Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Restaurant"silver".  (läst 4527 gånger)

hustran

Restaurant"silver".
« skrivet: 01 dec-10 kl 16:45 »
Jag har 3st. fantastiska uppläggnings kärl av tjock silverliknande metall,rätt gamla. Brukar använda dem bara till jul eller någon annan respektabel fest. De ser för vidriga ut nu. Finns det något bättre tips på putsning...enkelt o snabbt i stället för att sitta och gnida med silverputs?

Lasse46

• Jämtland
SV: Restaurant"silver".
« Svar #1 skrivet: 05 dec-10 kl 02:44 »
Är med all sannolikhet nysilver vilket har ett tunt skikt av silver utanpå en metall som består av en legering av koppar, nickel och zink. Detta innebär att att nysilverföremål aldrig skall putsas med något som innehåller slipmedel, då kommer du förr eller senare att ha slipat bort silverbeläggningen. Den enklaste metoden är att lägga föremålen i ett kärl av rostfritt, går alldeles utmärkt med diskhon. Ta en bit aluminiumfolie och skrynkla till och lägg i botten häll på varmt, gärna kokhett vatten så att det täcker och tillsätt en msk bikarbonat per liter vatten låt ligga några minuter tills du ser att de svarta beläggningarna har lösts upp. Ta upp föremålen, skölj av i ljummet vatten och torka torrt med mjuk trasa.
De svarta missfärgningarna är silversulfid som via en elektrolytisk reaktion med alumiumjoner från aluminiumfolien och med bikarbonatlösningen som elektrolyt kommer att upplösas och sulfiden avgår i gasform.

Lasse

hustran

« Svar #2 skrivet: 05 dec-10 kl 09:14 »
Tack snälla du,för tipset.Det låter lättsamt och bra,precis som jag ville höra. ;)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 05 dec-10 kl 09:46 »
Kan bekräfta det tipset, funkar finfint, rena magin  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Maddie

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 05 dec-10 kl 11:45 »
Funkar det på äkta silver bestick och sånt också  ???  Vet några som sitter och putsar och putsar inför  julen...   

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #5 skrivet: 05 dec-10 kl 11:59 »
Funkar det på äkta silver bestick och sånt också  ???  Vet några som sitter och putsar och putsar inför  julen...

Ja.

Ketchup är också bra att putsa silver med. (På riktigt!!! Det är det sura som gör susen. Bättre än alla putsmedel.)
« Senast ändrad: 05 dec-10 kl 12:07 av sɹǝpuɐ »

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 05 dec-10 kl 12:13 »
Att stoppa ner silverföremål i kokande potatisvatten funkar också . :o

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser