Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försvunna kycklingar  (läst 2810 gånger)

Försvunna kycklingar
« skrivet: 20 jun-06 kl 07:32 »
Hej!
Vi är ganska nya som hönsägare (sedan i höstas). I förra veckan var hade en av våra hönor ruvat sin första kull till världen fyra mycket pigga och raska kycklingar har pillrat omkring i hönshuset sedan dess. Men i morse när vi kom ut satt hönan på en pinne och alla fyra var borta??? Hjälp nån som har en idé vad som kan ha hänt - vi kan inte se några fjädrar utöver det vanliga eller blod någonstans.
Tack på förhand
Maria

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Hedemorahöns - hjälp
« Svar #1 skrivet: 20 jun-06 kl 08:18 »
Troligen är det ett rovdjur som tagit dom en efter en. Sådan är naturen även om man inte kan acceptera det. :-\

Eller så kan de sitta under hönan på pinnen och du inte ser det. Hos mig var det så att en höna satt på pinnarna med kycklingarna under sig. Kycklingar kan också sitta under en annan höna som inte har egna kycklingar.

Hoppas det är det sista alternativet. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

« Svar #2 skrivet: 20 jun-06 kl 08:39 »
Hej!
Tack för svaret. Hoppas du har rätt ska hem och kolla direkt. Men om det är ett djur - har du några idéer på vad det kan vara för djur och hur vi kan skydda oss nästa gång? Vi har tak på hönsgården och grinden har varit stängd sedan de små kom till världen.
Hälsningar
Maria

Lena A

« Svar #3 skrivet: 20 jun-06 kl 09:46 »
Maria, berätta hur det går. Det låter som om det är som Christine sade, att de små sitter under mamman på pinnen. Du säger att grinden var stängd och att det finns tak, så vem kan ha tagit sig in? ???

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #4 skrivet: 20 jun-06 kl 09:57 »
Hoppas att de bara har gömt sig en stund. Verkar konstigt om alla fyra skulle försvinna på en gång. Lycka till med letandet !
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Helenan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 jun-06 kl 12:34 »
Leta noga överallt! om mamman av någon anledning slutat ta hand om kycklingarna kan de ligga under spånet eller bakom något rede eller något. Har du sett om ni har iller eller dyl i närheten kan det kanske vara det? Är själv ny med höns men min hönsmamma strulade mycket med sina kycklingar så jag vet hur svår en död kyckling kan vara att upptäcka. I alla fall om den är nykläckt...

« Svar #6 skrivet: 20 jun-06 kl 14:59 »
Tack än en gång för alla goda råd - har varit hem och letat å letat men än så länge har vi inte hittat några kycklingar. Kanske kan det vara en iller även om jag inte vill tro det - har aldrig sett någon eller spår efter någon och vad jag vet så finns det inte så många här ikring men oturen... Hur kan man skydda sig mot dessa till nästa gång? Är det inte konstigt att de andra hönsen och unghönsen är helt lugna borde inte de vara rädd om ett rovdjur varit in?? Ska fortsätta leta - hoppet har vi inte givit upp än!!!

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 20 jun-06 kl 15:12 »
Om du har hönshuset öppet nattetid, luckan eller ett fönster, så är det troligt att ett mårddjur varit inne och tagit dina små. De befann sig på golvet och var lättfångade :(

Stäng alltid om hönsen nattetid! Tänk på att alla rovdjur har ungar nu och att de mestadels söker sin föda nattetid.

Om fönstret står öppet, lämna bara så pass stor glipa att ditt lillfinger går igenom.

Måste du ha luckan öppen nattetid p.g.a. värmen; sätt in ett galler (typ från kylskåp) som sitter fast ordentligt. Då kan inga höns (kycklingar) ta sig ut... och ingen kan ta sig in.

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #8 skrivet: 20 jul-06 kl 23:28 »
 vi stänger alltid lucka och nät dörren till höns huset samt dörren till hönshuset... så där har vi inte haft några problemmed att mista några kycklingar.. dom är så ljuvliga när dom är med sin mamma ute och spatserar på gräsmattan...

love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser