Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tv-program där man gjorde salvor av örter..  (läst 8576 gånger)

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
tv-program där man gjorde salvor av örter..
« skrivet: 28 nov-10 kl 13:07 »
var den nån som såg programet där man gjorde salvor och annat smått och gott  av färska örter.. jag har letat på svt men hittar inte programen igen.. det var så mycke bra tips.. nån som han skriva upp hans recept...
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

anette i bugared

• -
SV: tv-program där man gjorde salvor av örter..
« Svar #1 skrivet: 28 nov-10 kl 13:32 »
James Wong gjorde en serie program för några år sen, kolla här om det är dem du tänker på
http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=en|sv&u=http://www.telegraph.co.uk/health/alternativemedicine/4807237/Grow-your-own-drugs-with-James-Wong.html
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 28 nov-10 kl 13:45 »
Du fick med en länk för mycket , den rätta funkar inte .

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 28 nov-10 kl 19:25 »
Googla på James Wong så hittar ni den
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #4 skrivet: 29 nov-10 kl 00:36 »
jo presis han.. då ska jag köpa hans böcker.. tack.. vet nån om det funkar.. nån som har provat nåt av James tips..
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #5 skrivet: 29 nov-10 kl 07:39 »
jag köpte grow your own drugs.. och använder den flytigt.

rekommenderas!!!

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

tuulis

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 03 jan-11 kl 12:58 »
James Wongs TV-serie kommer igen nu. Första delen av sex kommer i repris nu på fredag kl 21.30 på SVT 2. Serien heter Trädgårdsapoteket. Det finns också på SVT Play.

Det går faktiskt ett annat program också på SVT kanaler på repris just nu med namnet "Örter - naturens eget apotek". Det är på 16 delar och presenteras av en dansk ört utbildare Rikke Goerlich. Det har redan gått några delar av den men många är kvar. Tyvärr så finns den inte på SVT Play och inte heller på dansk TVs hemsida där den gick ursprungligen. Dock har dom gjort en bok från serien men den är bara på danska. Hittade den bl a på Adlibris.

LasseDalom

• -
« Svar #7 skrivet: 08 jan-11 kl 12:09 »
Såg det programmet igår jag också. Väldigt intressant och inspirerande. Jag blir nog tvungen att höra med älsklingen vilka örter vi har i trädgråden.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #8 skrivet: 08 jan-11 kl 12:23 »
Bara Mr Wong inte rekommenderar Echinacea för immunförsvaret.  En poäng till Mercola att den örten saknades i en av hans listor nyligen.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #9 skrivet: 08 jan-11 kl 12:35 »
jiippiiii .... nu e det tillbax i rutan igen..   ;D   igår kl 21,30....

edithsdotter

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 jan-11 kl 14:12 »
James Wongs TV-serie kommer igen nu. Första delen av sex kommer i repris nu på fredag kl 21.30 på SVT 2. Serien heter Trädgårdsapoteket. Det finns också på SVT Play.

Så härligt enkelt allt såg ut och även positivt med JW:s ödmjukhet kring att han inte är läkare utan... osv.

Znibban

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 18 jan-11 kl 10:07 »
var den nån som såg programet där man gjorde salvor och annat smått och gott  av färska örter.. jag har letat på svt men hittar inte programen igen.. det var så mycke bra tips.. nån som han skriva upp hans recept...

Nu går ett motsvarande program på TV2, fredagar 20.30 (osäker på tiden) som heter Trädgårdens Apotek.
Det kan man se på TVPlay.
Där hittade jag en Havresalva som verkar helt fantastisk men hittar inte en ingrediens emulgerande vax, som gör så att olja och vatten blandar sig. Var hittar man salveingredienser?
Har försökt på Panduro, Apoteken, googlat m.m. men inget napp någon stans.

I somras lade jag lavendel i rapsolja, det blev en härlig massageolja. Nu blandade jag detta med bivax men den blev stenhård. Annars är den fantastisk, mina supertorra, raspiga fötter blev perfekta.
Lycka till med dina salvor och berätta gärna vad du tillverkar.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #12 skrivet: 18 jan-11 kl 20:23 »
Nu går ett motsvarande program på TV2, fredagar 20.30 (osäker på tiden) som heter Trädgårdens Apotek.
Det kan man se på TVPlay.
Där hittade jag en Havresalva som verkar helt fantastisk men hittar inte en ingrediens emulgerande vax, som gör så att olja och vatten blandar sig. Var hittar man salveingredienser?
Har försökt på Panduro, Apoteken, googlat m.m. men inget napp någon stans.

I somras lade jag lavendel i rapsolja, det blev en härlig massageolja. Nu blandade jag detta med bivax men den blev stenhård. Annars är den fantastisk, mina supertorra, raspiga fötter blev perfekta.
Lycka till med dina salvor och berätta gärna vad du tillverkar.

om du vispar din salva medans den svalna blir den mjuk...

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

1771 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser