aktiv ingrediens i lusguiden är något helt annat. Den är flytande, och "dränker" lössen.

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 dec-10 kl 13:06 »
Kollat på innehåll nu på min flaska och jag kan inte se att det innehåller aska som kiselgur gör. Det står silikon dioxid 83%

Diatomaceous Earth is a completely natural product made from single cell algae called Diatoms
« Senast ändrad: 10 dec-10 kl 13:08 av Gröneholms fjäderfä »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 10 dec-10 kl 13:52 »
Aska är ett begrepp vid kemiska analyser. Om du tittar på foderanalyser, (även livsmedel) så står det ibland aska. Det innebär inte att man blandar aska i fodret, utan det är det som blir kvar om man låter provet glödgas. Andra begrepp för samma sak kan vara mineraler, eller någon gång har jag sett obrännbart.

Förutom ev föroreningar består kiselgur av kiseldioxid (eng. silicone dioxide) som består av fossila skelett från encelliga kiselalger s.k. diatomacéer.

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 dec-10 kl 10:23 »
Då är det kanske samma.

kikiebird

• Småland
« Svar #8 skrivet: 25 jan-11 kl 15:16 »
Funderar på att ta hem en del ifall nån är intresserad.

Jag är intresserad av Diatomaceous Earth -preparatet, finns det inte att köpa i Sverige?
Man kanske kan göra en gemensam beställning.
Hur är Etotal? - finns hos Lantmännen har jag hört

karsan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 25 jan-11 kl 17:11 »
Det är mycket vanligt med diskussioner om detta på ett par amerikanska forum jag följer (homesteadingtoday och backyardchickens) Det finns olika varianter, och det verkar mycket viktigt att få det som är 'food grade', alltså lämpligt för livsmedel.  De med mer vetenskaplig inställning förefaller f.ö. mer tveksamma till nyttan än många andra.

The Game

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 jan-11 kl 22:10 »
De där var någe nytt..Själv kör jag bara me RED MITE bästa jag någonsin haft..
Sen näre skonsamt mot hönorna oxå..
/kvalsterstein

kikiebird

• Småland
« Svar #11 skrivet: 28 jan-11 kl 01:57 »
Läste att man kunde ha DE till mycket: förebyggande mot parasiter, avmaskning, avlusning, utrensning av tungmetaller etc.
Känns bättre att använda en naturprodukt (fosilerade alger), än någon kemikalieblandning med tråkiga biverkningar.
Någon som har lite att sälja?

The Game

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 jan-11 kl 20:52 »
Jo men det var en massa saker den var till för?
RED MITE är ju bara till för dom satans små krypjävlarna..Ursäkta svordomarna men kryp ska dö..
Jag var inne på den där me ekalyptysolja förrut.Dom gillar ju inte det krypen..
Parasiter och sådant kan man ju ha stalosan f under kutterspånet på golvet väl?? Har inte användt det själv men läst lite på de.
Ska kolla lite imorgon va som finns i UK när jag terroriserar de lokala hönsaffärerna..=)
/kvalsterstein

Dela detta:

* Inloggade just nu

844 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser