Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad får dina hästar göra för gårdsarbete?  (läst 13952 gånger)

cahs

• Småland
    • Kajsas ull- och fårklippning
Vad får dina hästar göra för gårdsarbete?
« skrivet: 01 dec-10 kl 12:24 »
Nu är den stora tjocka vintern över oss igen och vi sitter här och tycker att gud, vad jobbigt det ska vara! Häromveckan så slängde jag upp de två IKEA-påsarna över ryggen på min häst, han kan gott och väl få jobba för maten.  Det är ju han som har hästkrafterna.

Vad har era hästar för sysslor på gården? Är det någon av dem som möjligtvis får hjälpa till med att dra upp ved till huset? Hur har ni som kanske inte har alla redskap kommit på andra lösningar?

pompador

• Västergötland
SV: Vad får dina hästar göra för gårdsarbete?
« Svar #1 skrivet: 01 dec-10 kl 13:33 »
På våran lilla gård får nordsvensken och ardenern dra in timmer till ved med sax och snart med kälke. hittade en ritning på en snöplog så tänkte snickra ihop en sådan ikväll sedan kan det bli snöröjning för deras del också.

cahs

• Småland
« Svar #2 skrivet: 01 dec-10 kl 14:06 »
Jag har en plan på att ha en grund som är en släpa men där det går att fästa fast vår nya megapulka (undersidan av en takbox, glider fint ovanpå snön!). Konstruktionen kommer ju då inte väga så mycket och det ökar ju upp chansen att min häst (som inte är kallblod utan arab) kommer kunna dra den klyvda veden åt oss ;D

En snöplog hade ju varit dunderbra, men då hade vi nog behövt att ha vår unga nordsvensk inkörd och klar och en likadan till! Min arab är ju inte direkt byggt för sådant arbete.

pompador

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 dec-10 kl 10:55 »
jag har inte varit i mycket kontakt med många araber så jag vet inte vad dom kan och inte. är mer laggd åt kallbloden. men jag tror att vi människor lätt underskattar vad våra små kelgrisar ;) klarar av. man blir lika imponerad varje gång man försöker saker som man inte är säker på att dom fixar och dom sedan löser det. kanske inte alltid som en dans på rosor men en som en lättare vals i alla fall :)

jag har sett varmblod som går med gräsklippar agregat och gör snygg gräsmatta så jag tror nog att lite massa ved (mindre timmer) kan han/hon nog klara. snö kan bli riktigt tungt så där får man nog ta det vackert.

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 02 dec-10 kl 14:04 »
Jag vet en ridskola i södra delarna av sverige som bara har araber i sitt stall . Och där fick någon av hästarna dra runt ridbanesladden efter lektionerna .
Och kan en arab dra en släde med tre pers i så kan den dra lite ved också .
Har du ett potaatis eller grönsaksland kunde din häst dra lite fåror för sättningen , kupa och dra radrensare , det är inte så tunga jobb .

Finns en Engelsman som varit och tävlat i hästplöjning i Danmark , han tävlade mot stora danska kallblod och engelska stora tunga dragare . Själv körde han ett par welch mountain A-ponnies . Han blev placerad trots att hästarna var ynkliga i jämförelse .

Lilla ja

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 02 dec-10 kl 21:17 »
På våran lilla gård får nordsvensken och ardenern dra in timmer till ved med sax och snart med kälke. hittade en ritning på en snöplog så tänkte snickra ihop en sådan ikväll sedan kan det bli snöröjning för deras del också.

Vart hittade du ritningen? Jag har letat overallt utan att  hitta  :(

Lillaja

Utterman

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 02 dec-10 kl 21:29 »
Jag har en plan på att ha en grund som är en släpa men där det går att fästa fast vår nya megapulka (undersidan av en takbox, glider fint ovanpå snön!). Konstruktionen kommer ju då inte väga så mycket och det ökar ju upp chansen att min häst (som inte är kallblod utan arab) kommer kunna dra den klyvda veden åt oss ;D

En snöplog hade ju varit dunderbra, men då hade vi nog behövt att ha vår unga nordsvensk inkörd och klar och en likadan till! Min arab är ju inte direkt byggt för sådant arbete.

underskatta inte araben, dra timmer i skogen kanske dom ite ska göra, men lätt att dom klarar dra mindre lass, nån mindre stock på kälke eller in med veden inga problem.. Araben är en utomordentlig stak hästras, och dom blir fint musklade med :)
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

pompador

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 03 dec-10 kl 09:47 »
Vart hittade du ritningen? Jag har letat overallt utan att  hitta  :(

Lillaja

hittade olika sorter på www.skogshasten.com (där jag är medlem, jätte trevlig organisation och bra medlemss tidning om man är intresserad av körning och arbete med häst) klicka på katirgorin fakta och repotage och välj sedan snöröjning. finns från enklel V plog till snöslunga.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #8 skrivet: 03 dec-10 kl 09:53 »
Förut när hästarna inte hade fri tillgång på grovfoder så brukadejag fylla ikea kassar med hö som utvald häst fick bära. Hur smidigt som helst :)
När vi byggde lösdrift på ett ställa dit bil inte tog sig så lätt så fick tinkervallacken dra dit det mesta.

Det är verkligen kul när man kan använda hästarna i vardagen på ett praktiskt sätt, hästarna verkar uppskatta att ha sina uppgifter också 8)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

pompador

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 03 dec-10 kl 10:08 »
Absolut man märker på dom att dom tycker det är roligt att få hjälpa till. tror det har att göra med att dom känner att man själv blir glad och nöjd och det e den belöning dom vill ha.
som jag brukar säga när folk frågar om timmerkörning med häst "Det är medecin för hjärtat"
en vinterdag i skogen med en glad häst som det ångar om i motljusset från vintersolen. då finns inga problem, mobiltelefoner, mail och annat sådant som får mig att må illa ;)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 03 dec-10 kl 11:03 »
Här används shettis till att ploga på vintern, köra vagn och dra ris på somrarna och så harvar vi gårdplan och grusvägen så ofta som möjligt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

cahs

• Småland
« Svar #11 skrivet: 03 dec-10 kl 20:55 »
Ja, man kommer nog se på den lilla taniga, långbenta på ett annat sätt när han får vara med och dra veden, inte bara gå i snöre bredvid :)

Bära hökassar som någon i tråden skrivit är han ju redan engagerad i!

Jag kan tänka mig att när jag väl står där med en häst som kan hjälpa mig att dra saker så kommer han få mycket att göra. Dra kärra med stängselstolpar blandannat  ;) Tror ni förresten att det går att grusa vägar med en gammal såmaskin?

mysfaktor

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 dec-10 kl 21:08 »
Här används shettis till att ploga på vintern, köra vagn och dra ris på somrarna och så harvar vi gårdplan och grusvägen så ofta som möjligt.
bra!

isa

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 04 dec-10 kl 09:30 »
verkligen roligt att läsa om er uppfinnesrikedom.
Förra vintern byggde jag en provisorisk plog som tog jättebra, men den höll bara 10 meter.
Min man fixade en skiva som vi satte på snedden över lunningsbågen, den funkade längre.
Men vi skall nu ta och bygga en sk spetsplog.
Vi använder hästarna till lite av var, de drar hem ved till oss, harvar ut dyngan, klipper rator.
Gammal är äldst.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 08 dec-10 kl 09:54 »
I söndags vräkte snön ner så det var bara att sela på Lukas och ploga så vi kunde komma till jobbet dagen efter.   :)

Läste nånstans på nåt hästforum att shettisar minsan var för små för att ploga snö,det skulle inte tåla den belastningen ???
Är det bara jag som tycker folk pjåskar med sina småhästar?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #15 skrivet: 08 dec-10 kl 12:31 »
tycker också att en shettis borde klara av att ploga lite snö. Man får väl ta det peu on peu och anpassa arbetet efter individen så borde det ju gå bra.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #16 skrivet: 08 dec-10 kl 13:46 »
I söndags vräkte snön ner så det var bara att sela på Lukas och ploga så vi kunde komma till jobbet dagen efter.   :)

Läste nånstans på nåt hästforum att shettisar minsan var för små för att ploga snö,det skulle inte tåla den belastningen ???
Nej, du har så rätt. Jag har också en shettis som får skotta snö och förutom att hon tycker det är lite tjatigt att ta samma runda för ofta så orkar hon det utan problem. Efter en timmes snöskottning är hon lite andfådd men inte svett alls. Då är hon ändå inte i någon toppform. Jag blir alltid förvånad över hur stark hon är, hur bra hon jobbar.

Jag tror många lurar sig på att de är så små och gulliga. Dessutom är ju många större hästar inte lika starka i förhållande till sin storlek som vad en shettis är så är man bara van vid sådana hästar kanske man inte tror att shettisar klarar av att jobba. De är små kraftpaket, som klarar av att dra mer än en unge i rockard eller pulka.  ::)
« Senast ändrad: 08 dec-10 kl 14:44 av Jullan »

pålle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 08 dec-10 kl 14:23 »

Nopp maska para tänka på att dom inte kan dra lika mycket eller lika stort bara annars så är dom väldans fina  dragare om ja får säga,

esten

• -
« Svar #18 skrivet: 08 dec-10 kl 14:51 »
Shetlandsponnyn var från början stor som en D-ponny - liten häst men krymptes via avel för att få plats i gruvorna och de mycket låga orterna där .
De valdes ut ( som ras ) just för sin styrka i jämförelse med andra raser i området .
Styrkan tog de med sig trots att storleken krympte .

Undrar hur mycket de där stålvagnarna med järnmalm egentligen vägde för shetlänningarna , att släpa på hela dagarna .?

donderboss

• -
« Svar #19 skrivet: 08 dec-10 kl 19:17 »
jeg kan inte se hvadfor en arab inte kan dra timmer ,om det er den ene eller den anden hast race ,skal lasten gøres efters hastens formogen.
En araber er en meget stærk och robust hast.
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 2 användare
Galaxie, Fidelina Guerra

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser