Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstruktiva tråden om att blanda eget kraftfoder till kaninerna!  (läst 14404 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Så, nu gör vi ett försök! Vilka har erfarenheter att dela med sig av att blanda eget kraftfoder till kaninerna?

Jag gjorde det själv när jag hade som flest kaniner för att få bättre ekonomi, blandade då:

Lusernpellets el. lusernhack
Vetekli
Havre
Krossat korn
Helt råg
Solrosfrön
Flytande mineraler

Jag har inte kvar dokumentet där jag räknade ut proportionerna men jag fick fram en blandning som var bra enligt alla möjliga riktlinjer.

MEN:
Det var förjävla meckigt att fördela mineralerna, och vetekliet som var viktigt för protein och fiber och låg fetthalt var ju torrt och smuligt och inte populärt hos kaninerna. Att röra ihop blandningen med vatten för att fördela mineralerna i fodret var inte en bra lösning på vintern, och jag gillar inte att ge i vattnet (även om det blev den lösningen jag körde på). Det blir en HEL DEL matematik för att man inte ska klanta sig med mineralerna, det är inte mycket som behövs och det är farligt att överdosera.
Och jag kunde inte göra av med allt foder innan det blev dåligt, speciellt kornkrossen är ju svår.

Jag vill gärna blanda själv igen men jag måste komma på en bättre lösning. Och ALDRIG mer flytande mineraler, pheeew vad jobbigt det var.

Kaninerna gillde blandningen, det var pyssligt och bra, men dom skalade havren och ratade vetekliet (såklart äter dom ju helst det flottigaste), men jag körde bara i några månader så jag kan inte riktigt uttala mig om inverkan på kropp och päls.

Jag är av den åsikten att ska man blanda själv så ska man veta vad man håller på med, det är INTE "bara att slänga ihop lite spannmål". När man har resultatinriktad avel så kan det vara katastrof att förlora en värdefull avelshona i förlamning pga mineralbrist.

Vad har DU för erfarenheter =)?

Och komihåg, KONSTRUKTIVA TRÅDEN  ;)
//Lina

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Jag började också en tråd om detta, men lägger in texten här istället och tar bort min tråd:

Om man inte vill ge de färdiga kaninpellets som finns, men ändå vill ha kaniner som mår bra och växer hyfsat snabbt, dvs där produktionsraser typ NZ, stora silver, blå wiener, californian med flera väger ca 1,5 kg slaktade vid 16-20 veckors ålder (helst 16, men lite långsammare tillväxt kan accepteras om foderkostnaden blir rimlig), vilket foder kan man använda då?

Ett bra hö är givet, men hur är det med ensilage? Kan köpa det i mindre mängder av grannen, så det hinner inte bli dåligt. Men är det ett bra foder för kaniner? Finns det risker?

Angående foderblandningar, så vet jag att de ibland äter selektivt. Så man vill ju inte ge dem något som de ratar. Spannmål är billigt, men om de inte äter upp så blir värdet noll.

Renfor, kalvfoder, lusernpellets med flera kan kanske blandas till proportioner som passar kaniner, där kostnaden blir lägre, samtidigt som näringsinnehåll och smaklighet för kaninerna är bra?

Vilka olika mineralblandningar finns? Kan man blanda själv eller är det för svårt? Jag tänker att om man ger en pellets med lite fel innehåll så kan man väga upp det om man själv blandar mineralerna. Men det kanske bara går att köpa dem i väldigt stora mängder, eller till väldigt högt pris?

Vill gärna höra mer om era erfarenheter, och vad ni anser att ett bra foder ska innehålla, gärna differentierat till olika djur/omständigheter, dvs ungdjur, honor som är dräktiga/digivande, honor med växande ungar, honor mellan parningar eller på vintern, hanar osv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Hösilage har jag provat ge, men dom var inte alls förtjusta i det, vilket resulterade i att dom inte fick i sig nog med grovfoder =(. Ingen hit. Men om kaninerna äter det så kanoners! Det är ju ofta proteinrikt, så man får se upp med kraftfodret så dom inte får överskott på protein, det märker man på att dom lämnar kvar nattbajsar i buren (dom små mörka njurformade mörka bajsarna, blindtarmsbajsen, som dom annars äter upp direkt från anus).

Jag har kollat på lite olika mineralblandningar till hästar, St. Hippolyts GMK har rätt proportioner för att ge till kanin (sikta på ca 50-70mg E-vit, minst 10 000 A-vit, 1000 D-vit) och är dessutom organiskt, lättare för dom att ta upp. Alg-Börjes hästmineral är jag också intresserad av att prova, det är ungefär samma pris, 400kr för 10kg, och det räcker foreeeever.

Riktlinjer finns det några olika!
Här är en tabell: http://d16782590.u200.surftown.se/artiklar/foder.html

Här är några jätteavancerade artiklar (från World Rabbit Science Association) på engelska:
http://www.wrs.upv.es/files/journals/vol%208_4_lebas.pdf
http://www.wrs.upv.es/files/journals/vol%208_1_gidenne.pdf
http://www.wrs.upv.es/files/journals/vol7_2_maertens.pdf
http://www.wrs.upv.es/files/journals/vol7_2_xiccato.pdf
http://www.wrs.upv.es/files/journals/vol7_2_lukefahr.pdf (skitintressant, Small-Scale Rabbit Production in the Western Hemisphere - Back to Basics?)

Jag har tappat bort mina länkar, det finns en artikel med massa tabeller om olika foderslag och deras effektivitet till kaniner men det kommer ta en stund att hitta det. Återkommer.

E-böcker och andra pdf-er:
http://www.pdf-searcher.com/The-Feeding-and-Care-of-a-Successful-Rabbitry.html
http://www.pdf-searcher.com/Commercial-Rabbit-Production.html

OCH JAG HITTADE DEN! Här har du maffamuffodokumentet, sjukt mycket info =)! Om du orkar ta dig igenom den så är det absurt intressant att läsa om, dom har analyserat hur många olika växt/spannmålsslag som helst, och klurat ut kaninernas behov ner till aminosyrenivå :D.
http://world-rabbit-science.com/WRSA-Proceedings/Congress-2004-Puebla/Papers/Feeding-&-Nutrition/N0-Lebas.pdf
« Senast ändrad: 25 nov-10 kl 20:15 av skiesabove »
//Lina

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Nu har vi slagit extremt bra hö i år så kraftfodret har varit minimalt men normalt sett under hela året använder vi följande blandning per månad:

Sommartid

25kg korn
15kg Lusernpellets
20kg betfor
20kg Kanin och marsvins pellets från Svenska Foder

Vintertid

25Kg korn
25 havre
20betfor
20kg kaninfoder

Helsäd och kostar ca 1200:- för 150 kaniner och ett dussintal får + 2 shettisar.

Det tycker jag är överkomligt, dock måste jag tillföra selen separat 1 flaska kostar 198:- och varar ca 4 månader.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Hur gör du med selenet, är det flytande? Ger du det i vattnet eller geggar ihop med fodret =)? Iofs, det kanske är det du har betforn till?
« Senast ändrad: 27 nov-10 kl 01:54 av skiesabove »
//Lina

Empisen

• Västergötland
Nu har jag bra hö så det är inte jättemycket kraftfoder som går åt.. Till de i träning eller tex under vintern ger jag Kraft Groov 90 utblandat med lite havre och Hackade Lucern. Denna blandningen har funkat utmärkt de senaste 3 åren.

I år har jag för första gången gett extra B-vitamin i flytande form under fällningen och det märktes stor skillnad! En av mina äldsta brukar har det väldigt jobbigt under fällningarna men i år märkte jag inte någon skillnad. Han va precis som vanligt (förutom att han såg ut som ett får då ;))

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
Hur gör du med selenet, är det flytande? Ger du det i vattnet eller geggar ihop med fodret =)? Iofs, det kanske är det du har betforn till?
Jag ger flytande utblandat i deras vattenautomater
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
Nu har jag bra hö så det är inte jättemycket kraftfoder som går åt.. Till de i träning eller tex under vintern ger jag Kraft Groov 90 utblandat med lite havre och Hackade Lucern. Denna blandningen har funkat utmärkt de senaste 3 åren.

I år har jag för första gången gett extra B-vitamin i flytande form under fällningen och det märktes stor skillnad! En av mina äldsta brukar har det väldigt jobbigt under fällningarna men i år märkte jag inte någon skillnad. Han va precis som vanligt (förutom att han såg ut som ett får då ;))
Provade också att ge några av mina av hästarnas b-vitaminer och det blev en våldsam skillnad.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
Jag ger mina.

Kalvpellets
korn
vete

Fungerar bra
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
helt vete?
Fjäderfän och kaniner

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Jag har gett bra hö och vatten som bas och
Hel Havre,
Helt Korn,
Helt Vete,
Oskalat Solrosfrö,
Torkade Gula Ärtor
och Lucernpellets i fri tillgång samt
NaCl-sten och Viltsten. Dessutom tall och Sälg-ris

De lever fritt i Växthuset och nägot fett har inte märks av, men sedan kom ju vintern tidigt.

På sommaren stryker jag Solros, Lucern och Gula Ärtor samt Vete och ger bäde färskt gräs och hö.

H/ Tt

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
gula ärtor? är inte det FÖR gasbildande för en kaninmage?  undrar....
Fjäderfän och kaniner

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Mina kaniner ratar vete

varför ger ärtor till kaniner under vintern när de inte producerar nagot?

Undrar Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

esten

• -
Jag hittade ju en bok om kaninuppfödning som var väldigt omfattande .
Jag skrev lite om två koncentrat som man hade som exempel i boken , det fanns även två till ett som var framtaget av en Svensk professor i kaninens utfodring .

Jag skrev om dem här .
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=99817.0

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Därför att mina djur gör det, kaniner altså ;D!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
Jag ger mina en blandning av rabbfor, helt korn och hel havre. Sen får dom ju hö eller gräs med beronde på årstid.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
Jag ger mina en blandning av rabbfor, helt korn och hel havre. Sen får dom ju hö eller gräs med beronde på årstid.

hej.

det gör jag med 50% rabbfor och 50% havre/korn helsäd  fri tillgång till hö på vintern och gräs när det finns. Får en  vikt mellan 3,2 och 3,5 kilo på 15-16 veckor.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Ser att flera här ger lusern pellets. Jag köper foder av en kaninuppfödare som blandar själv. För övrigt tipsade hon förresten om att fårpellets var riktigt bra att ta med i sin blandning till kaninerna. Tyckte inte jag såg det här i denna tråd.

Till min fråga. Jag har köpt lusern pellets till mina höns och där har jag fått lära mig att man blötlägger lusern pellets annars sväller det i magen. Verkar vara likadant för hästar..

Men hur är det för kaniner? Har Rexkaniner. Hon jag köper av sa att det var jättebra att även ge kaninerna och sa att jag kunde blanda i det direkt och efter de vant sig och ge 40-50% av lusernpelletsen tillsammans med hennes blandning. Jag har nu gjort det i någon vecka. De verkar okej. Men blir nu lite orolig för att kaniner också ska ha det blötlagt när jag förstått att man gör det till hästarna. Höns har ju en kväva som maten först passerar så jag trodde bla det var därför de behövde det uppblött samt att bitarna är ganska stora.

Tacksam för råd så kaninerna inte får ont i magen  ::)
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Jag har i flera år gett både betfor och lusernpellets torrt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 2 användare (1 dolda)
Kycklingen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser