Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter inne/ute vintern?  (läst 7784 gånger)

elebo

Getter inne/ute vintern?
« skrivet: 30 nov-10 kl 10:06 »
Hej
Har ni era getter inne eller ute på vintern när det är mkt snö? För/nackdelar?
Om de går inne; vilken sysselsättning får de?
Om de går ute; hur hindrar man dem från att rymma? Vårt stängsel är 120, med elslinga nere och uppe. Vi har stängt av elen eftersom den täcks av snön. 
Känns tråkigt för dem och vara inlåst i stallet hela vintern.

Tuppen Ture

SV: Getter inne/ute vintern?
« Svar #1 skrivet: 30 nov-10 kl 11:46 »
Vill oxå veta mer ;)
Jag är 15 bast och bor på en gård med Höns: Bramha,Hedemora,dv.paduan,dv.kochin   

Och så har jag katter och kaniner och 5 blandras ankor

Tip

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 03 dec-10 kl 10:19 »
Mina getter är ute. Mycket snö och rätt så kallt men dom verkar trivas rätt bra (dom har iof hållit sig inne nu när vi har under -19). Det är alltid öppet så dom kan gå in om det blir för blåsigt/ruggigt. Dom har nu på bara ett par veckor fått riktigt mysiga fluffiga pälsar.
Än så länge har dom bara rymt en gång, å då blev dom ordentligt skrämda av takläggare som slängde ner en massa takplåt med ett fasligt skrammel! Vi har ett fårstängsel som är 120 högt å eltrådar uppe och ner. Har inte heller elen påslagen nu under snön.
Försöker se till så det finns roligare saker i hagen än utanför. Ser till att komplettera krubban med hö som jag har ute med gran och tall.
 Än så länge har jag lyckats hålla dom innanför stängslet :-)

lina-back

• 5 getter så jag är nöjd ett tag
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 15 dec-10 kl 09:06 »
har mina ute.

de har sitt lilla skjul som jag isolerat m höbalar invändigt åsså massa gammelhö och halm på marken.
när jag är ute och bär ved låter jag dem sprnga fritt och de följer mig överallt.

120 stängsel som de klättrat över ibland men inte senaste veckorna.

det enda problemet är att vattnet fryser i hinken, men de verkar inte dricka särskilt mycket ändå.

ger dem hö och hösalle som  de gillar.

TeresG

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 dec-10 kl 15:54 »
Mina getter är inne när det är mkt snö.  Dels för att man som sagt inte kan ha elen på då tråden täcks sedan är det svårt att hålla dem inne när det är mkt snö på backen.
Dessutom vill inte mina getter va ute, de är väldigt skygga för både regn och snö ;)

Sedan brukar ja få killingarna från feb-april någon gång å då är det väldigt behagligt att ha dem inne.

För att syselsätta dem lite brukar ja kasta in stora grenar, gärna en, gran eller liknande,då står de och tuggar väldigt nöjda ett tag. ;D
Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 dec-10 kl 16:06 »
Hej
Har ni era getter inne eller ute på vintern när det är mkt snö? (...) Känns tråkigt för dem och vara inlåst i stallet hela vintern.

Getter mår bäst av att kunna gå ut och in som de vill och de ska ha ett torrt och dragfritt ställe att gå in i. De är inte den typen av djur som man stänger in över vintern. Släng in träd och grenar i hagen så får de både sysselsättning och näringstillskott.
« Senast ändrad: 18 dec-10 kl 08:48 av Sussilo »

lady jack

• Blekinge
    • boasjö.se
« Svar #6 skrivet: 17 dec-10 kl 18:50 »
mina dvärgisar går ut och in som de själva vill. inte så mysigt med snö, men tar jag mig en promenad följer de gärna med.
har aldrig haft problem med rymningar även då att hagen är mindre rolig nu när allt är täckt av snö.
slänger in granris och grenar till dem, de får fri tillgång till hö/ensilage och vattenhinken tömmer jag och fyller på med ljummet vatten morgon och kväll
skånska med sambo i den blekingska skogen... renoverar gammal gård, odlar ekologiskt och strävar efter att bli självförsörjande....
delar tillvaro med tre katter, tre dvärggetter och ett gäng skånska blommehöns...
www.boasjo.se

trassla

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 dec-10 kl 14:44 »
Mina vägrar att gå ut. De avskyr allt vad snö och regn är. De tittar bara ut, sedan ställer de sig så långt bort från dörren som möjligt. Därför får de gran inne i boxen (har försökt att lägga det i hagen, men de vänder bara ryggen till och går längre in i boxen), sedan har de lite saker att hoppa på i boxen.

Zirpa

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 03 jan-11 kl 09:53 »
Mina går helt lösa ute.
Jag hade dom i en stor inhägnad förut men dom bråkade hela tiden så jag valde att släppa ut dom ifall det berodde på för liten yta och för lite sysselsättning.
Nu har dom alltså hela gården att gå på och ett garage som dom har tagit som sitt.

Göingebocken

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 03 jan-11 kl 10:21 »
Våra går in och ut som de vill, tror det är bäst för dem.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 05 jan-11 kl 19:27 »
Jaha, trasslas getter verkar veta vad de vill!   ;D

Men, visst behöver de gå ut också, bäst förstås om de kan välja tiden själva!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

trassla

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 jan-11 kl 21:39 »
Antingen har jag skämt bort mina getter eller också har jag fått väldigt envisa djur :-[

Lars Pers Maria

• -
« Svar #12 skrivet: 12 jan-11 kl 23:21 »
Idag har jag byggt en hage i hagen. Lösa grindar som en liten fålla i hästhagen. Där ska fjortisarna bo med bocken Alfred. Getterna kan gå in i en ligghall bredvid hästarnas vindskydd fast i en egen avdelning.
Nu ska hästarna få vänja sig vid grindarna innan jag släpper dit getterna. Ska halma också förstås. Jag tror de kommer att trivas alldeles utmärkt då de nu kommer att kunna välja om de vill vara inne eller ute.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
« Svar #13 skrivet: 13 jan-11 kl 15:29 »
Har likadana getter som Trassla ;D. De tvärvägrar gå ut när det är snö och regn. Så de får oxå grenar av gran och tall inne i boxen ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser