Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förkylda höns...luktar äckligt ur näbben.  (läst 7019 gånger)

petra 08

• Södermanland
Förkylda höns...luktar äckligt ur näbben.
« skrivet: 17 nov-10 kl 18:21 »
Har haft en  Brahma höna inne värmen sen igår morse,  då hon vart snorig men annars pigg, äter och dricker ordentligt. Däremot så luktar hon riktigt äckligt ur näbben/näsan.  Tänkte åka in till distrikt V imorgon bitti med henne. Var ute i hönshuset nyss och såg att det nu är flera som har samma symtom - tjockt kletigt snor som stelnar i näsann och luktar lite illa. Brahman ser nu lite vätskig ut i ögonen men fortfarande jättepigg.. Jag är ganska ny på höns men vet att det finns flera saker det kan vara. Tänker åka in med Brahman imorgon  hur som helst, men har ni några funderingar baserade på symtomen. Blir lite rädd att jag ska förlora mina små vänner eller ska  jag ha hoppet kvar.. Häls Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Förkylda höns...luktar äckligt ur näbben.
« Svar #1 skrivet: 17 nov-10 kl 23:21 »
Har haft en  Brahma höna inne värmen sen igår morse,  då hon vart snorig men annars pigg, äter och dricker ordentligt. Däremot så luktar hon riktigt äckligt ur näbben/näsan.  Tänkte åka in till distrikt V imorgon bitti med henne. Var ute i hönshuset nyss och såg att det nu är flera som har samma symtom - tjockt kletigt snor som stelnar i näsann och luktar lite illa. Brahman ser nu lite vätskig ut i ögonen men fortfarande jättepigg.. Jag är ganska ny på höns men vet att det finns flera saker det kan vara

Det kan vara Coryza.

Nysningar och en "mycket otrevlig lukt=ruttna ägg" från näbben, är symptom på Coryza.

En väldigt vanlig och smittsam bakteriesjukdom.

Knappt några djur alls dör av den, men de förblir kroniska smittspridare resten av livet.
(djuren blir till synes friska efter ett tag, oavsett vad man gjort med dom!!  därför tror många att hönsen haft en oskyldig ögoninflamation eller förkylning...)

Sjukdomen sprids inte via ägg.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

The Game

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 nov-10 kl 06:21 »
Grimla: du är bäst ,det här var något nytt som jag inte har i mina pärmar tror jag..
Nu  måste ja kolla upp den här sjukdommen..
tack..
majsan

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 18 nov-10 kl 08:31 »
Coryza är inget namn på en sjukdom i sig. Coryza är en symptombeskrivning av "förkylning som drabbar huvudet". Dvs slemhinnor i ögon näsa och munhålla men lämnar resten av kroppen förhållandevis opåverkad.

Det finns många former av Coryza som drabbar människor och djur. Coryza kan orsakas av bakterier, virus, allergi, stark mat, kallt och blåsigt väder mm.

Man kan även få coryza som abstinenssymptom vid drogavgiftning (kanske inte så vanligt i hönsgården dock  ;) )

Så Gimlas beskrivning av Coryza är tyvärr inte korrekt. Däremot finns det säkert en sjukdom som är som den hon beskriver  som har Coryza som symptom. Även om jag inte vet vilken hon syftar på. Att man blir livstidsbärare av bakteriesjukdomar är nämligen inte så vanligt, är man smittspridare for life är det oftast virus.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

petra 08

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 18 nov-10 kl 11:01 »
Så nu har jag tillbringat 1 timme hos distriktarn, efter mkt diskuterande och telfonsamtal så blev det  Baytril som ska ges till hönsen varje morgon i 3 dagar.. Hon tog också bakterie prov så jag får väl se om  några dagar vad som sägs om det.. Tack  för era tankar, det är otroligt skönt att ha er alla som bollplank när man inte känner någon annan med höns...
Flaskan jag fick är på 50 ml och det lär bli mkt kvar efteråt..Vet ni om man kan spara den  eller är det bara att kassera?
Kram Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Nina W

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 18 nov-10 kl 13:48 »
Jag har förlorat tre höns förr pga förkylning och en pga ögoninflammation.
Då nr tre blev sjuk så skrev vet ut en medicin som inte fanns i Värmland, jag var tvungen att åka till Oslo och jobba och hon bara dog. Den med ögoninflammation ville vet titta på och ta bakterieprov. Men det var en torsdag och innan provsvaret kommit så ville vet inte skriva ut medicin. Jag sa att då hinner det bli måndag eller tisdag och innan dess är den här kycklingen död! Sedan hade jag läst på det här forumet att det går att tvångsmata dom med spruta eller pipett. Om jag vetat det så hade jag försökt, då kunde hon överlevt väntan på medicin. Och den sista nös ett par gånger i förrgår. Jag satte henne i kattransportburen vid elementet i köket. Igår morse satt hon med öppen näbb och kippade efter lurt och i går e m så dog hon. Snabbt förlopp. Dom som är kvar, två vuxna tuppar, tre ungtuppar som ska bli julmat och tre unghöns, mår bra allihop än så länge. Men jag är trött på sjukdom och död och skulle hemskt gärna vilja ha ett litet hönsmedicinskåp!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 13 jun-11 kl 18:23 »
Så Gimlas beskrivning av Coryza är tyvärr inte korrekt. Däremot finns det säkert en sjukdom som är som den hon beskriver  som har Coryza som symptom. Även om jag inte vet vilken hon syftar på. Att man blir livstidsbärare av bakteriesjukdomar är nämligen inte så vanligt, är man smittspridare for life är det oftast virus.

Hoppsan detta inlägg har jag missat !

Jo man brukar bara säga Coryza eller IC i hönskretsar men hela namnet är Infectious Coryza.
Orsakes av en bakterie Haemophilus paragallinarium. Sorry Lina  8)

Och beskrivningen av tydligaste symptom på höns ÄR korrekt:
-Nysningar och en "mycket otrevlig lukt=ruttna ägg" från näbben.

Clinical signs: Swelling around the face, foul smelling, thick, sticky discharge from the nostrils and eyes, labored breathing, and rales (rattles -- an abnormal breathing sound) are common clinical signs. The eyelids are irritated and may stick together. The birds may have diarrhea and growing birds may become stunted.

Mortality from Coryza is usually low, but infections can decrease egg production and increase the incidence and/or severity of other diseases. Mortality can be as high as 50 percent, but is usually no more than 20 percent. The clinical disease can last from a few days to 2-3 months, depending on the virulence of the pathogen and the existence of other infections such as mycoplasmosis.

Transmission: Coryza is primarily transmitted by direct bird-to-bird contact. This can be from infected birds brought into the flock as well as from birds which recover from the disease which remain carriers of the organism and may shed intermittently throughout their lives..
Birds risk exposure at poultry shows, bird swaps, and live-bird sales.
Inapparent infected adult birds added into a flock are a common source for outbreaks. Within a flock, inhalation of airborne respiratory droplets, and contamination of feed and/or water are common modes of spread.

http://www.lah.de/Infectious-Coryza.89.0.html
« Senast ändrad: 13 jun-11 kl 18:25 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 1 användare
Helniel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser