Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varmt ensilage  (läst 6062 gånger)

ulfg

varmt ensilage
« skrivet: 06 dec-10 kl 17:56 »
Hej, jag fodrar mina får med ensilagebalar som är uppstrimlade utefter sidorna och utställda i skogen. När jag öste upp sista ensilaget ur en nästan uräten ensilagebal upptäckte jag att bottenskiktet av ensilaget var varmt, dvs hade börjat brinna.
Jag gjorde snabbt i ordning en annan ensilagebal så att fåren gick över på det.
Men min fråga är nu hur pass farligt/skadligt det kan vara för fåren att tugga i sig ensilage som har börjat gå en smula varm? Listeriarisk?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

esten

• -
SV: varmt ensilage
« Svar #1 skrivet: 06 dec-10 kl 18:00 »
Om det börjat brinna finns även en risk att det börjat jäsa , det kan ge feljäsning i vommen på fåren så de får problem med magen .
Upphörd idisling , diarre mm .
Men även listeria om det fanns i ensilaget från början .

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 dec-10 kl 20:50 »
Mina får tyckar att ensilage som det har gått lite värme i är det absolut gottaste!!! :o
Jag har aldrig haft problem med magarna. När ensilaget går över gränsen och blir "slemmigt" vill de inte ha det längre... ::)
Jag har en rätt så fast övertygelse om att får vet vad man kan äta och inte äta (förutom kraftfoder, som de inte har någon vett och sans på). Mina får äter inte sånt som inte är bra och de dricker inte vatten som ser det minsta tveksamt ut.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 06 dec-10 kl 21:38 »
Jag tror inte heller det är farligt om det inte gått för långt. Har aldrig heller haft problem med detta. De äter så länge det är smakligt, sedan vägrar de.
(Kraftfoder är ju inte naturligt för får, så där har de inga gränser).

Sorno

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 06 dec-10 kl 22:34 »
Nu är inte avsaknaden av problem ett bevis på att det inte kan leda till problem, men våra får visade inte heller några problem med hösiliage som börjat gotta till sig och bli varmt. De idisslade på som bara den och hade bra avföring.

ulfg

« Svar #5 skrivet: 07 dec-10 kl 18:04 »
Rejäla och kunniga svar väldigt snabbt. Jag tackar så mycket.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 10 dec-10 kl 09:55 »
Men min fråga är nu hur pass farligt/skadligt det kan vara för fåren att tugga i sig ensilage som har börjat gå en smula varm? Listeriarisk?

Vi använder inte ensilage som börjat brinna (varmgång) vare sig till fåren eller korna.

När det gäller varmgång i samband med uttag ur en silo/bal är det vanligen en mikrobiell process.
Aeroba mikroorganismer, t ex mögel och jäst, som överlevt fermentationen börjar växa efter att silon/balen öppnats. Jäst kan i flera fall använda både socker och de organiska syror som bildats under fermentationen som energikälla och är vanligen den mikroorganism som initierar varmgången.
Mögel tycks långsammare i starten, men kommer också att börja växa.

Botulism förgiftningsrisk finns i ensilage med varmgång!
« Senast ändrad: 14 dec-10 kl 08:53 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Sorno

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 10 dec-10 kl 21:17 »
Ja, det är väl så att man bör vara uppmärksam. Jag har kännt så att så länge det luktar gott och inte är mögligt att det har funkat. Jag har tänkt lite så att när man gör surdegsbak och kimchi så blir det också varmt...

Men som sagt så stämmer väl det Rosa tog upp.

Här är vad SLU har att säga om det också:

"En öppnad bal som börjar bli varm skall man se upp med, eftersom varmgången i sig är ett tecken på att förskämningsprocessen har satt igång."

http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=22

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser