Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla egna havrekärvar?  (läst 4504 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Odla egna havrekärvar?
« skrivet: 17 nov-10 kl 17:15 »
Om man bara ska "skoj-odla" lite, för några havrekärvar till småfåglarna / lite kul sysselsättningsfoder för kaninerna, hur många kvadratmeter behövs? Om vi säger 4 havrekärvar...

Vilket sorter kan man använda i zon 6-7? Och var köper man utsäde?
//Lina

esten

• -
SV: Odla egna havrekärvar?
« Svar #1 skrivet: 17 nov-10 kl 17:49 »
Jag skulle tro att 2-4 kvm räcker för en sån liten odling .

Om jag räknat rätt i huvudet  :P Så skulle det bli 2-4 dl havre för utsäde . Ca 200 kg per hektar .

Jag skulle välja en så tidig havre sort som möjligt även om en senare skulle funka , men man vill ju ha gula fina kärvar inte grå-svarta pga fukten på hösten , blir lätt lite svamp och mögel på .

Fråga på sorter hos ex lantmännen , och kolla sedan dina närmaste bönder om någon odlar den sort du bestämt dig för . Som sagt det är inte mycket utsäde .
« Senast ändrad: 17 nov-10 kl 19:37 av esten »

anders 67

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 17 nov-10 kl 19:34 »
Problemet brukar vara att i en sån liten odling så har fåglarna redan ätit upp allt innan det är moget ;)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 18 nov-10 kl 19:18 »
Om man har det under nät då =)?
//Lina

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 18 nov-10 kl 19:42 »
Det funkar bra , med nät

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser