Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2 årig icke betäckt tacka matvägrar  (läst 1817 gånger)

Per Sallerback

  • Inlägg: 8
  • Får som hobby
    • Östergötland
2 årig icke betäckt tacka matvägrar
« skrivet: 30 nov-10 kl 20:06 »
Hej! Har en stilla undran. Har en mycket liten grupp får, bestående av 5 tackor, varav de yngsta är två år. Har haft får några år, så lite rutin har jag. En av de yngsta tackorna har blivit helt ointresserad av mat. Hon verkar pigg, har fint hull, men verkar vara aningen bukstinn. Tacksam för tips på vad det kan bero på. Jag utfodrar med ängshö, hel havre och fårpellets.
Skallera!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: 2 årig icke betäckt tacka matvägrar
« Svar #1 skrivet: 30 nov-10 kl 20:21 »
Det enda jag kan tänka mig är för mycket kraftfoder. Kan hon ha kommit åt att sno allt till sig själv?
Tackor kan  vara väldigt känsliga för kraftfoder när deras eget foderbehov är lågt :o
Hur mycket pellets och havre får dom?

Botemedel: Absolut, absolut inget fårpellets eller havre så länge hon inte äter hö med god aptit i flera dagar! 0,5 dl matolja gör att det som ligger och fyller magen åker ut. (ofarligt) Kan du sedan sno några tuggbollar från en annan tacka, så kommer hennes mage igång snabbare igen. Har du energibalans eller vomstart? Annars är det bra att ha hemma och tackan skulle må gott av det, men vänta en dag, eller natt (inte ett dygn) efter matoljan ;)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Per Sallerback

  • Inlägg: 8
  • Får som hobby
    • Östergötland
SV: 2 årig icke betäckt tacka matvägrar
« Svar #2 skrivet: 30 nov-10 kl 20:29 »
Har energibalans hemma! Ska prova att bara ge hö. Har du nåt fiffigt sätt att få i henne matolja... I vatten eller rent?
Skallera!

edithsdotter

  • Gäst
SV: 2 årig icke betäckt tacka matvägrar
« Svar #3 skrivet: 30 nov-10 kl 20:39 »
Har energibalans hemma! Ska prova att bara ge hö. Har du nåt fiffigt sätt att få i henne matolja... I vatten eller rent?

Använd, till exempel, en plastflaska med lång hals och stick in den långt in i kinden på djuret, dvs så den kommer in bakom tänderna och vid tungroten. Tryck försiktigt så den rena matoljan rinner ner i svalget och sväljreflexen tar vid. Inte spruta med tryck alltså.

Brukar gå smidigare än att sticka in flaskan rakt in i munnen då djuret gärna vill värja sig mer än med kindmetoden.

Per Sallerback

  • Inlägg: 8
  • Får som hobby
    • Östergötland
SV: 2 årig icke betäckt tacka matvägrar
« Svar #4 skrivet: 30 nov-10 kl 21:39 »
En fårtacke! Ska provas imorgon!
Skallera!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 4 användare
uzie, ÖsterFröken, javill, surris91

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser