Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Julpyssel!  (läst 4845 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Julpyssel!
« skrivet: 20 nov-10 kl 16:36 »
Vad pysslar ni med till jul? Gör ni eget julpynt? Pysslar ihop hemmagjorda julklappar?

Jag vill tipsa om att Re:members reklambrev var helt förträffligt att göra pappershjärtan av om man gillar svartvitt. Vilket jag gör =). Jag har även gjort en stor adventsstjärna/snöflinga av vanligt vitt papper (http://www.wikihow.com/Make-a-3D-Paper-Snowflake) jättelätt och ser väldigt imponerande ut i fönstret.

Tänkte också göra filthjärtan till granen och funderar på något bra alternativ till glitter... Helst på så låg budget som möjligt eftersom jag är arbetslös...

Fyll på med era pyssel och tips =).
//Lina

Allin

• Gäst
SV: Julpyssel!
« Svar #1 skrivet: 20 nov-10 kl 16:44 »
Vad pysslar ni med till jul? Gör ni eget julpynt? Pysslar ihop hemmagjorda julklappar?

Jag vill tipsa om att Re:members reklambrev var helt förträffligt att göra pappershjärtan av om man gillar svartvitt. Vilket jag gör =). Jag har även gjort en stor adventsstjärna/snöflinga av vanligt vitt papper (http://www.wikihow.com/Make-a-3D-Paper-Snowflake) jättelätt och ser väldigt imponerande ut i fönstret.

Tänkte också göra filthjärtan till granen och funderar på något bra alternativ till glitter... Helst på så låg budget som möjligt eftersom jag är arbetslös...

Fyll på med era pyssel och tips =).

Apelsiner med hela nejlikor i är en av de mycket få julpyssel jag gör.

kanka

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 20 nov-10 kl 17:58 »
Sockerkristyrer med bokmärken på, kan ju göras vita eller med karamellfärg i. Med mycket vitt i granen så gör sig inte glitter så bra tycker jag.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 20 nov-10 kl 19:08 »
Ja kristyränglar ska definitivt med =)!

Men jag vill inte ha glitter i granen överhuvudtaget, men vill gärna ha en lång slinga av nånting...

Popcorn kanske =)?
//Lina

Naturliv

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 21 nov-10 kl 08:09 »
Torkade kantareller och kryddor i glasburkar med något vackert tyg på locket ... och vips har man en julklapp.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 21 nov-10 kl 08:44 »
Jag ger inte bort så mycket julklappar, men nåt gott i en burk är ju alltid rätt.  :)

I år ska jag göra kransar och kanske lite tovade hjärtan (om jag hittar de där förbaskade försvunna tovningsnålarna  >:(). 

Kransar är roligt att göra - björkris som man virar till en stomme, sen granris runt om och så dekorera med vad man vill. Rustikt med nypon och annat från trädgården eller stilbrytning med glitter och färgade kulor.

Till första advent vill jag ha en krans på dörren, så det blir väl tillverkning idag.

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 21 nov-10 kl 10:54 »
Julklappar i form av hemkokt saft och sylt m.m. och hemgjorda bivaxljus och istället för att använda julklappspapper så gör jag fina julpåsar av gammal lakansväv och spetsar/band.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #7 skrivet: 21 nov-10 kl 10:58 »
Små påsar med stjärnanisn, nejlika och lite kaffe som alternativ till lavendelpåsen. Häng i hallen, det känns välkomnande för både gäster och boende.

Visigot

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 21 nov-10 kl 14:05 »
Jag gör egna julkort a lá collage av gamla veckotidningar som jag sparat från förra julen. Mycket klipp och klista.

Brukar gå loss med kristyr på pepparkakor, men jag äter dem inte utan hänger dem i julgranen. Eftersom de är fulla med färgad kristyr smakar de inte så gott - men de doftar ljuvligt där de hänger!

Går ut i skogen och plockar mossor, grenar och annat att pynta julblomgrupper med, ett bra sätt att piffa upp en hyacint.
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

Therese K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 21 nov-10 kl 15:30 »
Jag älskar julen och julpyssel :D gör pepparkakor och dekorerar med kristyr, lussebullar, pepparkakshus, mycket bak blir det :P pyntar verandan med granris.. fast i år är jag höggravid och kan föda när som, så det blir nog lite mindre pyssel i år...
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Neiklot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 nov-10 kl 16:06 »
Det bästa med julen är väl just myset med allt som ska (kan) göras.

Egna julkort blir det iallafall vilket ungarna älskar.

Annars är det mest "myspyssel" med maten.
Det ska ju göras både sill och korv, baka knäckebröd och goda bröd.
Pepparkakor (som också kan hängas i granen) och lussekatter.

Hemgjorda juklappar blir det ett par stycken iår.
Bland annat en konstig/rolig hängare som jag håller på med.
Den görs av en enbuske som hade väldigt konstigt växtsätt.

:)

Ang. torkad svamp i glasburkar så är det en jättebra julklapp, men gud nåde den som rör min frus svampar!  ;D ::) :o
(Så det ger vi inte bort)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 22 nov-10 kl 21:55 »
Provkokat kanelknäck nu, ska definitivt göra en stor sats =)!
//Lina

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 01 dec-10 kl 14:21 »
Jag gör ofta julklappar själv. I år ska jag göra ljuslyktor av gamla konservburkar.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser