Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hässja eller vän¨  (läst 16986 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Hässja eller vän¨
« Svar #40 skrivet: 11 feb-11 kl 12:50 »
Jag håller med dig om att man ska vänta 1-2 dagar innan man hässjar höet, det får inte heller regna under tiden som man hässjar, gammalt tillbaka sa man att höet måste döåt innan man hässjar det.

Spill får man alltid räkna med, det är mer en fråga om hur stort spillet blir.

Skulle jag hässja höet så är det slåtterkross hövändare strängare självlastarvagn som gäller, att ränna runt med en gubbe med olika typer av hästräfsor ombyggda till traktorräfsor tar för lång tid.
Med en självlastarvagn kan man sätta upp hässjorna exakt vart man vill för att få bästa möjliga torkväder, man kan dessutom flytta på höet från en åker som ligger inne i skogen.

Med lastarvagnen är det bara att mata av höet där man ska ha hässsjan, även den som kör traktorn kan hänga hö, har man kört med slotterkross, vändare och strängare i 2 dagar utan regn, kan man räkna med att höet har en vattenhalt på mindre än 40%, det blir då bara hälften så många kg att hänga upp på hässjan.

Vill man inte hässja höet så är en skulltork nästan ett måste för att lyckas med höskörden år ut och in.

Begagnade slåtterkrossar och självlastarvagnar tjänar man snart igen, de kostar inte en förmögenhet!

Ett tipps är att börja slå så tidigt på morronen så att man har huggit klart senast kl 9 vänd på höet vid 12 tiden. nästa dag så fort att daggen har gått ur.  stränga  luftiga strängar på em, sedan är det bara att hänga hö så svetten lackar.

Om ni nu inte äger en slotterkross, och ni tänker slå med en gammal hederlig knivbalk, se till att ta hög stubb minst 10-12 cm, detta för att höet ska ligga luftigare till, torkar snabbare.

Nja, nu tycker jag du gör det onödigt omstänligt.. Varför i all världen köra ihop det med självlastarvagn för att sen hässja? Har det slagits med slåtterkross och ändå legat i 2 dygn, kan man väl hoppas på nån dag fint till och köra in det direkt.
Man ska röra i det så lite som möjligt för att undvika spill, och att då köra ihop det med självlastarvagn för att lasta av det igen kommer att resultera i en stor hög med 'bös' som aldrig kommer in i ladan.

Man ska inte göra saker mer komplicerade än de är.

Jag har hässjat hö i åtskilliga år som liten, och vi slog det med slåtterbalk, lät det ligga nån dag och räfsade ihop det med släpräfsa. Hässjorna ställdes givetvis på åkern. Det var aldrig några problem med det, och det fina med hässjehö, var ju att även klöverbladen kom med in. Till glädje för djuren.

Vad gäller stubblängden med slåtterbalk, så blir det ju vad den blir.
Det är svårt nog ändå att lära sig köra slåtterbalk, så jag brukar råda folk att ta så kort stubb som möjligt för att få den att fungera bättre. Jag vet inte ens hur en planerad stubblängd på 10-15 cm skulle gå till att få..

hayproducer

• Jämtland
SV: Hässja eller vän¨
« Svar #41 skrivet: 11 feb-11 kl 13:56 »
Ja nu har jag hässjat hö både som liten och stor, i många år dessutom, så någon grönjöling är jag inte.

Böset som blir brukar man inte fodra med i alla fall, fördelen med en självlastar vagn är att det går snabbare, men det gäller att inte proppa den full, höet fastnar då lätt ihop.

Visst kan man köra ihop höet med en traktorräfsa, men då går ju en man bort, dessutom tar det tid med räfsan.

Tanken med lastarvagnen är ju att man tar höet i stora fång direkt från vagnen, man klarar ganska många hässjor på en dag om man är 5-6 stycken och man använder A-stolpar, även kallad kärring.

Att torka höet i 2 dagar innebär ju att vattenhalten borde ligga mellan 30%-40% det blir många ton mindre att hässja då.

Ska man torka på marken,får man räkna med 4-6 dagars torktid.

Har man ingen skulltork så är ju risken stor att det kommer regn på höet.

Det går inte att hässja nyslaget hö, det möglar bara, höet ska förtorkas.

Har man skulltork behöver man inte hässja!

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser