Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Intensivkurs jägarexamen?  (läst 13754 gånger)

Gångtrött

• Gäst
Intensivkurs jägarexamen?
« skrivet: 22 nov-10 kl 21:32 »
Någon av er som tagit jägarexamen (intensivkurs) och har något bra tips om ett bra ställe?

Sneglar lite på att ta en snabbkurs och få skiten överstökat, men det verkar vara ganska kostsamt tyvärr..

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Intensivkurs jägarexamen?
« Svar #1 skrivet: 22 nov-10 kl 22:56 »
Någon av er som tagit jägarexamen (intensivkurs) och har något bra tips om ett bra ställe?

Sneglar lite på att ta en snabbkurs och få skiten överstökat, men det verkar vara ganska kostsamt tyvärr..

Hos http://www.forswards.se/ i Hallen, Jämtland! =D Fantastiska människor och fantastisk natur och fantastisk kurs. Det beror ju dock på hur långt du hade tänkt åka... men jag skulle lätt åka från andra änden av Sverige om jag behövde gå den igen.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

regnpipan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 nov-10 kl 07:31 »
Jag tog min examen på Jägarnas Riksförbunds gård Glimmingen utanför Uddevalla. 5 dagar. Djävligt intensiva. Teori varvat med praktik, minst ett pass på skjutbanan varje dag. Sista dagen ägnades åt proven. Jag hade läst på rätt ordentligt innan och har läshuvud så jag hade inga som helst problem med det upplägget. Det enda jag hade problem med, och fortfarande är tveksam till, är mitt hagelskytte.

Kolla en bit ner på denna sida http://www.jagarnasriksforbund.se/glimmingen.php och kontakta Micke, fråga när vårens kurser är inplanerade och vad de kostar.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 nov-10 kl 11:36 »
betsla, den där kursen såg ju väldigt intressant ut! Nog den som verkar ge mest för pengarna av de jag sett hittills.. Hur var "godkänd-procenten" när du var där? Många som inte klarade teoridelen?

Teorin är den jag är mest orolig för.. Jag har oerhört svårt att lära mig teoretiska saker som jag inte har någon praktisk anknytning till. Min kunskap sitter mest "i händerna".

Men jag har ju hört kompisar som i princip har kunnat ställa frågor under teoriproven..

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #4 skrivet: 23 nov-10 kl 11:51 »
Jag har lätt för att lära mig teorin, men tror jag kommer ha svårt för att lära mig skjuta.

Ska vi gå ihop och ta en halv examen var?  ;D
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Gångtrött

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 nov-10 kl 11:53 »
Jag har lätt för att lära mig teorin, men tror jag kommer ha svårt för att lära mig skjuta.

Ska vi gå ihop och ta en halv examen var?  ;D
Låter som en plan!
Men den där kursen kan nog passa då, det verkar ju vara betydligt mer praktiska skjutövningar på den än på de övriga kurserna jag kollat på..

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 23 nov-10 kl 12:53 »
betsla, den där kursen såg ju väldigt intressant ut! Nog den som verkar ge mest för pengarna av de jag sett hittills.. Hur var "godkänd-procenten" när du var där? Många som inte klarade teoridelen?

Teorin är den jag är mest orolig för.. Jag har oerhört svårt att lära mig teoretiska saker som jag inte har någon praktisk anknytning till. Min kunskap sitter mest "i händerna".

Men jag har ju hört kompisar som i princip har kunnat ställa frågor under teoriproven..

Du behöver ju läsa igenom kurslitteraturen innan du åker iväg på en intensivkurs. Gärna göra dom övningsprov som finns att göra på internet också.
Jag gick förvisso inte en intensivkurs, men i min grupp klarade alla teoriprovet, och då har en grav ADHD och dysleksi och hans bror har rätt svåra läs- och skrivsvårigheter också.
Vi fick ställa frågor under provet om det var nåt vi inte förstod eller om nåt var oklart på nåt sätt.

Och det är JÄTTEVACKER natur kring Hallen, så det blir säkerligen en upplevelse!  :D Det ligger bara några mil från där jag bor. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gångtrött

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 nov-10 kl 12:59 »
Du behöver ju läsa igenom kurslitteraturen innan du åker iväg på en intensivkurs. Gärna göra dom övningsprov som finns att göra på internet också.
Jag gick förvisso inte en intensivkurs, men i min grupp klarade alla teoriprovet, och då har en grav ADHD och dysleksi och hans bror har rätt svåra läs- och skrivsvårigheter också.
Vi fick ställa frågor under provet om det var nåt vi inte förstod eller om nåt var oklart på nåt sätt.

Och det är JÄTTEVACKER natur kring Hallen, så det blir säkerligen en upplevelse!  :D Det ligger bara några mil från där jag bor. ;)

/Sara
Gick du kursen på Hallen då eller? Såg att de skickar ut böckerna och lite övningsfrågor några månader innan kursen. Vi har en "ölprovarförening" och vi är några där som ska gå, så det blir väl att ta några ölprovningar i anspråk för att testa varandras kunskaper. Jag har ju böckerna hemma redan så jag försöker glo lite i dem ibland också, men jag tycker det är svårt att komma ihåg allt eftersom att jag inte har någon direkt praktisk erfarenhet inom jakt.. Kan liksom inte sätta in teorin i något sammanhang så att jag kommer ihåg det några längre stunder..

Får väl droppa in och snika åt mig en kopp kaffe hos dig då fram i maj.. :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 23 nov-10 kl 13:15 »
Gick du kursen på Hallen då eller? Såg att de skickar ut böckerna och lite övningsfrågor några månader innan kursen. Vi har en "ölprovarförening" och vi är några där som ska gå, så det blir väl att ta några ölprovningar i anspråk för att testa varandras kunskaper. Jag har ju böckerna hemma redan så jag försöker glo lite i dem ibland också, men jag tycker det är svårt att komma ihåg allt eftersom att jag inte har någon direkt praktisk erfarenhet inom jakt.. Kan liksom inte sätta in teorin i något sammanhang så att jag kommer ihåg det några längre stunder..

Får väl droppa in och snika åt mig en kopp kaffe hos dig då fram i maj.. :)

Åh, förlåt, jag var lite oklar... Nä, jag gick inte i Hallen, jag gick en studiecirkel inne i Östersund, men jag menade att teorin inte är så himla svår som den kan verka när man först börjar kolla på det. ;)  Jag pluggade inte särskilt mycket alls, och jag hade två fel tror jag... ;)

Och självklart är du välkommen in på en kopp kaffe om du har vägarna förbi!  :)

/Sara

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 23 nov-10 kl 13:20 »
jag känner anna och johan och de 'r super duktiga på att lära ut.
de flesta som går klarar hela proven.
gå in på hemsidan och läs deras blogg. de skriver alltid ut hur det brukar gå för de som går kurserna.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 nov-10 kl 13:29 »
jag känner anna och johan och de 'r super duktiga på att lära ut.
de flesta som går klarar hela proven.
gå in på hemsidan och läs deras blogg. de skriver alltid ut hur det brukar gå för de som går kurserna.
Den hade jag missa.. Intressant! De flesta verkar ju klara teoridelen i.a.f..
Det som det verkar vara mest "tapp" på är älgskyttet..

Ni som tagit examen, vad består "älgskyttet" av? Grannen har erbjudit mig att få övningsskjuta/övningsjaga med honom så det kunde ju vara bra att veta vad man ska öva på i så fall..

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 23 nov-10 kl 13:37 »
En teoridel om högviltet sedan är jag inte helt säker . Var ett tag sedan jag tog jägarexamen , men då var det en serie stående ( älgen står stilla ) , och två serier löpande . Med en minimi poäng klarad .

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 23 nov-10 kl 13:44 »
Den hade jag missa.. Intressant! De flesta verkar ju klara teoridelen i.a.f..
Det som det verkar vara mest "tapp" på är älgskyttet..

Ni som tagit examen, vad består "älgskyttet" av? Grannen har erbjudit mig att få övningsskjuta/övningsjaga med honom så det kunde ju vara bra att veta vad man ska öva på i så fall..

På skyttet ska du först skjuta på en stillastående älgfigur. Ladda om. Sen skjuta på den igen när den börjar löpa. Två skott per älg alltså. Jag har för mig att du ska skjuta tre serier á fyra skott vardera, och träffa minst tre skott i varje serie inom träffytan på älgen.
Jag klarade det på första försöket... ;)
Och får du öva lite innan så kan jag aldrig tänka mig att det är några större problem. :)

/Sara

regnpipan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 nov-10 kl 14:07 »
Hur man skjuter på älgbanan beror på om examen är kopplad till Jägarnas Riksförbund eller Svenska Jägareförbundet.

Jägareförbundet har det nya provet med älg som först står stilla och sedan rör sig efter att skottet gått.

Jägarnas Riksförbund har först bara stillastående sedan bara löpande.

Eller för att vara riktigt tydlig, så har var det så sent som för något år sedan. Om det ändrats det sista kan ju iofs hända men jag tror inte det..... oaktat vilket så är det 80 m som gäller. Och vill du öva lite extra så köp ett luftgevär och ställ dig och skjut på älgtavla på 10 m håll.

pålle

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 nov-10 kl 14:12 »
Vad är fördelar och nackdelar med intensivkurs?

Gångtrött

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 nov-10 kl 14:15 »
Fördelen är ju att man blir av med det i ett svep istället för att dra ut på det under 10 veckor ller vad det nu är.. Nackdelen är väl att det är dubbelt så dyrt om inte mer..

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 23 nov-10 kl 14:20 »
Fördelen är ju att man blir av med det i ett svep istället för att dra ut på det under 10 veckor ller vad det nu är.. Nackdelen är väl att det är dubbelt så dyrt om inte mer..

Samtidigt kan man ju se det som en intressant semester också. ;) Särskilt om det är på en plats man normalt inte vistas i.

/Sara

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #17 skrivet: 23 nov-10 kl 15:52 »

Vi var ca 10 st som gick kursen tillsammans och det var en enda som missade teorin första provet, men gjorde om provet dagen efter och då gick det som en dans (förmodligen nerver inblandat).

En klar fördel tycker jag att man verkligen lever sig in i allt. Man pratar jakt dagarna i ända och för egen del så var det lättare att förstå "hela grejen". Sen är det ju en fördel också att man får skjuta varje dag.

Sen kan jag ju lobba ännu lite mer för Anna&Johan... varje dags lunch och middag är en ren njutning. Det bjuds i stort sett bara på egenskjutet och -tillagat. Allt från tjäder till älg via duva och rådjur. Fantastisk mat!

Självklart får du kaffe om du råkar förirra dig några mil åt andra hållet från Hallen också, där bor jag  ;D

70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

regnpipan

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 29 nov-10 kl 10:36 »

En klar nackdel är att det är väldigt mycket information som skall in i skallen och smältas, inte bara korttidsmemoreras för att klara provet. Väl förberedd så är detta inget problem, men att bara drälla dit är kanske inte så lyckat....
Å andra sidan blir man inte en bra jägare bara för att man tagit examen (oavsett om den är intensiv eller ej), det krävs att man får syssla med jakt för att man skall utvecklas och smälta det man lärt sig. Eter några år kanske man är en bra jägare.

Och för att förtydliga: en bra jägare är en omdömesgill, visar hänsyn, är väl förtrogen med sin egen förmåga och inte skjuter mer än vad marken bär.

Nena

• Dalsland
« Svar #19 skrivet: 01 dec-10 kl 17:08 »
En klar nackdel är att det är väldigt mycket information som skall in i skallen och smältas, inte bara korttidsmemoreras för att klara provet. Väl förberedd så är detta inget problem, men att bara drälla dit är kanske inte så lyckat....
Å andra sidan blir man inte en bra jägare bara för att man tagit examen (oavsett om den är intensiv eller ej), det krävs att man får syssla med jakt för att man skall utvecklas och smälta det man lärt sig. Eter några år kanske man är en bra jägare.

Och för att förtydliga: en bra jägare är en omdömesgill, visar hänsyn, är väl förtrogen med sin egen förmåga och inte skjuter mer än vad marken bär.

Håller fullständigt med! Tyvärr finns det ngr som är allt för skjutglada ute i markerna. Ser inte helheten i jakten. Vet tom sådana som inte kan ta ur djuren själva, flå å ta hand om köttet. Katastrof >:(
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser