Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värma upp efter nedkylning  (läst 3578 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Värma upp efter nedkylning
« skrivet: 15 nov-10 kl 16:31 »
Ibland så går det lite långt mellan eldningarna hos mig, vilket innebär att huset blir en aning utkylt. Har vattenburen golvvärme på båda våningarna (fem slingor på nedervåningen och fyra på övervåningen) med rums-termostater på varje slinga (två av slingorna värmer två rum vardera). Har en sån där elektronisk styrenhet på utvattnet från tankarna till slingorna som reglerar tempen på vattnet som går ut i systemet. Har normalt den ställd på en konstant-temp på 35 grader.
Min fråga är nu denna... Vilket är mest effektivt; att elda på som tusan och se till att få upp värmen fort genom att öka uttempen från tankarna (till tex 45 grader), eller att låta den tugga på med sina 35 förinställda grader och vara tvungen att elda på nytt ganska snart igen? Och med ganska snart så menar jag dan efter. Annars behöver jag bara elda varannan dag för att hålla en stabil temp.

Funderingar?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Värma upp efter nedkylning
« Svar #1 skrivet: 15 nov-10 kl 16:33 »
Hur stor mängd behöver du elda?

Alltså om du eldar "en bunt" varje dag eller "två buntar" varannan dag så är det ju sak samma :P...
//Lina

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 15 nov-10 kl 16:37 »
Det beror lite på vad det är för ved jag får med mig in... Björk=mindre volym, gran=större volym. ;)
Men det går ju åt en del av energin att värma upp pannan för varje eldning oxå, det var därför jag funderade på om det kanske är effektivare att blåsa på med värmen ordentligt på en gång liksom...

/Sara

bua

« Svar #3 skrivet: 15 nov-10 kl 16:41 »
Bara en fundering - hur mår golven om uttemperaturen är 45 grader?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 15 nov-10 kl 16:46 »
Bara en fundering - hur mår golven om uttemperaturen är 45 grader?

På övervåningen är det bara plastmatta i alla rum, så det är lugnt, och på nedervåningen ligger slingorna i betongplattan, så det blir ju alldrig 45 grader på golvet.

Vad jag menar med att köra ut 45-gradigt vatten i systemet är att jag gör så under tiden jag eldar bara. För att fortare få ut värmen till huset, så jag kan elda in mer värme i tankarna på första eldningen. Annars blir det ju bara så att jag eldar ena dan, sen när jag kliver upp dan efter så har systemet redan hunnit dra ur all värme ur tankarna.

/Sara

bua

« Svar #5 skrivet: 15 nov-10 kl 17:30 »
AHA!
Jag gissar att din idé är klok, det låter vettigt, men jag vet inte. Du får väl hoppas att någon av de som kan räkna lämnar besked.  ;)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 15 nov-10 kl 17:57 »
Ja, det kändes liksom lite sådär lagom logiskt på nåt sätt, men det vore ju onekligen intressant om nån som kan lite mer än jag kan verifiera... Eller dementera. ;)

/Sara

--Nybyggare i Portugal--

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 nov-10 kl 11:34 »
En tanke bara. Borde du inte få upp värmen så fort som möjligt, ur fuktsynpunkt. Värma och vädra ut.

Vi övervärmer vår husvagn för att få bort fukten. Se gärna hur vi gör på länken nedan.

http://www.portugal-alentejo.se/?p=4464

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 16 nov-10 kl 11:43 »
Alltså, jag pratar inte utkylt som i +5 grader inne, utan snarare 15-16...  ;) Så fukten är ju inga problem. Dessutom är det sällan fuktigt här uppe i norr på vintern, snarare tvärtom.

(Och snälla alla som nu reagerar på temperaturen, inget snack om att 15 grader räcker inomhus tack. Jag vill ha 21 grader, och det är mitt val och inget jag vill hålla på och försvara.)

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 17 nov-10 kl 12:49 »
Är det verkligen ingen energi-nörd som har några tips eller funderingar kring detta?  ???

/Sara

Cyklisten

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 nov-10 kl 13:16 »
Jag tycker det är två förutsättningar som motverkar varandra. Den ena är att det inte ska bli utkylt (under 21 grader), den andra är att det ska vara effektivt.

Förlusterna i värmesystemet ökar med ökande temperaturskillnad, så den bästa effektiviteten (verkningsgraden) får du om du kör med 35 grader ut och lite kyla på morgonen. Men den bästa komforten får du med 45 grader för då kör du ut snabbt ut energi i värmesystemet och kan sedan fortsätta elda för att fylla upp tankarna så det blir varm och skönt nästa morgon. Det är bara att välja, spara på veden eller ha det varmt på morgonen!

Om jag nu har förstått dina förutsättningar rätt, men det har jag nog inte.
« Senast ändrad: 17 nov-10 kl 13:20 av Cyklisten »

Cyklisten

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 nov-10 kl 13:55 »
Nu kom jag att tänka på att det verkar som du har för små tankar. Om man har tillräckligt stora tankar och panna så ska man kunna hålla en jämn temperatur dygnet runt.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #12 skrivet: 17 nov-10 kl 16:26 »
Öka uttemperaturen. Då fungerar du som manuell shunt-styrning. Nästan lika bra som automatisk.

Syftet med ditt värmesystem är ju att du skall ha det varmt. Om det är kallt får du det varmt snabbare med högre uttemp i slingan.

Kanske du skulle prova att istället köra med en konstant retur-temperatur på 25 grader, eller så, istället för konstant uttemperatur på 35 grader. Beror lite på hur slingorna är dragna. Då skulle systemet reglera sig självt beroende på hur kallt det är och hur mycket värme du behöver. Kanske...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 17 nov-10 kl 17:34 »
Till Cyklisten: Nej, du har missuppfattat lite... Det är bara när det är utkylt som jag måste elda redan nästa dag (om jag inte gör så att jag ökar ut-tempen som jag gjorde i förrgår). Normalt eldar jag varannan dag, och då blir det aldrig utkylt överhuvudtaget. Varmt och skönt!  ;) Det är när jag inte eldar på tre-fyra dagar som det blir en aning kylslaget...
Min fundering då var egentligen bara om det var mer effektivt att köra ut högre temp i slingorna på en gång, eller att elda igen redan nästa dag.
Värmen höll sig till idag efter jag eldat på lite extra i förrgår.

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser