Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flyttbart hönshus villatädgård  (läst 6084 gånger)

kbr

• Uppland
Flyttbart hönshus villatädgård
« skrivet: 16 nov-10 kl 08:32 »
Hej har haft höns förut innan jag flyttade till lägenhet och nu har vi flyttat till ett hus igen men utan staket.
Nu vill jag ha höns igen och har funderat på ett litet flyttbart som är isolerat.

Innemåtten på huset skulle vara B1,6xD1,6xh1,2 ex v tak=2,56 kwm.
Ute skulle det vara 4,8x1,6=7,68kwm.

Hur många höns kommer jag kunna ha i den? Jag har tänkt mig 5 st höns. När mitt staket kommer upp så kommer de självklart att få gå lösa. Men det kommer nog att ta 1-2år.

/Karin

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Flyttbart hönshus villatädgård
« Svar #1 skrivet: 16 nov-10 kl 08:52 »
Enligt lagen får du ha 9 djur/kvadratmeter i envåningssystem. I tvåvåningssystem 7djur/kvadratmeter och max 20/kvadratmeter golvyta.  ::)
Du får alltså ha  23 hönor på max 2.7 kg i ditt hönshus :-X (eller är det vid 2,4 kg gränsen går ??? )

Beroende på ras och om hur stor utegård dom har tillgång till kan man kanske ha upp till 10 höns i ditt hus. Så 5-6 stycken lär inte vara ett problem om man har en medelstor ras.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 16 nov-10 kl 10:23 »
Bor du på landet nu? I så fall kan du ha hönshuset proppfullt, som det beskrivs ovan. Bor du i ett samhälle så måste du ansöka om tillstånd hos miljö och hälsa. Dom brukar bevilja max fem höns. Tupp går bra om den inte stör grannarna. Någon har löst det med att ha en isolerad fönserlucka som dom stänger tidigt varje kväll och öppnar innan dom åker till jobbet på mornarna, och på helgerna först kl 11! Man får ha lampa med timer så att dom slipper sitta i mörker alltför länge. Hönsen blir lite sura då dom måste vänta till kl 11 med att gå ut på lördag-söndag och + under semestertid men bättre det än att vara utan tupp. Krav på sluten gödselhantering krävs också. Detta för att förhindra lukt och att råttor kommer och letar matrester i dyngan.

kbr

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 16 nov-10 kl 11:09 »
Bor du på landet nu? I så fall kan du ha hönshuset proppfullt, som det beskrivs ovan. Bor du i ett samhälle så måste du ansöka om tillstånd hos miljö och hälsa. Dom brukar bevilja max fem höns. Tupp går bra om den inte stör grannarna. Någon har löst det med att ha en isolerad fönserlucka som dom stänger tidigt varje kväll och öppnar innan dom åker till jobbet på mornarna, och på helgerna först kl 11! Man får ha lampa med timer så att dom slipper sitta i mörker alltför länge. Hönsen blir lite sura då dom måste vänta till kl 11 med att gå ut på lördag-söndag och + under semestertid men bättre det än att vara utan tupp. Krav på sluten gödselhantering krävs också. Detta för att förhindra lukt och att råttor kommer och letar matrester i dyngan.
Jag bor inte på landet utan i ett litet samhälle. Har skrivit till kommunen och frågat om jag behöver tillstånd får se vad de svarar.
Vet du vad det kostar att ansöka?
En tupp har jag inte tänkt ha även fast jag jättegärna skulle vilja. Kanske kan jag göra en överenskommelse med grannarna. Tuppar är ju så mysiga och det är bäst för hönorna även om det fungerar utan, och kycklingar är också mysigt att få.

The Game

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 nov-10 kl 21:24 »
Kolla på
backyardchiken.com
Massor me tips och beskrivningar på små,mellan och stora hönshusbyggen..

morris-minor

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 24 nov-10 kl 09:35 »
Jag har också funderat på ett flyttbart hus. Men det vore intressant att höra om någon som har ett mobilt hus verkligen flyttar det, min misstanke är att det blir ganska tungt och omständligt att flytta? Hur har du tänkt, fyra hjul eller skottkärrevarianten?

Znibban

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 maj-11 kl 10:03 »
Tog tråden slut här, eller? ???
Är också på jakt efter ett flyttbart hönshus till 8-10 höns.
Hoppas fler kommer med input, för det är ju en förträfflig idé.  ;D
Ska bara gå att lösa ekonomiskt också. :P

Jejk

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 17 maj-11 kl 20:54 »
Tror absolut inte det är några problem att bygga ett flyttbart hönshus. Hönshus tenderar att bli ganska tunga så jag skulle lösa det med ett par hjul i ena kortändan och sedan någon form av lyft i andra änden, ungeför som en skottkärra.
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 17 maj-11 kl 20:58 »
Antingen bygger du på en släpvagn eller köp en liiten husvagn åt dom o måla den fint så det passar in , isolerad o klar lixom  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Elvan

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 17 maj-11 kl 21:03 »
Lite halvOT, men ändå lite i ämnet - finns det tuppar av nån ras som inte gal?

Är i ungefär samma sits som TS, tänker använda min lekstuga när barnen är lite äldre =)
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 18 maj-11 kl 00:32 »
Alla tuppar galar ,men ju mindre tupp desto mindre ljud ....
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

tinna.m

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 18 maj-11 kl 07:29 »
Alla tuppar galar ,men ju mindre tupp desto mindre ljud ....
Mja, mjo, men, större tupp - dovare ljud, mindre tupp - falsett..?
Hålla höns och tupp inne tills klockan sju godtas på vissa ställen. Innefrån hönshuset hörs det ju inte så mycket.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 18 maj-11 kl 07:36 »
Hej
har ett mindre isolerat hönshus som har flyttats flera gånger.
det står på stadiga pålar .
Hua vad vi har slitit med detta ,
för det är tungt.
Men visst går det om man är flera starka och med hjälp av stadiga hjul och hävstänger.
Inget jag rekommenderar.
Nu får det stå där det står ;)
kanske du kan få till ett vettigt som inte är så tungt.
Vi har isolerat med frigolit men taket är takplåt som vi hade över
det blev tungt av det.
Går att lägga vågplast uppepå taket.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser