Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips läder och skinn  (läst 7244 gånger)

Sågaren

• Medelpad
Tips läder och skinn
« skrivet: 23 jun-06 kl 16:25 »
vil ha tips på vart man köper läder och skinn för hantverk tänkte göra mina skärp själv
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

idamaria

Re:Tips läder och skinn
« Svar #1 skrivet: 23 jun-06 kl 16:35 »
vill du ha naturgarvat skinn, och läder tror ja också dom har så är Anders håkansson i Dragnäs utanför Jokkmokk att rekomendera, han har väl mest renskinn skulle ja tro, o kohudar brukar han också ha fast ja undrar om dom inte e för tjocka för bälten...
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Archibald

« Svar #2 skrivet: 23 jun-06 kl 18:46 »
beror väl på var man bor.
i vallentuna finns en sadelmakare med massor av läder.
i sthlm finns en läderbutik i gamla stan (tror jag finns kvar i alla fall)
i visby finns ett garveri som sälje läder o skinn

koko

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 jul-06 kl 01:30 »
Det verkar svårt att få tag på sånt. Jag upptäckte, när jag letade, att skräddaren som lagade skinn använde gamla skinnplag som han klippte bitar av. Det är ett tips.

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #4 skrivet: 30 nov-06 kl 09:08 »
vil ha tips på vart man köper läder och skinn för hantverk tänkte göra mina skärp själv
Ring "Hellström & Nylöw" i Örebro 019-6118130, Stor inom Läder .Annars finns ju Skara Slöjddetaljer, nummer kan du hitta i katalogen.
När du köper remläder så kallas just det lädret för "Krupong"(Mitt för ryggraden på djuret)Annars norröver så finns ju garverier i var o varannan buske. Har en svart helhud med möbelskinn till salu om du är intresserad.Kommer från Elmo läder (60kvf stor e mer)Detta är ett tjockt möbelskinn, inte till remmar
Med sol i sinne, både ute o inne.

hasteus

« Svar #5 skrivet: 30 nov-06 kl 20:20 »

Remläder till skärp skall vara tjockt! Eländet med sammanlimmade skärp som slits och delar på sig nej tack. Allt du behöver göra är att forma kanten med ett glättverktyg av hårt trä eller horn så att den blir rund och fin. Obs remläder bör vara ganska fett för att det skall bli bra, gärna sk. överfettat remläder.

Har ett par bälten som jag fick uppsydda av en läderhantverkare för 10 år sedan som jag använder dagligen och dom är inte ens slitna, tja spännet börjar bli lite slitet men då det är i homogen förnicklad mässing så blir det ju bara snyggare med tiden :-)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 30 nov-06 kl 22:55 »
Kolla din telefonkatalog efter sadelmakare.
Dom brukar få över rejäla slattbitar som kan köpas till hyffsat pris.
Jag har köppt materiel till både svångremmar, handledsskydd, gångjärnsläder m.m av min lokala sadelmakare. Alltid av bra kvalitet och till bra priser.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Gillian

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 jan-07 kl 21:39 »
http://www.tjaderlader.se/ är en sida som har en hel del sådant.

Skogskarl

• Me, and my crazy self.......
« Svar #8 skrivet: 07 mar-07 kl 23:13 »
http://www.slojddetaljer.se/
http://www.tjaderlader.se/

Kan rekommendera båda, dom har allt man behöver tillganska vettiga priser. & dessutom kunnig personal om du ringer till dom.
Dom brukar vara väldigt hjälpsamma, & ser till så att du får rätt grejer.
Om du tittar på deras sidor så ser du att de dessutom har alla tänkbara tillbehör & hjälpmedel som kan behövas.

Lycka till........
Är en ganska vanlig man på 38 år, 182 cm, blond blåögd & lagom tung. Jag bor själv med  2 katter i ett mysigt hus i skogskanten.
Jag söker här efter en likasinnad tjej, för vänskap eller mera.Ett stort intresse är gammaldags indianhantverk, indiankultur & indianernas hela sätt att tänka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1769 gäster, 5 användare
karsan, maiz, Erik Forsman, alternaiv, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser