Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gethägn på vintern  (läst 2528 gånger)

Storån

• Jämtland
Gethägn på vintern
« skrivet: 28 nov-10 kl 12:27 »
Vi gjorde en stor bra hage i somras med 5 eltrådar som effektivt höll getterna inne.
Men nu på vinternn så kan dom kliva rakt ut, snön förhindrar att dom har kontakt med jord så stöt uppstår ej.

Dom har gott om mat, vatten etc. Vi släpper även ut dom så gott som varje dag och umgås mycket med dom.

Men smiter gör dom ändå.

Lösningar?

Lina W

• Ångermanland
SV: Gethägn på vintern
« Svar #1 skrivet: 28 nov-10 kl 13:37 »
Viltstängsel är kanon, då kan det snöa bäst det vill och de kan ändå inte sig ut....  ;D
Vi har 180 cm högt åt våra getter....
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

elebo

« Svar #2 skrivet: 30 nov-10 kl 09:31 »
Vi har fårhägn och eltrådar, det funkade bra förr. Nu har vi så mkt snö så 2/3 av stängslet är under snön. Getterna har varit inne i stallet en vecka nu, men jag funderar på att skotta runt stängslet. Getterna börjar tröttna på att vara inne. Men vi har en get som skulle ha fött för några dagar sedan så vi vågar inte släppa ut henne än.

Men man vill ju gärna låta getterna vara ute.

SannaF

• -
« Svar #3 skrivet: 01 dec-10 kl 10:34 »
Vi har nu 2 trådar under snön och dessa har vi kopplat bort från de trådar som är ovan snön.
Det var nån som i ett par dagar gick ut men hon letade efter en potential man  :-[
Nu har hon slutat leta och håller sig snällt inne tillsammans med de övriga i hagen.  o:)
Mot nya äventyr!

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #4 skrivet: 01 dec-10 kl 11:41 »
Vi gjorde en stor bra hage i somras med 5 eltrådar som effektivt höll getterna inne.
Men nu på vinternn så kan dom kliva rakt ut, snön förhindrar att dom har kontakt med jord så stöt uppstår ej.

Dom har gott om mat, vatten etc. Vi släpper även ut dom så gott som varje dag och umgås mycket med dom.

Men smiter gör dom ändå.

Lösningar?

Skönt att man inte är ensam med detta bekymmer! Nu har tom fåren börjat härma efter så djuren traskar runt obehindrat hemma på gården... Får verkligen bli fårnät eller annat stängsel till våren
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

enbarsfallet

• Närke
« Svar #5 skrivet: 01 dec-10 kl 18:35 »
Mina damer har inte lämnat ladan.... de gillar visst inte snö!  :-\
Men jag har samma typ av hage sommar som vinter fårnät+eltrådar upp o nere... (elen är ej på när snön är "för hög")
Mina håller sig på insidan...  ;)
peppar peppar ta i trä!
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #6 skrivet: 01 dec-10 kl 22:25 »
Säger som Lina W , viltstängsel...har en vinterhage med et och har aldrig problem ovasett hur mycket snö det än kommer. :D
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 2 användare
kretslopp, Jonas_

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser