Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstruktiva tråden om att blanda eget kraftfoder till kaninerna!  (läst 14408 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Kaniner ska ha torr lucern, torr mat överhuvudtaget förutom de färska grönsakerna, kaniners magar mår bäst av torr mat. Tror ärligt talat inte de hade ätit blötlagda lucernpellets eller för den delen kunnat svälja dem ordentligt.

I början kan kaninerna vara lite suspekta mot lucernpelletsen men efter nån vecka äter de med god aptit.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Kaniner ska ha torr lucern, torr mat överhuvudtaget förutom de färska grönsakerna, kaniners magar mår bäst av torr mat. Tror ärligt talat inte de hade ätit blötlagda lucernpellets eller för den delen kunnat svälja dem ordentligt.

I början kan kaninerna vara lite suspekta mot lucernpelletsen men efter nån vecka äter de med god aptit.

Tack båda för svar! Då vet jag att jag lugnt kan fortsätta. Verkar sammansättningen med 40-50% lusernpellets okej?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Tack båda för svar! Då vet jag att jag lugnt kan fortsätta. Verkar sammansättningen med 40-50% lusernpellets okej?
Ja det tycker jag, mina får mellan 35-40% lucern i fodret.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
För övrigt tipsade hon förresten om att fårpellets var riktigt bra att ta med i sin blandning till kaninerna. Tyckte inte jag såg det här i denna tråd.

Om man kollar på värdena till ko- och fårpellets så kanske man förstår att det inte är optimalt att ge till kaniner. Eller om man jämför deras matsmältningssystem mot hästar och kaniners, så kanske man förstår att dom inte är särskilt lika (däremot att hästar och kaniner har rätt lika system).

Man skulle väl aldrig få för sig att ge fårpellets till en häst?

Det är helt fel proportioner av det allra mesta. Det är däremot billigt.
//Lina

Ulric Eriksson

• Gäst
Jag köpte en påse Tacka förra veckan. Den kostade 179 kronor, händelsevis samma pris som en påse Rabbfor.

malines

• Gäst
Kan man ge ensilage till kaniner?

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
Kan man ge ensilage till kaniner?

bara den är mögelfri och inte blir liggande,,

mina här ätit det hela året och det är mycket omtyckt.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Om man kollar på värdena till ko- och fårpellets så kanske man förstår att det inte är optimalt att ge till kaniner. Eller om man jämför deras matsmältningssystem mot hästar och kaniners, så kanske man förstår att dom inte är särskilt lika (däremot att hästar och kaniner har rätt lika system).

Man skulle väl aldrig få för sig att ge fårpellets till en häst?

Okej då får jag framföra detta och fråga hur hon tänker runt det. Hon sa att det var några fler som också börjat ge detta som tyckte det fungerade bra. . Men hon poängterade att det bara var en del i blandningen. Hon är väldigt noga med sina kaniner. Jag köper själv hennes blandning och kaninerna mår bra. Själv har jag ingen kunskap om foder till kaniner och tyckte det kändes bra att köpa direkt därifrån jag köpte kaninen. Det var svårt att hitta bra pellets i affären med hög halt av växttråd enligt vad uppfödaren rekommenderade. (tror det var så det hette)

Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Lejonhjärta

• Västergötland
Ger mina KRAFT GRUND men såg att någon gav någon av dom andra KRAFT. Skillnaden för kaninen??
Sen äter mina helt vete, som igentligen är utslängt för att mina höns å ankor ska äta det. Men d är ju fett så det är bra nu när det är så kallt ute.
Fanns mkt jag har läst här som jag ska prova. Men nyfiken på varför KRAFT 90, tror ja det var, å inte GRUND?
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Ulric Eriksson

• Gäst
Det var svårt att hitta bra pellets i affären med hög halt av växttråd enligt vad uppfödaren rekommenderade.

Just växttråd är det gott om i grovfodret.

Charlotte

• -
Eftersom grovfodret ska utgöra huvuddelen i kaninens foderstat och grovfoder har väldigt olika innehåll så är det lika svårt att säga att kaninfodrets proportioner skulle vara rätt som att fårfodrets skulle vara fel....
 Så länge man inte kollar vad grovfodret innehåller och hur mycket kaninen äter av det så sker utfodringen egentligen ändå bara på måfå.
                                           Mvh
                                       Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Qiz

• Västergötland
Med anledning av föregående inlägg: Analys på grovfodret till nöt eller häst tex är ju ingen konst men finns det framtaget till kanin? Alltså det mesta är ju väldigt knapphändigt när det kommer till kanin om man jämför med våra övriga lantbruksdjur. (I Sverige alltså)

Mvh Zandra

Charlotte

• -
Med anledning av föregående inlägg: Analys på grovfodret till nöt eller häst tex är ju ingen konst men finns det framtaget till kanin? Alltså det mesta är ju väldigt knapphändigt när det kommer till kanin om man jämför med våra övriga lantbruksdjur. (I Sverige alltså)

Mvh Zandra
Jag antar att hästanalys borde passa bäst?
Men mitt inlägg var mer en invändning om att det är i grund och botten en utfodring på måfå oavsett vilket foder man använder om man inte räknar med grovfodrets värden på något sätt...
Då får man alltså använda sitt djuröga och klämma och känna för att fodra rätt...
Och kanske man kommer fram till att just Tacka kompletterar utmärkt...
  Sen funderar jag lite på vad för källor som används för att komma fram till optimala kaninfodervärden? Är det från länder som också utfodrar med fri tillgång på grovfoder? Eller är det från källor som rekommenderar tex Angoraägare (till angoror i USA som sitter på nätbotten för att inte skräpa ner sig) att ge kaninen en Näve hö 1-2 ggr/ vecka för att sysselsätta den :o  Då kan jag förstå att det är extremt viktigt att pelletsen innehåller mycket växttråd... Men vi lever ju i lite olika "kulturer" ;)
                                               Mvh
                                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Qiz

• Västergötland
Jag håller med dig till hundra om resonemanget kring foderstater utan analys av grovfodret. Helt och hållet meningslöst anser jag! Sen är det ju klart att även med en analys så måste man klämma och känna för alla våra djur är ju trots allt individer. Men jag tänkte mest att någon kanske visste om det fanns, tror som du annars att häst ligger nog närmast till hands.

Mvh Zandra

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
En av länkarna i början av tråden leder till en analys av vad kaninen behöver få i sig totalt, inte vad just kraftfodret ska innehålla. Kraftfodret ska ju komplettera grovfodret, så man får utgå ifrån det.

Hästar och kaniner har liknande matsmältningssystem, med den skillnaden att kaniner är ännu lite effektivare att utvinna protein från cellulosa. Den cellulosan som är osmält flyttas bakåt i tarmen till blindtarmshålan, där den får jäsa, sen bajsar dom ut "nattbajsar" (mörka, kladdiga, njurformade små pluttar) som dom vanligtvis äter upp direkt från anus. En höanalys för häst går därför att använda till kaniner, men man skulle ju kunna tänka sig att SRP för häst är lite lägre än SRP för kanin.

Om kaninens foderstat innehåller ett överskott av protein så kommer man hitta nattbajsar liggandes i buren. Då kanske man kan dra ner på kraftfodret eller byta till en sort som passar bättre till ens hö.

Angående fiberhalten i pellets, så är den allra viktigast för ungarna. En unge äter ju inte så mycket, och om den får för sig att äta sig mätt på bara pellets kan det ställa till med en katastrof i tarmarna om pelletsen har lägre fiberhalt än proteinhalt.

Kaniner är grymma på att smälta cellulosa, och därför är det ju mest naturligt om deras foderstat innehåller så mycket cellulosa som möjligt =).

//Lina

Qiz

• Västergötland
Hmmmm jo. Detta är just inget nytt. Men poängen med frågan var fortfarande om någon visste om det finns analys för kaniner... ???

Man kan ju som sagt "tänka sig" att srp är si eller så men då är vi tillbaka på ruta ett, dvs man använder sig av "klämma-känna-metoden". Den fungerar alldeles utmärkt när man har djuröga och kunskap om djurens matsm. och behov i stort men jag är fortfarande nyfiken på om det finns möjlighet till analys till just kaniner.
Det fungerar ju i stort med analys för nöt till tex häst om man vet skillnaden men det finns ju en anledning till att man har en analys till resp. djurslag.

Jag skulle inte vilja byta kraftfoder efter grovfodret utan kunna komma så nära optimalt värde på grovfodret det går från början. Precis som man gör med andra djur i produktion.
Mvh Zandra

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Utgå ifrån hästanalysen, häst-srp blir då ett minimivärde =).
//Lina

esten

• -
Jag har tabeller gjorda specifikt för kaniner , men de är på Estniska .

Qiz

• Västergötland
Kan du översätta?  :D
Mvh Zandra

esten

• -
Får jag lite tid så ska det nog gå .
Det är ganska många foderslag , grönfoder , grönsaker , olika typer av hö , olika typer av spannmål osv .
Förutom energi och protein , vattenhalt så ges kaltsium  , fosfor och karotin innehåll

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 2 användare
Karlsdotter, praktejder

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser