Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man ge getter helsädesensilage en blandning mellan Vårvete och ärtor ?  (läst 3271 gånger)

Klares

• Stor Orpington
    • Uppland
Hörde om försäljning till vilt så undrar om det går att ge getter?

tack för svaren på förhand!!
Orpington höns i massor av olika färger!!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Jag har inte riktigt koll på näringsvärdet på detta ensilage, men det känns som att det ger ganska mycket protein, så om man har getter som inte producerar, dvs varken har killingar eller mjölkas så ger det kanske för mycket näring. Annars kan jag inte se några problem med det fodret.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mazze

• Småland
    • Komålen
Har hört att getter inte tål vete så då borde det ju inte gå med ensilage heller.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Mmmm

• Övriga världen
Tycker det låter som ett bra foder om du är trött på dina getter - det tar säkert död på dem ganska snabbt!  >:D

Nä, ursäkta mig. Det var kanske väl drastiskt...  Men ensilage är inte något särskilt bra getfoder, framför allt pga ph-halten, det är så surt att bakterierna i vommen inte riktigt kan jobba som de ska. Visst används ensilage som getfoder ändå, framför allt i mjölkbesättningar för att det inte är lika väderberoende som vanligt torrt hö och för att man har ett stort antal djur att utfodra och måste pressa kostnaderna i alla ändar. Men som "vanlig getägare" tycker jag man kan unna sina getter ett bra hö och inte experimentera med sådant som ligger på gränsen för vad de tål.

Helsädesensilage låter dessutom som om det innehåller en hel del grova växtdelar. Getterna är experter på att sortera bort sådant, de tycker helt enkelt inte om det utan föredrar spädare gräs/blad.

Enligt din signatur är det dessutom lappgetter du har, då bör du tänka på att det är väldigt lätt att överutfodra allmogeraserna. Att du inte ställer dina frågor på Föreningen Allmogegetens eget forum istället, förresten?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Har precis varit på besök i en mjölkgetsbesättning, och de fodrade med ensilage. De hade även kor och får, så då är ensilage bra till alla.

Men som ovanstående skriver, har man bara få djur är hö bättre, av flera skäl. Ensilagebalar blir snabbt dåliga, så¨man måste ha så många djur att de äter upp balen på 1-2 veckor, beroende på temperatur.

Har man många djur verkar de flesta ge ensilage, och om man kompletterar med en viss andel hö så borde det göra att mag-/tarmfloran funkar som den ska i alla fall.

Det jag har förstått är att det går åt mer foder till en get än till ett får för att få samma tillväxt/produktion, så det vore intressant att veta mer om vallblandningar för hö/ensilage som ger "rätt" näringsvärde till get, beroende på syftet med ens djurhållning såklart.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

esten

• -
Om det är helsädesensilage så är både spannmålen och ärtorna mogna , dvs halmen är gul och kärnorna är mogna .
Den typen av foder har lägre halter än annat ensilage och vi gav det mellan balar av grönt tidigt skördat gräsensilage för att stoppa upp deras magar som inte mådde bra på gräset i stora mängder .

det liknar alltså mer halm med lite spannmål och ärtor i än något annat och jag ser inte att det skulle ge problem .

PH i ett sånt här foder går inte heller att jämföra med gräs som blir mycket surare .

Mmmm

• Övriga världen
vi gav det mellan balar av grönt tidigt skördat gräsensilage för att stoppa upp deras magar som inte mådde bra på gräset i stora mängder .

det liknar alltså mer halm med lite spannmål och ärtor i än något annat och jag ser inte att det skulle ge problem .
Gav ni det till allmogegetter (lappgetter) som är anpassade till en av de kargaste delarna av landet och som i princip inte ska ha nåt spannmål? I så fall är det ju intressant. :)

Men "halm med lite spannmål" - är det då inte tämligen grovt? Alltså inte särskilt smakligt om man är get?

Lina W

• Ångermanland
Jag skulle inte ge det till mina lappgettter.
Både eftersom det troligen är för kraftigt och fel avvägt för allmogegetter och att det är svårt att hålla en storbal hygeniskt.
En hö av bra kvalitet gärna med mycke olika sorters örter, och pinnar att gnaga bark av både uppskattas och är bra för getterna.
Jag antar att TS inte har så många getter och då kostar det inte så mycket att köpa in bra torrhö.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

esten

• -
Vi hade en liten kobesättning på ca 20 kor i norra Sverige , sedan hade jag Lantrasgetter . De var innan man börjat dela upp lantraserna i olika raser .
Lantras var bara lantras på den tiden .

Och halmen är inte hård utan ganska mjuk även om den är grov , och getterna gillade att gnaga i sig av den .
Brukade stå i upprullaren och smaska direkt  :-X mindre bra med tanke på hygienen , men getter fattar inte när man säger till  ::)

trassla

• Gäst
Har silage till mina hästar, och getterna har varit och "stulit"lite. Nu ratar de det vanliga höet, så nu får de silage och trivs med det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 2 användare
Smålandstokarna, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser