Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad får dina hästar göra för gårdsarbete?  (läst 13946 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Vad får dina hästar göra för gårdsarbete?
« Svar #40 skrivet: 20 dec-10 kl 20:46 »
googlade och nu fattar jag :-[ :-[
hittade en artikel från plogning med höst från förr

http://www.vf.se/node/6910
nopp det är så kallade skakel linor  eller en form av rekade skaklar allså det hästen drar med.  Det ja menar är en lång stång i bak som man går och håller i mot med så inte plogen trycks i sid led.

JBF

• Småland
« Svar #41 skrivet: 20 dec-10 kl 21:09 »
Då selades en av våra finska kallblod på och han minsan plockade upp dom alla (förutom hästbussen kanske, det minns jag inte riktigt hur det gick med den)

edit. Glömde nämna, han var ju en kallblodstravare :)http://www.sukuposti.net/galleria/55230

Suomalaiset kyllä tietää kuinka käytää hevosia! För den som inte behärskar ett av världens vackraste språk betyder det att finnar minsann vet att använda hästarna...  ;)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

isa

• Värmland
« Svar #42 skrivet: 20 dec-10 kl 21:13 »
jo jag förstod en stång där bak efter jag läste artikeln som jag hänvisade till.
Vi drog med linor och svängel, kanske det blir lättare om man provar med dom rekade skaklarna då.
Gammal är äldst.

pålle

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 20 dec-10 kl 21:15 »
jo jag förstod en stång där bak efter jag läste artikeln som jag hänvisade till.
Vi drog med linor och svängel, kanske det blir lättare om man provar med dom rekade skaklarna då.
det är samma sak i princip.

Nina W

• Värmland
« Svar #44 skrivet: 21 dec-10 kl 10:31 »
Nu är jag nog kanske fördomsfull, men varmblodiga hästar är ju i regel "sprättigare" än kallbloden. Är det inte svårt att lära en ädel häst att inte bry sig om då man till ex fäller ett träd? Det är ju inte nog att den inte skenar iväg, den ska ju dessutom stå still!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #45 skrivet: 21 dec-10 kl 10:53 »
Ja, det är du. Allt hänger ju på vad man lär hästen.

Här hämtar en av våra ponnys en gran iallafall:
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 21 dec-10 kl 11:26 »
Nu är jag nog kanske fördomsfull, men varmblodiga hästar är ju i regel "sprättigare" än kallbloden. Är det inte svårt att lära en ädel häst att inte bry sig om då man till ex fäller ett träd? Det är ju inte nog att den inte skenar iväg, den ska ju dessutom stå still!
Har för visso inte testat men det borde ju gå att träna med  försiktig het och mycket tåla mod.

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #47 skrivet: 17 jan-11 kl 14:43 »
Den här vintern har det ju av förklarliga skäl blivit mest snöröjning

Gångtrött

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 17 jan-11 kl 15:13 »
Tjusigt bygge! Lite mer välbyggd än min skapelse.. :) Fast lat som jag är satte jag en sits på plogen, så jag slipper gå.. :)

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #49 skrivet: 17 jan-11 kl 16:55 »
Jodå det finns allt en sits till den också men eftersom plogen är konstruerad som ett gångjärn kan jag variera bredden från 1 meter upp till 2,8 meter som det är på bilderna och då måste jag justera sitsen varje gång också.
När jag ändå har plogen på brukar jag även skotta alla stigarna i skogen när jag är klar med infartsvägen. Ute i skogen skottar jag bara 1,8 meter brett så att mina kursdeltagare ska slippa pulsa i snön mer än nödvändigt.

pålle

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 17 jan-11 kl 17:14 »
Jodå det finns allt en sits till den också men eftersom plogen är konstruerad som ett gångjärn kan jag variera bredden från 1 meter upp till 2,8 meter som det är på bilderna och då måste jag justera sitsen varje gång också.
När jag ändå har plogen på brukar jag även skotta alla stigarna i skogen när jag är klar med infartsvägen. Ute i skogen skottar jag bara 1,8 meter brett så att mina kursdeltagare ska slippa pulsa i snön mer än nödvändigt.
Fin plog. Vad har du för längd och största vingel på  vingarna i max läge.?

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #51 skrivet: 19 jan-11 kl 22:17 »
Citera
Fin plog. Vad har du för längd och största vingel på  vingarna i max läge.?
Vingarna är 210cm långa och vinkeln när man plogar 2,8 m är ca 90 grader. Vingarna är lite korta för den bredden så det vill gärna vingla en del. Men får man bara till första skottningen så går det bra sen för då lägger den sig bara mot vallarna och går stabilt.

pålle

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 19 jan-11 kl 23:43 »
Vingarna är 210cm långa och vinkeln när man plogar 2,8 m är ca 90 grader. Vingarna är lite korta för den bredden så det vill gärna vingla en del. Men får man bara till första skottningen så går det bra sen för då lägger den sig bara mot vallarna och går stabilt.
ok tack det var lite så ja såg det hela men den är fin kan du va nöjd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 1 användare
nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser