Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grannar  (läst 2367 gånger)

Frissan

• Gäst
Grannar
« skrivet: 24 jun-06 kl 16:16 »
Jag har problem med grannar som helt ogenerat klampar in på vår tomt och tittar på våra djur i tid och otid även när vi inte är hemma.

Jag visar gärna barn/föräldrar kycklingar och annat om jag är med och har kontroll över det hela.
Och om någon frågar snällt om de får titta så självklart får de det om jag är med.

Men att objuden marchera in på vår tomt med barn utan att fråga och sen nästan kräva att lilla "fia" ska få hålla i en kyckling! då blir jag tvär >:(

Någon annan med liknande problem? och hur tacklar ni detta?

Archibald

Re:Grannar
« Svar #1 skrivet: 24 jun-06 kl 16:41 »
vi har grannar som låter barnbarnen stå med armarna genom staketet roppa på hundarna och i nästa andetag be oss koppla hundarna på tomten så de inte biter det lilla odjuret till barnbarn.
Här låter vi INGEN klappa våra djur, varesig kaniner med ungar, hundar med valpar, sto med föl, eller höns med kycklingar.

Vi har gjort klart för grannarna att de inte har på vår tomt att göra, oavsett vad som händer där.

Tror folk som inte har egna djur ser alla som har djur som skansenföreståndare som skall vara tacksamma att vi får besök....
i stallet har vi två hingstar och ett antal ston med föl. det har gått upp för folk att man inte går i närheten av den samlingen i onödan.
Hingstarna springer och frustar (hur goa som helst, men de kan ju se läskiga ut) och stona sticker direkt iväg med alla föl.
för några år sedan hade vi problem med folk som gick ut i hagarna, men då det sitter en 'VARNING FÖR HINGST I HAGEN'-skylt där nu så går de omvägar.

Jag har varit rätt så otrevlig mot mina närmsta grannar, då de har varit så mot oss innan, så de ahr nog förstått att vi inte uppskattar deras 'skansenbesök'...

I ditt fall, tala med dem, och neka dem allt. till slut är det ju ingen ide att titta till djuren om de ändå inte får klappa dem.

vi satte tillfälligt upp en vägg runt hönsgården så att de inte kunde se in i den, då slutade de prommenera ner och titta där.

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 24 jun-06 kl 16:59 »
Det finns en del sommarboende och även fastboende på landet, som tror att lantbrukare i närheten driver nåt slags mini-Skansen eller Bullerbyn, dit man kan skicka ungarna för att leka med djuren, hoppa i höet osv.
Det kan vara riktigt påfrestande att vara gratis fritispersonal, särskilt när man har bråttom och med barn som saknar uppfattning om riskerna med djur och maskiner.
Det bästa är att så tidigt som möjligt säga ifrån till föräldrarna på ett otvetydigt sätt .
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #3 skrivet: 24 jun-06 kl 17:18 »
Säg att du gärna kan visa upp dina djur men att det är under förutsättning att de hört av sig före och att du har tid. Säg också att du inte uppskattar att de går och titta på djuren utan att du är med. Har de svårt att förstå så jämför med att du skulle ta med dina bekanta och vandra runt på deras gård och visa rosorna. Kommer de oombedda så får du vara hård och neka till att de får hälsa på djuren eftersom du inte har tid eller lust att visa dem just nu.
Jag hoppas att det löser sig, det kan vara känsligt med grannar ::)!

Frissan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 jun-06 kl 23:35 »
Tack för svaren ;)

Jag har inte låtit något barn få hålla i kycklingarna och så ska det förbli har jag nu bestämt.
Kändes skönt med ditt svar Archibald ;) jag vill faktiskt inte visa de här grannarna någonting de har redan gått över gränsen med sitt  respektlösa betende.

Det gör inte saken bättre att vi har  rädda livet på en "sommarkatt" de lämnade här åt sitt öde för några år sedan.
De kommer nog för att kela  med den oxå antar jag och för att glädjas åt att den har det så bra här på landet.

Jag kommer att fräsa i från nästa gång och jag struntar i att deras barn är med och hör det, då kanske de lär sig något deras föräldrar har missat.

Susanne

« Svar #5 skrivet: 24 jun-06 kl 23:45 »
Börja ta betalt för guidade gårdsbesök!  ;D

john

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 jun-06 kl 23:45 »
Äh, lite mer kan man väl bjuda på. Hur jobbigt kan det vara att folk kommer och är nyfikna på ens djur egentligen. Våra grannar får gärna komma och titta på hönsen eller klappa hunden. Ok, det får ju inte gå ut över djurens säkerhet, men grundkänslan är ju ändå att det är något positivt när människor intresserar sig för djuren på landet.

Helenan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 jun-06 kl 08:09 »
Mina grannar ser nog oss som en 4h gård och det är ok. Men de visar respekt, också. Jag delar ut ägg och hoppas att någon mer ska fastna för höns. Ju fler som har egna höns desto färre burhöns. Dessutom behöver jag hjälp att öppna och stänga luckan när jag är borta så de grannar som är intresserade är välkomna. Men alla är ju inte intresserade och håller sig tack och lov borta (tex de som överklagade vårt bygge för några åt sedan) Jag skulle nog inte vilja ha dem hängande här...

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 4 användare
Bokohammare, Aevitas, Zoë Martin, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser