Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Intensivkurs jägarexamen?  (läst 13755 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Intensivkurs jägarexamen?
« Svar #20 skrivet: 06 dec-10 kl 23:37 »
Och vill du öva lite extra så köp ett luftgevär och ställ dig och skjut på älgtavla på 10 m håll.
Har du ingen skjutbanan för luftvapen så kan du hänga upp brickor med snören i träden.
När dom rör sig i vinden så får du bra träning på att lära dig att skjuta vid rätt tillfälle.

Vilket är i princip det samma när du står på älgbanan.
Kan du inte besluta dig när du skall skjuta så försvinner älgen bakom skyddet och skottet tar i vallen.

MrMarket

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 23 aug-11 kl 18:13 »
Jag väljer att lyfta en gammal tråd istället för att skapa en ny... Finns det fler erfarenheter av intensivkurser för jägarexamen? Helst i västsverige men hela södra Sverige går väl bra det med. Jag är sugen på jägarexamen men har inte riktigt tid med 15-träffar (varav jag garanterat missar fem) på lokala studieförbundet.
Plan - Do - Check - Act

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #22 skrivet: 23 aug-11 kl 18:19 »
Jag väljer att lyfta en gammal tråd istället för att skapa en ny... Finns det fler erfarenheter av intensivkurser för jägarexamen? Helst i västsverige men hela södra Sverige går väl bra det med. Jag är sugen på jägarexamen men har inte riktigt tid med 15-träffar (varav jag garanterat missar fem) på lokala studieförbundet.

Det skulle passa mig med - av exakt samma anledning
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

regnpipan

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 23 aug-11 kl 19:21 »
Beroende på var i västra götaland ni bor så kanske en kurs på Väla Jaktvårdsgård skulle passa. Väla ligger i Ulricehamn.
http://www.valakursgard.se/kurser&p=J%E4garexamen%20Intensiv

Men oavsett vilken intensivkurs ni går så se till att ha läst på ordentligt innan. Det blir lättare och mer givande då.

rackarns

• Närke
« Svar #24 skrivet: 28 aug-11 kl 11:12 »
Köp böckerna begagnat, jag kan tänkas sälja mina om det skulle vara så, behöver ju inte dom längre eftersom jag är klar med examen.
Sen plugga igenom boken själv hemma. Boka sedan in dig till ett prov, man kan säkert hoppa på någon av studiefrämjandets provskrivningar för deras kursdeltagare.
Sen boka själv tid för skjutproven genom att ringa runt till de närmsta skytteföreningar hos dig. Jag bokade skjutprov själv.
Behöver du öva skyttet så har nog alla skytteföreningar övningsdagar en eller flera dagar i veckan, då oftast folk som övar för just examen, instruktörer och hjälp finns såklart på plats. Det är bara ringa dem och höra efter. De har vapen att låna ut. Passa på att öva in dig på samma bössa och även boka skjutprovet på samma ställa så du kan göra provet med den bössa du övat med :)

Intensivkurs är svindyrt! Och du måste oavsett plugga.
Personligen tror jag det är bättre att plugga intensivt hemma och verkligen känna sig redo än att ha 2 dagas press på att bli redo.

regnpipan

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 28 aug-11 kl 13:01 »
Intensivkurs är svindyrt! Och du måste oavsett plugga.

Plugga ordentligt måste man oavsett vilken form man tar.

Sedan är det inte helt enkelt att jämföra priser på intensiv visavi utdragen kurs. I de priser som nämns för intensiv brukar t.ex. ammo och provavgifter ingå men ganska sällan för studiecirkelvarianten. Hade jag tagit studiecirkeln hade jag åkt på en massa fler mil att köra, typ 6 mil per tillfälle, kanske 22(?) tillfällen +uppskjutning. Vilket kan jämföras med totalt 20 mil när jag tog en intensivkurs. Så man får nog räkna lite fram och tillbaka. Personligen hade jag inte velat vara utan samtalen och diskussionerna kring vilt, regler och jakt. Dessa samtal och diskussioner missar man om man läser in kursen på egen hand.

Men man kan inte nog poängtera att det krävs en hel del pluggande för att klara provet. Tänker man på det på samma sätt som körkortsprovet så är man på rätt spår. För övrigt finns det en hel del övningsuppgifter som man kan göra på jägareförbundets hemsiada, kanske har jägarnas riksförbund något liknande.

Ett annat alternativ är att ta jägarexamen som nätkurs: http://e-jakt.jagareforbundet.se/e-jakt

Kolvaktare

• Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
« Svar #26 skrivet: 28 aug-11 kl 13:30 »
Finns det fler erfarenheter av intensivkurser för jägarexamen? Helst i västsverige men hela södra Sverige går väl bra det med. Jag är sugen på jägarexamen men har inte riktigt tid med 15-träffar (varav jag garanterat missar fem) på lokala studieförbundet.

Jag gick en intensivkurs på Hunt i Stockholm. Svindyrt precis som andra skrivet, men det var en bra kurs. Korvstoppning blir det naturligtvis - själv hade jag jobbigast med att memorera alla fåglar. Men det är säkert lätt om man tittar mycket på fåglar i andra situationer. Bra var också säkerhetsträningen när vi fick promenera omkring med bössa och plocka i och ur patroner när vi kom till olika hinder. Är första delen av skjutprovet och säkerheten bör sitta i ryggmärgen.

När det gäller skyttet så är alla träning nyttig, några timmar med luftgevär mot stillastående mål ger rutin som behövs på älgprovet (och i verkligheten) när nerverna sätter in också.
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011

Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 4 användare (1 dolda)
Galaxie, Be, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser