Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elaggregat , dela jordanslutning  (läst 2641 gånger)

Luffsen

• -
Elaggregat , dela jordanslutning
« skrivet: 20 nov-10 kl 14:50 »
Behovet av en extra hage kom lite panikartat, och nu undrar jag om man kan sätta två skilda elaggregat till samma jordpunkt?

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Elaggregat , dela jordanslutning
« Svar #1 skrivet: 20 nov-10 kl 14:55 »
Det skulle jag nog undvika.

Måste du sätta aggregaten på samma ställe? Kan du inte hänga på en hage till på samma aggregat? Det vore ju annars bättre med ett större aggregat så får du inga problem.

Alternativet är ju att du sätter aggregat till nya hagen på annat ställe med nya jordspett.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 20 nov-10 kl 14:57 »
Egentligen bör man inte göra det, men om det är enkla "ointelligenta" elstängselapparater utan jordfelsmätning och andra finesser så kan man i nödfall låta dem dela jordtag.

Mer avancerade stängselapparater har en tendens att stänga av sig eller gå över till ett "svagt men säkert läge" om de delar jordtag med en annan apparat.

Luffsen

• -
« Svar #3 skrivet: 20 nov-10 kl 18:08 »
Hmm... tyvärr (för mig) så ÄR dessa aggregat av den intelligenta typen. Bägge två har jordfelsmätning inbyggt.

Anledningen till att jag vill dela jordpunkten är att snön ligger djup och marken är frusen. Annars hade det varit en barnlek att knacka ner ett antal jordspett.

Det aggregat som används nu idag är ett tio joules aggregat. Räcker det till för totalt 9 000 meter stängseltråd? har ca 8 000 meter idag redan.

Kan jag dra en anslutning till tråden från aggregat som då blir ca 30 meter lång? (anslutningen alltså, inte aggregatet) :-D

Isf kan jag ju använda samma aggregat till bägge hagarna... behöver bara en matarkabel från använt aggregat till tråd i hagen... ingen extra jord...

Fattat saken rätt då?
« Senast ändrad: 20 nov-10 kl 18:49 av Luffsen »

mclaeson

• Småland
« Svar #4 skrivet: 20 nov-10 kl 18:53 »
Ja det borde räcka till 9000m om det är röjt under tråden så den går fritt. Det går bra att dra en matarledning på 30m men tänk på att ta en matarledning med lågt motstånd. En redig ståltråd fungerar bra om du har möjlighet att dra den annars finns det ju isolerade ledningar att köpa. Jag har själv använt tunn PEM-slang med grov ståltråd i som matarledning som jag lagt på marken.

//Martin

Luffsen

• -
« Svar #5 skrivet: 20 nov-10 kl 19:35 »
Jag har själv använt tunn PEM-slang med grov ståltråd i som matarledning som jag lagt på marken.

//Martin

En oisolerad ståltråd, lagd i en PEM slang bara? Egentligen inte nödvändigt att göra som jag då: Köpa dyr isolerad matarkabel till elstängsel, bara för att DEN skulle läggas i en PEM slang och dras under en korsande väg...  >:(

mclaeson

• Småland
« Svar #6 skrivet: 20 nov-10 kl 19:41 »
Just precis så. Jag har dragit pem-slang under väg och gått upp på stängselstolpar med den på båda sidor om vägen och sen dragit oisolerad ståltråd i den, fungerar perfekt. Jag drog flera ståltrådar som jag tvinnat ihop för att få en grövre matarledning med god ledningsförmåga.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 20 nov-10 kl 23:00 »
Den matarkabel för elstängsel som säljs dyrt är helt enkelt en ca 1 mm grov ståltråd med tjock isolering av polyeten runt.

mclaeson

• Småland
« Svar #8 skrivet: 20 nov-10 kl 23:02 »
jepp, så är det ju. extra bra blev det för mig då jag fick tag i pem-slang som var uttjänt som vattenslang (vikt på ett par ställen) och kunde återanvända den som isolering för matarledning.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 20 nov-10 kl 23:07 »
På tal om den här färdiga matarkabeln, om man ändå köper sådan bör man kolla på varje ställe där man kapar den att ledaren verkligen ligger mitt i isoleringen. Om den ligger långt ut åt kanten på sina ställen så ska kabeln reklameras!

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser