Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad skall jag köpa för kamin?  (läst 14269 gånger)

Rosten

• Närke
Vad skall jag köpa för kamin?
« skrivet: 27 nov-10 kl 23:11 »
I dag så har jag en sprucken Husqvarna 155 i min verkstad.
Är inte nöjd med den då det tar för lång tid att värma upp lokalen.

Har tittat på en plåtkamin som vägde 77kg och en gjutjärnskamin som väger 168 kg men är väldigt låg höjd på?
Båda kaminerna kostar runt 5000:-
Vad skall man välja?
http://www.spiskungen.se/product_info.php?cPath=31&products_id=42
http://www.blocket.se/ostergotland/BRASKAMIN_ODIN_3900kr_23610638.htm?ca=8&w=1
« Senast ändrad: 27 nov-10 kl 23:41 av Rosten »

Henrik Uddemar

• Gotland
SV: Vad skall jag köpa för kamin?
« Svar #1 skrivet: 27 nov-10 kl 23:17 »
Nackdelen med en plåtkamin är att den smäller, knäpper och väsnas när den den blir varm och svalnar.
Annars tror jag inte det gör stor skillnad, knappa 90 kilos skillnad i vikt spelar ingen roll för värmelagringen.

Välj den du tycker är snyggast och som är enklast att ansluta till skorstenen.

(tycker jag)
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 27 nov-10 kl 23:31 »
Vanligtvis kan man vänta sig att en gjutjärnskamin håller längre än en plåtkamin. Så om det är frågan om daglig eldning vintrarna igenom bör man slå till på gjutjärn, är det bara frågan om eldning då och då (t ex stödeldning när det är som kallast, fritidshus, gäststuga etc) så duger en plåtkamin.

Om kaminen ska installeras på ett ställe där inte myndigheterna kräver miljögodkännanden och sånt, så är det ofta bäst och billigast att jaga rätt på en begagnad kamin. Utmärkta Jøtul gjutjärnskaminer från 70-80-talet verkar folk slänga ut i parti och minut nuförtiden, de går ofta att komma över billigt eller gratis.

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 27 nov-10 kl 23:40 »
Kaminen skall stå i min verkstad.
Så det finns inga krav på hur den ser ut.

Utan den skall värma upp hela lokalen snabbt och effektivt.

På gjutjärnskaminen står det 92% verkningsgrad.
På plåtkaminen står det 77% verkningsgrad.

Kommer man verkligen upp i 92% i gjutjärnskaminen?

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 nov-10 kl 23:41 »
I dag så har jag en sprucken Husqvarna 155.
Är inte nöjd med den då det tar för lång tid att värma upp lokalen.

Har tittat på en plåtkamin som vägde 77kg och en gjutjärnskamin som väger 168 kg men är väldigt låg höjd på?
Båda kaminerna kostar runt 5000:-
Vad skall man välja?
http://www.spiskungen.se/product_info.php?cPath=31&products_id=42
http://www.blocket.se/ostergotland/BRASKAMIN_ODIN_3900kr_23610638.htm?ca=8&w=1
tja för min del så tror ja ju mer på  gjut järns kaminen i hållbar hets syfte i alla fall i för hållande till plåt men plåt kaminen är mer estetisk tycker ja var nog ingen hjälp där inte

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 27 nov-10 kl 23:48 »
Kaminen skall stå i min verkstad.
Så det finns inga krav på hur den ser ut.

Utan den skall värma upp hela lokalen snabbt och effektivt.

På gjutjärnskaminen står det 92% verkningsgrad.
På plåtkaminen står det 77% verkningsgrad.

Kommer man verkligen upp i 92% i gjutjärnskaminen?

Verkningsgradssiffrorna ska man nog ta med en stor nypa salt. Även om det kanske finns standarder för hur en verkningsgradsmätning ska gå till så blir nog osäkerheten ganska stor - sen får man ju också tänka på risken att en mindre nogräknad tillverkare bättrar på siffrorna från laboratorieprovet litegrann, åker han dit kan han alltid skylla på tryckfel eller misstag.
Så häng inte upp dig för mycket på dem.

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 28 nov-10 kl 01:08 »
Den ena kaminen skall ju vara CE-märk enligt tillverkaren.
Men CE-märkningen handlar om säkerhet och säger inget om kaminen är bra eller ej.
Så det är svårt att veta vad man skall köpa.

Vilse

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 nov-10 kl 01:35 »
Vanligtvis kan man vänta sig att en gjutjärnskamin håller längre än en plåtkamin. Så om det är frågan om daglig eldning vintrarna igenom bör man slå till på gjutjärn, är det bara frågan om eldning då och då (t ex stödeldning när det är som kallast, fritidshus, gäststuga etc) så duger en plåtkamin.

Om kaminen ska installeras på ett ställe där inte myndigheterna kräver miljögodkännanden och sånt, så är det ofta bäst och billigast att jaga rätt på en begagnad kamin. Utmärkta Jøtul gjutjärnskaminer från 70-80-talet verkar folk slänga ut i parti och minut nuförtiden, de går ofta att komma över billigt eller gratis.

begagnad kamin?
intressant,,här nere där man i princip inte alls kommer upp i samma krav på saker o ting,,
så får man INTE installera en beggad kamin!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 28 nov-10 kl 10:48 »
Den ena kaminen skall ju vara CE-märk enligt tillverkaren.
Men CE-märkningen handlar om säkerhet och säger inget om kaminen är bra eller ej.
Så det är svårt att veta vad man skall köpa.

Att kaminer och liknande saker som säljs inom EU ska vara CE-märkta är så självklart att det inte är säkert att alla tillverkare bryr sig om att skriva ut det i marknadsföringen (det har ju varit ett krav i över 15 år vid det här laget).

Men kom ihåg att CE-märkningen inte betyder att kaminen är typprovad av någon myndighet, utan det hela går till så att vem som helst får på eget ansvar klistra på ett CE-märke på vilken produkt som helst, men riskerar att råka illa ut om någon i efterhand anmäler till vederbörande myndighet att produkten inte uppfyller gällande krav. Det är alltså frågan om en slags självdeklaration.

När en CE-märkt produkt säljs ska det följa med en s k tillverkardeklaration eller "försäkran om överensstämmelse", där det är uppräknat vilka EU-direktiv, standarder och föreskrifter som tillverkaren anser är relevanta för just den här produkten och som han intygar att den uppfyller. Det rör sig inte bara om säkerhet utan kan även gälla t ex miljökrav.

Tillverkaren ska också ha en s k TCF (Technical Construction File, det är en samling dokument som innehåller alla ritningar, provresultat mm som gör att han anser att produkten uppfyller kraven för CE-märkning) redo, den behöver han inte offentliggöra för vem som helst men om en myndighet får något klagomål på produkten kan myndigheten begära in TCF och då måste tillverkaren lämna dokumentationen inom två veckor.

Men kom ihåg att en mindre nogräknad tillverkare eller importör, som kanske byter namn och organisationsnummer varje år, kan klistra på egna CE-märken på vad skräp som helst utan att ta några större risker.

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 28 nov-10 kl 10:49 »
begagnad kamin?
intressant,,här nere där man i princip inte alls kommer upp i samma krav på saker o ting,,
så får man INTE installera en beggad kamin!
Här i Sverige så får man inte ha vedkaminer i garage.
Men mitt garage är ett undantag. 8)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 28 nov-10 kl 10:51 »
Här i Sverige så får man inte ha vedkaminer i garage.
Men mitt garage är ett undantag. 8)

Man får inte ha vedkaminer i sådana utrymmen som enligt vissa myndigheter räknas som garage. Men det finns många utrymmen som dagligt tal kallas för garage utan att för den skull formellt sett räknas som garage, och i ett sådant finns det inga hinder att ha en kamin.

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 28 nov-10 kl 10:53 »
Man får inte ha vedkaminer i sådana utrymmen som enligt vissa myndigheter räknas som garage. Men det finns många utrymmen som dagligt tal kallas för garage utan att för den skull formellt sett räknas som garage, och i ett sådant finns det inga hinder att ha en kamin.
Ungefär så resonerar jag. ;)
Jag har inte ett garage utan en verkstad. ;D

lj

• Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 28 nov-10 kl 12:14 »
Man kan utgå ifrån att plåtkaminer håller längre än av gjutjärn eftersom gjutna kaminer generellt är av dålig kvalitet. man kan elda länge mot vanlig bonplåt om man inte tokeldar.
har gjort många flera bafflar av svartplåt som hafr minst lika lång livslängd som gjutet.

CE märkningen är intet förpliktigande annat än vad gäller säkerhet som exv rökgastemperaturen.

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 28 nov-10 kl 13:27 »
Jag börjar mer och mer fundera på om jag skall laga sprickorna i min gjutjärnskamin istället för att köpa en annan.

Någon som har testat att lägga pannkit i sprickorna?

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #14 skrivet: 26 dec-10 kl 15:43 »
Även jag ska köpa kamin och behöver råd.
Till ett hus. Den ska värma upp några rum under vintern.
Kunna koka mat på den och baka i ugn.
Och vara vattenmantlad och ge varmvatten (främst till dusch).
Skulle gärna ha något gammalt (billigare) men har tittat på dessa nyare:
(jag fick en elräkning i går och har insett att en kamininvestering kan betala sig då jag kommer ha tillgång till mycket ved i framtiden).
http://www.blocket.se/goteborg/Kamin_med_vattenmantel_och_ungn_30989645.htm?ca=15&w=1

http://www.blocket.se/goteborg/Vattenmantlad_koksspis_12kw_4kw_16kw_31041918.htm?ca=15

Vad betyder de där kwh?
Räcker det?
Kommer sotaren och försäkringsbolaget hålla sig lugna?

undrar
Sebastian

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #15 skrivet: 26 dec-10 kl 16:00 »
Hur många kvm ska du värma?.
Är du lika beroende av strålningsvärmen som effekt ut till element?, och hur många radiatorer ska kopplas in på systemet?.

Har du kollat på Wamsler´n?.

http://www.hansforsman.se/produkter/kokspanna/kokspanna_K148_white.php

(1 kwh = 1000 W värme-effekt)

Vargerik

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 dec-10 kl 16:07 »
Vad jag förstått så blandar man och ger med verkningsgraderna, förbränningsverkningsgrad (är lätt långt över 90%), dvs hur mycket oförbränt det finns kvar i saken och anläggningsverkningsgrad, kvoten mellan tillförd nyttig effekt som är en annan sak.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #17 skrivet: 26 dec-10 kl 16:53 »
Hur många kvm ska du värma?.
Är du lika beroende av strålningsvärmen som effekt ut till element?, och hur många radiatorer ska kopplas in på systemet?.
http://www.hansforsman.se/produkter/kokspanna/kokspanna_K148_white.php
Den var ful och dyr, men förmodligen mycket bra. Har egentligen bara 5000 till kamin, men kan skrapa fram lite mer.
Ska värma 30-60 kvadrat beroende på hur hård vintern är (drar mig innåt och stänger ner rum om det blir för kallt). Har en smal vedpanna i köket också. Kan backa upp med el i värsta fall.
Steg i takt med att ekonomin tillåter:
1) Elda, laga mat på spisen
2) Skaffa ackumulatortank, och få mer varmt dusch vatten
3) Ansluta några element.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #18 skrivet: 26 dec-10 kl 20:53 »
Mitt första tipps är att skaffa en billig begagnad Wamsler.
Dom är faktiskt riktigt bra.

Nästa tipps är det här:
http://www.svt.ee/index.php?id=14&snd_id=400

Har själv en 30 år gammal ommålad, begganad wamsler för matlagning, varmvatten och element.
Hade huset bara haft isolering så hade det blivit varm också.  ;)
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

grapeng

• Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 27 dec-10 kl 10:58 »
Hej!
Det finns en plåtkamin som heter Laxen och en Ugglan. Gjutjärnsgavlar och lucka.
Håller bra om man lägger lite sand i botten så den inte bränns ut. Finns med kokplatta.
Kajsa
k.von.friesen@gmail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stengrim, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser