Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad får dina hästar göra för gårdsarbete?  (läst 13944 gånger)

donderboss

• -
SV: Vad får dina hästar göra för gårdsarbete?
« Svar #20 skrivet: 08 dec-10 kl 19:22 »
skogshasten er en gra forening at bli medlem af ,om man vil anvende sin hast ,der ligger mange års praktisk erfaring mellem medlemmerne ,som man kan drage nytte af.
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #21 skrivet: 08 dec-10 kl 19:32 »
Shetlandsponnyn var från början stor som en D-ponny - liten häst men krymptes via avel för att få plats i gruvorna och de mycket låga orterna där .
De valdes ut ( som ras ) just för sin styrka i jämförelse med andra raser i området .
Styrkan tog de med sig trots att storleken krympte .

Undrar hur mycket de där stålvagnarna med järnmalm egentligen vägde för shetlänningarna , att släpa på hela dagarna .?
Hittade dokumentering om shettisen för nåt år sen där det stod att de drog ut ca 30 ton om dagen, det är 1,5 lastbil ungefär. Inte så lite med andra ord.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #22 skrivet: 08 dec-10 kl 19:35 »
Nej, du har så rätt. Jag har också en shettis som får skotta snö och förutom att hon tycker det är lite tjatigt att ta samma runda för ofta så orkar hon det utan problem. Efter en timmes snöskottning är hon lite andfådd men inte svett alls. Då är hon ändå inte i någon toppform. Jag blir alltid förvånad över hur stark hon är, hur bra hon jobbar.

Jag tror många lurar sig på att de är så små och gulliga. Dessutom är ju många större hästar inte lika starka i förhållande till sin storlek som vad en shettis är så är man bara van vid sådana hästar kanske man inte tror att shettisar klarar av att jobba. De är små kraftpaket, som klarar av att dra mer än en unge i rockard eller pulka.  ::)

Jo nog är de kraftpaket alltid, det fick jag erfara förra året när min minishettis på 88cm drog mig i sken i bettet i över en halv kilometer över stock och sten, det märkes inte på hans dragkraft att jag hängde bak efter i snön och kasade längs marken med mina då 96 kilo. Så en liten snöplog är en baggis.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

JBF

• Småland
« Svar #23 skrivet: 08 dec-10 kl 20:44 »
Shetlandsponnyn var från början stor som en D-ponny - liten häst men krymptes via avel för att få plats i gruvorna och de mycket låga orterna där .

De valdes väl ändå ut till gruvhästar för att naturen gjort dem så små som de är? Visst har de varit större, när de kom till öarna, men sen har naturen gjort dem till den kanonras de är idag!!

Kimma: Jag blir lika glad varje gång jag ser dina bilder!! Jag behöver nog ingen fjording, jag behöver nog ett shettispar!!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #24 skrivet: 08 dec-10 kl 20:45 »
De valdes väl ändå ut till gruvhästar för att naturen gjort dem så små som de är? Visst har de varit större, när de kom till öarna, men sen har naturen gjort dem till den kanonras de är idag!!

Kimma: Jag blir lika glad varje gång jag ser dina bilder!! Jag behöver nog ingen fjording, jag behöver nog ett shettispar!!
Tack  :-[

Roligt att höra att fler tycker det är en intressant ras  :D
Och visst går de att använda till nästan allt  :)

pålle

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 08 dec-10 kl 20:47 »
Hittade dokumentering om shettisen för nåt år sen där det stod att de drog ut ca 30 ton om dagen, det är 1,5 lastbil ungefär. Inte så lite med andra ord.
jo vist det  det  viktiga är ju hur mycket drog dom var gång och hur långt ?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #26 skrivet: 08 dec-10 kl 21:00 »
jo vist det  det  viktiga är ju hur mycket drog dom var gång och hur långt ?
Tja jag räknar med att de inte arbetade 8 timmars dagar, ska se om jag hittar artikeln

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #27 skrivet: 08 dec-10 kl 21:01 »

8) Alla behöver en shettis eller två. De är världens coolaste hästar!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #28 skrivet: 08 dec-10 kl 22:28 »
Kul tråd!

Har senast i dag dragit hem lite massaved med 3-åriga nordsvensken, såhär vintertid försöker jag ta varje tillfälle att göra lite nytta i skogen. I våras blev det främst en hel del harvning. Vi har inte kommit så långt men ambitionen är helt klart att använda häst i jord- och skogsbruket så mycket som möjligt.
Självhushåll till nytta och nöje

esten

• -
« Svar #29 skrivet: 08 dec-10 kl 23:06 »
Hittade en film om den sista gruvponnyn . Filmen är från Amerika och inspelad 1971 .
Det är en stenkolsgruva , och hästen drar ihop vagnarna nere i gruvan till vajerspelet som går upp ur gruvan . Hästen drar på samma vis fram vagnar med sten och annat som måste bort för att komma åt kolen .

http://www.liveleak.com/view?i=204_1288374571

Man ser på filmen att hästen drar tre vagnar kol ensam tex

Lilla ja

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 17 dec-10 kl 18:48 »
Körde fast i en snödriva igår när jag kom hem från jobbet. Kopplade ihop bogserlinan från bilen med draglinorna till nordsvensken och utan problem drog hon loss den!  :D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #31 skrivet: 17 dec-10 kl 20:25 »
Hehe trots snart 100 år på våra vägar så vinner fortfarande hästen överlägset  ;D

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #32 skrivet: 20 dec-10 kl 03:04 »
Körde fast i en snödriva igår när jag kom hem från jobbet. Kopplade ihop bogserlinan från bilen med draglinorna till nordsvensken och utan problem drog hon loss den!  :D

YouTube-tillfalle? Den filmsnutten hade jag velat se... (^-^)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #33 skrivet: 20 dec-10 kl 09:05 »
En gång när jag var barn.. var det blank-is och någon körde av vägen. En i min familj for dit med sin bil för att hjälpa till o åkte också ner i diket. Då var det nån annan som hämtade stora hästbussen för att dra upp dom, men den åkte också av vägen. Då tänkte någon att snöskotern kanske..? Nej, det gick inte det heller.

Då selades en av våra finska kallblod på och han minsan plockade upp dom alla (förutom hästbussen kanske, det minns jag inte riktigt hur det gick med den)

edit. Glömde nämna, han var ju en kallblodstravare :)http://www.sukuposti.net/galleria/55230
« Senast ändrad: 20 dec-10 kl 09:08 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gångtrött

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 20 dec-10 kl 09:26 »
Jo hästar är ju suveräna på det sättet, kraftöverföringen ned till mark är ju närmast oöverträffbar. Möjligtvis att en traktor med järnhjul och decimeterstora järnpiggar på däcken skulle kunna mäta sig men jag tror inte det. Det spelar ju ingen roll hur många hästkrafter man petar in i ett fordon när det är halt, slirar det så slirar det.

isa

• Värmland
« Svar #35 skrivet: 20 dec-10 kl 17:34 »
vi har provat att ploga nu, det var inte det lättaste. Det gled hit och dit. Med lite justeringar med infästningen plog till häst kanske det blir bättre.
Min man och hans häst;
Gammal är äldst.

isa

• Värmland
« Svar #36 skrivet: 20 dec-10 kl 17:37 »
så jag och min märr

Gammal är äldst.

pålle

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 20 dec-10 kl 19:06 »
Men ja ser ingen styr stång på plogen ? det under lättar vid breddning  då man ska gå och hålla i mot.  o:)

isa

• Värmland
« Svar #38 skrivet: 20 dec-10 kl 19:41 »
aha min man förklarade nu vad det är, en styrstång låter stadigare. Menar du extra med undertill som tar styrning?  :)
« Senast ändrad: 20 dec-10 kl 19:53 av isa »
Gammal är äldst.

isa

• Värmland
« Svar #39 skrivet: 20 dec-10 kl 20:35 »
googlade och nu fattar jag :-[ :-[
hittade en artikel från plogning med höst från förr

http://www.vf.se/node/6910
Gammal är äldst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 2 användare
GSS, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser