Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kött till höns? Vad ska man inte ge?  (läst 47290 gånger)

Anso1971

• Dalarna
Kött till höns? Vad ska man inte ge?
« skrivet: 19 jun-06 kl 16:19 »
Jag läste att hönor i princip är allätare och att de gillar korv och köttbullar och köttfärssås. Men så läste jag på något annat ställe att man inte ska ge dem lök.
I korv, köttbullar och köttfärssås är det väl oftast lök? Blir de sjuka om de äter min överblivna köttfärssås?
« Senast ändrad: 19 jun-06 kl 16:19 av Anso1971 »
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Kött till höns? Vad ska man inte ge?
« Svar #1 skrivet: 19 jun-06 kl 16:31 »
Vi ger hönsen allt möjligt. De pillar isär maten och äter inte det de inte gillar. Jag har aldrig hört talas om att höns inte tål köttfärssås, däremot kan det vara förbjudet.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 19 jun-06 kl 17:04 »
Vi ger hönsen allt möjligt. De pillar isär maten och äter inte det de inte gillar. Jag har aldrig hört talas om att höns inte tål köttfärssås, däremot kan det vara förbjudet.

Förbjudet  ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 19 jun-06 kl 17:16 »
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djuridiken/djuridikennr132003/djuridikennr12003/nyareglerforutfodringavmatavfall.4.7502f61001ea08a0c7fff40194.html

Dynga enligt min ödmjuka mening.

Ja det må jag då säga, så man får inte ge sina egna höns matrester för att lagen säger det, inte ens om det bara
är jag själv som äter äggen och kycklingarna. Sanslöst. Får man torka sig i arslet i Sverige utan att begå brott då också  ???
SUCK  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anso1971

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 19 jun-06 kl 19:51 »
Oj då.

Citerar från jordbruksverket: "T.ex. anses kallrökta korvar, från länder där ovan nämnda sjukdomar förekommer, vara riskprodukter."

Vilka länder är det då? Jag köper bara svenskt kött. Men det bryr väl sig inte lagen om.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Helenan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 aug-06 kl 08:50 »
Jag läste i senaste Hanegället något om att, som alla vet får matrester med kött inte ges till hönsen. Är det så? Vad är det för regler? Mina hönor får en och annan köttbulle och korv och det älskar de!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 aug-06 kl 09:52 »
Lagen är väl i första hand till för att täcka försäljning av kött och ägg, även från "hobbyhöns".

Om du själv äter samma skit du redan ätit en gång tidigare tarväl ingen någon extra skada?

Från länken:

Definitionen på produktionsdjur är alla djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel (bl.a. kött, mjölk och ägg), ull, päls, fjädrar, skinn eller andra produkter av animaliskt ursprung. Notera att matavfallsförbudet gäller även i de fall det är fråga om hobbyhöns eller hushållsgris.

Det är väl tur att myndigheterna värnar om vårt välbefinnande. Mera cykelhjälmar åt folket.

Suresh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 aug-06 kl 10:49 »
Jag som desperat försöker se någon slags logik i saker och ting måste anta att de menar försäljning från hobbyhöns. Eller försöker undvika gränsfallstvister genom denna skrivning.

Annars kan man väl bara glädja sig åt att man inte behöver kasta sten och maskera sig för att vara en riktig fullblodsanarkist. Det räcker med att smyga ut nattetid och hälla lite pasta bolognese i den egna hönsgården
« Senast ändrad: 16 aug-06 kl 10:51 av Suresh »

Neta

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 aug-06 kl 19:06 »
Vilken tur att "hönsbunken" idag innehöll gurka, äppelskrutt och rågsikt! Men vid närmare eftertanke kanske det var en fläsksvål med... å andra sidan kommer fläsksvålen från grisar på granngården så det är åtminstone inte nån "kallrökt korv".

Ibland kanske man inte ska berätta allt man gör.
Samtidigt är det väl bra att veta vad som står i reglerna! Om nån skulle komma och fråga!

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #9 skrivet: 19 aug-06 kl 12:11 »
Det jag vet om denna "regel" är att man inte längre får ge ägg till kycklingar i starten. Räknas som kannibalism - lika illa som att ge grisen korv om ni fattar :-[
Kött innehåller "för mycket" protein - men de maskar de hittar i hönsgården eller ute innehåller kanske mer lagom dos av protein??!!
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 19 aug-06 kl 12:22 »
Jag läste i senaste Hanegället något om att, som alla vet får matrester med kött inte ges till hönsen. Är det så? Vad är det för regler?

Ja det är sant !

Sedan den 1 november 2002 är det helt förbjudet att utfodra höns med sådant matavfall liksom med matavfall från andra typer av kök. (restauranger, storkök och kök, inbegripet centralkök och hushållskök)

Reglerna har antagits för att minska risken för spridning av smittsamma sjukdomar som bl.a. svinpest och mul- och klövsjuka. Flera utbrott av dessa sjukdomar har kunnat härledas till matavfall.

PS vill minnas att vi hade en låång tråd om detta tidigt i våras.
och visst skrev du i den tråden då Helenan !?  ;)
« Senast ändrad: 22 aug-06 kl 09:08 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

LEK

« Svar #11 skrivet: 21 aug-06 kl 20:33 »
Hej!
Jo, nu har vi ju ventilerat det faktum att det finns en sådan regel. Frågan är bara hur många det är som lever efter den???
Jag ger mina både korv och köttfärs men aldrig kycklingkött. Är jag ensam om detta? I ärlighetens namn kände jag faktiskt inte till regeln. Dessutom älskar min höns kött och jag har dessutom sett dem både fånga möss och kopparorm i min trädgård. Hur stora är riskerna med att ge dem kött, någon som vet? Vem är myndigheterna oroliga för att ska drabbas av sjukdom, jag eller hönsen?

hej hopp... 8)

Ollikainen

« Svar #12 skrivet: 25 mar-08 kl 14:23 »
Nu är hönshuset snart klart. Jag tar hem en del tillagat kött från jobbet till vår hund och undrar om höns kan äta det?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 25 mar-08 kl 14:35 »
Man ska inte ge animalisktfoder till höns.
Tror tom att det är förbjudet.
Hönan själv äter både maskar skalbaggar m.m.
Har ngt med galna kosjukan att göra.
I boken HÖNS står allt.
Hedemorahöns

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #14 skrivet: 27 mar-08 kl 07:31 »
Ja, vi brukar också ge överblivet kött/matrester till hönsen. Förstår egentligen inte varför man inte ska göra det (i hobbysammanhang i alla fall...) Jag har själv sett hönsen jaga möss, så nog är de allätare alltid.

bacillen

« Svar #15 skrivet: 28 mar-08 kl 15:58 »
Vi ger också rester från hushållet, en del animaliskt. Hönsen verkar gilla det och må finfint av det!
Jag förstår nog inte varför det vore så hemskt att ge lite kycklingkött då och då....visst, det blir kanibalism...men det är ju inget märkligt i djurvärlden.
Nobody puts baby in a corner

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #16 skrivet: 28 mar-08 kl 18:25 »
Liiite kycklingrester skadar säkert inte dina höns, men jag tycker mest det känns lite äckligt. Jag har inte gett skinka till mina grisar heller när jag hade dem.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 15 apr-08 kl 13:02 »
Man ska inte ge animalisktfoder till höns. Tror tom att det är förbjudet.

Precis så är det:

Matavfall kan i vissa fall innebära en smittorisk för djur. Det är därför inte tillåtet att utfodra produktionsdjur, med undantag av pälsdjur, med matavfall.

Definitionen på matavfall är alla typer av matavfall, inklusive använd matolja,
från restauranger, storkök och kök, inbegripet centralkök och hushållskök.

(Det är fortfarande möjligt att utfodra med t.ex. potatis, makaroner och grönsaker.)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #18 skrivet: 25 apr-08 kl 08:29 »
Javisst så är det! Men jag ljuger om jag säger att inte mina höns inte för pizzakanter med skinka på ibland :-[
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Vilse

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 25 apr-08 kl 09:35 »
Höns  det fria äter ju allt dom kommer över.
Dom käkar ju mask och allt i kadaverväg dom kommer över.
Jag ger mina allt som skulle gå i kompost.
Potatisskal, grönsaker och allt ogräs jag rensar ur rabatterna, majs och höns pellets.
Dom får benrester när dom går inne i hönsgården med stängd dörr,,(bara för att hundarna inte ska få tag i anrättade ben vilket är farligt för dom)och sen plockar jag upp det som blir över och det går i en djup brunn för ben.

Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser