Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värphybrider bra hobbyhöns?  (läst 9141 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Värphybrider bra hobbyhöns?
« skrivet: 06 maj-10 kl 08:13 »
Ärligt talat kan jag inte förstå varför någon som vill ha hobbyhöns över huvud taget funderar på värphybrider :-\

Värphybriderna värper förvisso bra även som hobbyhöns men då man har avlat dem just för många ägg per fodermängd så har man som regel tappat mycket hönsförnuft på vägen....

Nästan alla som skriver här som har problembeteenden som fjäderätning och kannibalism har hybrider....

Det finns många rashöns som är betydligt snyggare och roligare och dessutom värper så bra att den normale hönsägaren aldrig skulle märka någon skillnad. Dessutom är många av de "gamla" raserna extremt bra fodersökare så stora delar av året har du god äggproduktion och i princip 0:- i foderkostnad om du kan ha hönsen lösa ute.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
SV: Värphybrider bra hobbyhöns?
« Svar #1 skrivet: 06 maj-10 kl 11:46 »
Det är väl så att man skriver här och frågar om man inte har så stor erfarenhetav detta med höns. Passar på att fråga runt och lära sig allt.
Jag har förstått nu att Lohamn höns INTE är något förmig.

Har nu funderingar på Amrock dvärg istället.

När jag nu fått så mycket info om Lohman så kommer jag aldrig att ta in de hos mig.
Bara rasrena vill jag ha.

Någon som har erfarenhet av Amrock???
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

nyckelpiga3

• Närke
« Svar #2 skrivet: 18 maj-12 kl 15:51 »
Jag har absolut respekt för allas tankar...men jag har en salig blandning...så även Värphybrider...Bovan...å jag har inte haft ETT ENDA problem...med mina...jag vet att det finns mardrömsberättelser oxå...men som sagt...jag Älskar mina hybrider...dom är superfina & sociala!!!  :)

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 maj-12 kl 18:04 »
En annan tanke som slår mig väldigt ofta när det gäller detta med industridjur är; om man verkligen vill gynna den? Nu medger jag att jag tycker att det svårt att undvika den till fullo, men man kan minska gynnandet (och ja jag är dubbelmoralisk här med :P ) Dock vill man inte gynna hönsindustrin kanske man inte ska köpa djur från den heller  ???  Förlåt Lina om detta bev lite OT.

Förövrigt som Lina säger det finns många roliga raser som värper fullt tillräckligt för en själv, familj och vänner ;)

MVH/Frida
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 maj-12 kl 18:08 »
En annan tanke som slår mig väldigt ofta när det gäller detta med industridjur är; om man verkligen vill gynna den? Nu medger jag att jag tycker att det svårt att undvika den till fullo, men man kan minska gynnandet (och ja jag är dubbelmoralisk här med :P ) Dock vill man inte gynna hönsindustrin kanske man inte ska köpa djur från den heller  ???  Förlåt Lina om detta bev lite OT.

Förövrigt som Lina säger det finns många roliga raser som värper fullt tillräckligt för en själv, familj och vänner ;)

MVH/Frida
Tror det är skitsamma om man köper höns därifrån eller ej.. Deras syfte är ju att ta fram ägg och när de slaktas ut har de ju redan förbrukat sitt värde.. Tycker det är mkt bättre att "återvinna" dessa höns under X antal år framåt än att skaffa exempelvis lantraser, om det är ägg man är ute efter primärt.

ronnystromberg

• Finland
« Svar #5 skrivet: 18 maj-12 kl 18:18 »
Ägg eller inte, våra leghorns är mycket intressantare att följa med än våra brahmor, faverolles etc., även om de är omöjliga att ha som "gosedjur". Man kan jämföra med Golden Retriever vs. en vipsig blandras. Blandrasen hittar på mera fanskap, och säkert irriterar mera, men tråkigt blir det inte.

FM

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 18 maj-12 kl 18:20 »
Jag tänkte mer som att dom tjänar vell på att folk köper dem till liv än vad de gör på att slakta ut dem?

Bara en tanke.  :)

Leghorn är en ras inte hybrid ;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 18 maj-12 kl 18:40 »
Nu är ju det här en gammal tråd, men jag tycker det frodas lite väl hård skräckpropaganda här. Värphybrider är inte fel att ha som hobbyhöns. Vi är många som köpt avpolletterade värphybrider från något hönseri, som annars kulle gasat ihjäl nämnda hönsakräk och eldat upp dem i ett avfallsförbränningsverk. Vi har istället möjlighet att ge dessa hönsvänner ett nytt liv med utegång, riktigt gräs att äta, kanske t o m träffa en tupp. Vi kan inte rädda alla, men några.
Inte är det något vidare hönsliv att aldrig få se dagsljus, gå på nätgolv och aldrig se röken av en tupp. Värphönsen jag tog hand om blev jätterädda och trängde ihop sig i ett hörn när jag släppte in en tupp till dem, och vägrade till en början att gå ut öht. Nu är de som vilka andra höns som helst i flocken, om än av något ömtåligare virke.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 18 maj-12 kl 19:00 »
De trevligaste höns jag någonsin har stött på var värphybrider av typerna ISA-brun och Lohman brun, som för övrigt ser exakt likadana ut. De har varit så tama så man nästan kan plocka upp dem.

Det finns ju knappt något tråkigare än höns som springer iväg när man kommer inom några meter.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

burhönan

« Svar #9 skrivet: 18 maj-12 kl 19:14 »
Om jag inte av djurskyddsskäl skaffat mina hybrider hade jag överhuvudtaget inte blivit intresserad av rashöns........har sedan 20 år regelbundet hämtat uttjänta höns,det har inte kostat något(ingen har tjänat på mig iaf)
Det har blivit riktiga höns av dessa o det mår samvetet gott av,och numer är de i sitt vita en färgklick bland Brahma o Kockin
Följer trådar på Alternativ och upplever inte  att just hybrider är överrepresenterade vad gäller sjukdomar,jag har av båda sorter,just nu en Brahma som inte verkar att må bra....har inte tänkt tanken att det skulle  handla om ras.Att säga att hybrider inte är roliga eller vackra  måste bottna i att man ingen haft!Dom är riktiga överlevare,nyfikna,busiga ibland helt j-la hopplösa men det gillar i alla fall jag ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 18 maj-12 kl 19:22 »
har sedan 20 år regelbundet hämtat uttjänta höns,det har inte kostat något(ingen har tjänat på mig iaf)
Ledsen om jag krossar din illusion, men i Sverige är en uttjänt värphybrid så värdelös, att hönseriet i allmänhet får betala för att bli av med dem. Att någon tar emot dem gratis innebär alltså att de sparar pengar...

Värphybrider kan funka bra, åtminstone några av individerna. Jag har provat i två omgångar, ganska många dör tyvärr, och de har svårt för att lära sig vanligt hönsvett.

Jag har mina hybrider tillsammans med mina isbarer, åldersfördelningen är likvärdig, de bor likadant, äter samma foder. Jag får dubbelt så många ägg från mina isbarer som från mina hybrider...

Kanske är det annorlunda om man har värphybriderna sen de är små, då lär de sig bättre. Min erfarenhet är i alla fall att vissa individer bland värphybriderna fungerar bra, vissa lär sig aldrig att söka skydd för regnet, blir bara sjuka och lägger dåligt med ägg.

Det finns många bra raser som värper bättre än värphybriderna när de hålls så som många av oss håller sina hobbyhönsflockar, särskilt om man inte byter ut dem varje år.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #11 skrivet: 18 maj-12 kl 19:36 »
Jag har 5 lohmann hönor och misstänker starkt att bara en av dem värper ofta och ibland ytterligare en.  Men å andra sidan är de
jättetrevliga och väldigt sällskapliga, även om de nog är "lastgamla"  Två hoppar nästan upp i knät och vill sitta och gosa om man sätter sig nånstans i trädgården. Dessutom fyller de ut hönsflocken så min ena tupp som innan var lite utanför har ett gäng egna tjejer som vill gå med honom. o:)

De verkar inte ha några problem att leta mat och bära sig åt som höns i trädgården, men jag fick dem inte direkt av ett hönseri utan köpte av en annan
som hade några hönor i hobbyskala.

Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

burhönan

« Svar #12 skrivet: 18 maj-12 kl 20:29 »
Ledsen om jag krossar din illusion, men i Sverige är en uttjänt värphybrid så värdelös, att hönseriet i allmänhet får betala för att bli av med dem. Att någon tar emot dem gratis innebär alltså att de sparar pengar.

Du behöver inte vara ledsen,det är ingen illusion....
När jag vet att det drar ihop sig till gasning,ringer jag och kollar läget...får veta att det är ok,hur många TUSEN vill jag ha?
Hämtar 10-20 st......

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 18 maj-12 kl 21:15 »
Ägg eller inte, våra leghorns är mycket intressantare att följa med än våra brahmor, faverolles etc., även om de är omöjliga att ha som "gosedjur". Man kan jämföra med Golden Retriever vs. en vipsig blandras. Blandrasen hittar på mera fanskap, och säkert irriterar mera, men tråkigt blir det inte.
Värphybrider och Leghorn är inte samma sak!!! Leghorn är en ras och en mycket rolig sådan  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

burhönan

« Svar #14 skrivet: 18 maj-12 kl 21:37 »
När och varför blev Leghorn sk hybrider....undrar jag?

ronnystromberg

• Finland
« Svar #15 skrivet: 18 maj-12 kl 23:20 »
Värphybrider och Leghorn är inte samma sak!!! Leghorn är en ras och en mycket rolig sådan  ;D

Beklagar min ignorans... Det finns att lära  :-[

Men där verkar vi ju vara av samma åsikt.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #16 skrivet: 19 maj-12 kl 06:32 »
När och varför blev Leghorn sk hybrider....undrar jag?
Leghornen "blev" en hybrid när man började korsa den med andra raser  ;) och hade avelsprogram där man avlade fram speciella linjer som tillsammans fick avkommor med andra egenskaper än föräldradjuren. En ras kännetecknas av att avkomman får samma egenskaper som föräldrarna. Här har du ett historieträd på några av våra moderna hybrider.

Existens?

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 19 maj-12 kl 07:27 »
Jag har också lite svårt att se varför hönsen skulle vara så mycket sämre bara för att dom är korsningar. 'hybrider' låter som att det är nåt mysko ting som lider av hybris, när det egentligen bara är en korsning mellan olika raser. Något som är vanligt inom många djurslag. Och växter.

De problem som finns tror jag inte i första hand beror på rasen utan den miljö dom vistas i, och vad de har för bakgrund. Fjäderplockning är ju till en del konstaterat ärftligt.  Jag har köpt Lohman LSL dels från en mindre uppfödare, och de började plocka väldigt mycket fjädrar direkt när dom fick vistas i ett lite ljusare hus.  Medan samma ras från sveriges största uppfödare ( huga , industrihöns! ) inte plockade några fjädrar alls, i samma lokal. Dom satsar medvetet på avel för att få bort sån beteenden, något som de halvstora uppfödarna kanske inte har möjligheter till.

Och jag märker då inte att dom är nåt speciellt rädda, utan kommer springande när man kommer med foder.
Att höns från ett hönseri är rädda i början är ju inte konstigt, dom kommer från ett stall där allt är automatiserat och det på sin höjd går in en människa en gång per dag. ( man håller ju nere alla besök även för salmonellans skull ) . I det läget tror jag de flesta djur skulle bli rätt skygga.

Jag kommer nog däremot, om jag ska fortsätta med höns, att nästa gång köpa in dag-kycklingar, och föda upp dom med utegång från början ( när dom är tillräckligt gamla ) och se om de får ett ännu bättre beteende.  Samtidigt är det ju lite nervöst.. att köpa 4000 kycklingar och börja experimentera känns ju... spännande :)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #18 skrivet: 19 maj-12 kl 20:01 »
Har bara haft Bruna Derco höns, och de var väldigt lugna och trevliga
En av hönorna jag hade ruvade på 7 Orpington ägg, jag kollade aldrig till henne utan bara gav henne vatten och mat, 3 veckor senare så såg jag att det låg skal utanför henne och 7 små Orp kycklingar hade hon under sig! :D
Min Morfar tog över 5-6 hönor, 2-3 hönor lever än och är nu 7-8 år och värper bra fortfarande.

Men det finns väll ingen som föder upp Derco längre?
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #19 skrivet: 19 maj-12 kl 20:40 »
Jag tror inte man ska forsöka återvinna burhöns om man inte har erfarenhet av höns.
I januari hämtade jag 20 vita burhöns som skulle gasas ihjäl. 5 dagar efter hadde jag 7 kvar.. De blev kannibalar här, så det var tur jag hadde en öks  :-\

De 7 blev til 6 då en fick ont i foten.

Jag har också 3 bruna isa warren som inte har varit industridjur. Mine isa warren verkar ha lite känsliga magar. De vita hybridene äter mask och smådjur och har inte dålig mage va jag kan se.

NB! Hönsen på januaribildet ser riktig bra ut til att vara burhöns..
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare
Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser