Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ha hönsen ute på vintern?  (läst 18118 gånger)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Ha hönsen ute på vintern?
« skrivet: 11 nov-10 kl 13:48 »
Har en liten fundering.

Förr när jag hade höns, Brahma så gick de gärna ut även på vintern. Hönsluckan öppnades på morgonen och hönsen gick ut och in som de ville. Även fritt utanför hönsgården. På eftermiddagen så stängde jag in dem i hönshuset. De var ofta ute en liten stund och kollade in tomten och sin hönsgård.

Nu har jag skaffat nya höns efter att ha varit utan ett par år. De som nu härjar i hönsgården är Dvärg Kochin  :)

Varje morgon så öppnar jag till dem så att de kan gå ut, även fritt på tomten. Sen ett par veckor tillbaks så vägrar de gå ut utan håller sig inomhus i värmen. Vi har grundvärme på i hönshuset och det verkar helt onödigt att ha öppet så att de kan gå ut .... tillsammans med värmen som också försvinner ut  ::)

De har en hönslucka som består av en liten dörr som vi öppnar och innanför har vi ett litet förrum innan man kommer in i själva hönshuset.

Hur gör ni andra, går era höns ut på vintern?

Ska jag låta bli att öppna till dem och låta dem bara vara i hönshuset och förrummet? Hönshuset har både fönster och lyse.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Just_me

• Småland
SV: Ha hönsen ute på vintern?
« Svar #1 skrivet: 11 nov-10 kl 13:50 »
Hos oss går alla utom en dvärghöna ut varje dag :)
Men nu när det kom snö vill de inte ut från hönsgården (som har tak) så vi funderar på att hålla hönsgården stängd tills det är snöfritt igen. De brukar annars få gå hur de vill på dagarna under min hunds vakande ögon :)

Misonten

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 11 nov-10 kl 13:56 »
Min höns var ute o kollade in snön men hoppade fort in igen o har inte satt ut en tå efter de. Så nu har jag stängt. Dom har också en innegård innan själva hönshuset, med lyse o fönster o dom verkar trivas... Men jag är nybörjare så ja vet inte vad som är rätt.. :P

De är Sabelpoot förresten :)
/Nathalie
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 11 nov-10 kl 14:35 »
Mina går inte gärna ut i snön, men jag stänger av värmen och öppnar så att de åtminstone får sig lite frisk luft på dagarna. Dörren in till själva hönshuset står öppen på glänt så att de tar sig ut, sen är ytterdörren fullt öppen så att sol och luft kommer åt dem.

Jag har flera olika raser, Hedemora, Araucana, Brahma, dv.kochin och en massa korsningar. Ser inte direkt nån skillnad på dem i "snö-beteende".
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 nov-10 kl 07:57 »
Förra vintern vara våra höns ute varje dag, Ja tre dagar när det var som kallast och blåsigast stannade de inne. Då fanns det dvärg cochin, blandisar och så två till som jag inte är säker på vilken sort de var. Alla trivdes ute. De hade en utegård som hade barnens studsmatta i mitten och det var det "taket" de hade (det vara snöfirtt där iallafall). De hönsen var ute jämt. De som finns idag är jag inte lika säker på att de kommer gå ut i vinter för de sitter gärna inne om det reganr lite och är det under nollan så skuttar de inte ut lika snabbt på morgonen som annars.  :) Hönsen här kommer att få gå ut varje dag (förutom storm dagar) men de behöver inte utan kan stanna inne.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 12 nov-10 kl 08:29 »
Om hönsen ska/vill gå ut på vintern är ju lite beroende på var man bor och väder.

Min sammanlagda erfarenhet är att hönsen tycker djup snö är tradigt. Mina brukar vilja gå ut även om det är kallt (förvisso väldigt sällan under -15 här i Skåne) men så fort det är snö minskar intresset. Skottar man till dem så går dom ut  ;)

Jag tror att det är bra om hönsen åtminstone kan vara ute lite även under vintern. Men som sagt Norrland, -30 och 2 meter snö lär ju inte göra en höna glad ::) Under sådana förutsättningar skulle jag inte tvinga ut mina hönor utan invänta bättre hönsväder.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Sano

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 12 nov-10 kl 09:28 »
Våra Åsbohöns går ut även om det är snö - men de tar sig mest genom den för att komma till maskinhallen, fårhuset eller annan skydad plats...  ::)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Partax

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 12 nov-10 kl 10:13 »
mina hönor gillar inte djup snö, men som nu ca 10 cm så går dom där jag gått. sen slänger jag lite strö eller halm över snön så de kan få lite frisk luft även på vintern. men jag öppnar inte fören på eftermiddagen så inte det blir för kallt, de är ändå inte ute så länge nu, men uppskattar att äta lite snö och sprätta i halmen eller ströt. ;D
5 brahma, en dv.blandis,4faveroller och två holländska dvärg tuppar lever i hop nu. ::)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 12 nov-10 kl 11:18 »
Mina höns gillar inte snö alls. Vare sig den är djup, några cm eller bara "tillplattat" på backen. Har luckan öppen nu... Hela tjocka högen är inne. Ibland ser man en skalle sticker ut, vänder om. Ibland kan det stå någon alldeles utanför luckan där det är barmark, men gå på det där vita? Aldrig i livet ser de ut att tänka. ::) Nu är det ju inte särskilt kallt, men när vintern kommer "på riktigt" så stänger jag och bommar igen luckan helt för vintern. Känns bara som massa onödig värme släpps ut när de ändå vägrar sätta fötterna i det kalla vita.

Har öppnat för mammas höns också. De sitter uppe i öppningen och glor, aldrig sett snö förut (unghöns kläckta i våras och hönserihöns vi tog hem i somras). En råkade trampa i snön... Hon flög 1 meter rakt upp. ;D ::)

Emils höns däremot går ut trotts snön, även fast de inte tycks vara sådär superförtjusta i den.

Och OT men ankorna vaggar runt utan problem, även "simmar fram" i djupsnön, badar gör de mer än gärna i vatten också, men det gör de ju gärna oavsett vilken årstid det är.

En bild som Emil tog här under på Snö (tuppen) i snön.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #9 skrivet: 12 nov-10 kl 11:39 »
jag bor i Norrland så vintern är inte så populär för hönsen men nu i början av vintern låter jag luckan ut till hönsgården vara öppen på dagen om det inte är men än -10. Hönsen vill inte gå ut i snö som dom får plumsa i . så nu i början skottar jag upp lite så dom kan få komma ut i friskluften..  men jag har hört att anledningen att hönsen inte vill gå i snö är att dom inte ser snö som snö utan som "tomma intet" , alltså att dom inte ser att det är mark, förstår ni vad jag menar.. nåt med färgseendet.. stämmer det?
för strör man ut sand eller skrapar fram marken under snön (så man får lite färg på snön)så går dom gärna ut.. annars om det är snö.. flyger dom gärna så långt som möjligt.. 
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Just_me

• Småland
« Svar #10 skrivet: 12 nov-10 kl 12:19 »
jag bor i Norrland så vintern är inte så populär för hönsen men nu i början av vintern låter jag luckan ut till hönsgården vara öppen på dagen om det inte är men än -10. Hönsen vill inte gå ut i snö som dom får plumsa i . så nu i början skottar jag upp lite så dom kan få komma ut i friskluften..  men jag har hört att anledningen att hönsen inte vill gå i snö är att dom inte ser snö som snö utan som "tomma intet" , alltså att dom inte ser att det är mark, förstår ni vad jag menar.. nåt med färgseendet.. stämmer det?
för strör man ut sand eller skrapar fram marken under snön (så man får lite färg på snön)så går dom gärna ut.. annars om det är snö.. flyger dom gärna så långt som möjligt..

Intressant tanke! Skulle inte heller kliva ut i ingenting ;)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #11 skrivet: 12 nov-10 kl 17:00 »
Tack för alla svar  :)

Då drar jag slutsatsen att om det är redigt kallt så kan jag gått ha dem instängda den dagen, dagarna. Jag gör inget fel då. Blir det långvarigt så får jag öppna en stund för "luftning"

Skotta hönsgården, i all fall en del av den gör jag nog om det kommer mycket snö. Vi bor i Tierp och här kan det både bli mkt snö och rejält kallt, enl mig som är från södra sidan av Stockholm från början.

Trevlig helg på er!  :)

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 12 nov-10 kl 17:23 »
De sista som var ute i hönsgården var mina MESar.
Mina lanthöns hedemoran vill absolut inte bli kalla om fötterna  :P
Nu har all höns fått utegångsförbud.
Håller lite varmt och tänker inte öppna luckan förän det blir varmgrader igen.
Den snö vi fått ligger kvar..
Nog önskar man att de kunde vara ute även på vintern.
Hedemorahöns

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #13 skrivet: 12 nov-10 kl 17:38 »
Mina höns avskyr snö, vägrar gå ut om det är vitt på marken. Kyla bekymmrar dem inte alls däremot utan de är glatt ute i -15 så länge det är barmark... Brukar alltid öppna luckorna, men egentligen är det meningslöst om det är snö...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #14 skrivet: 13 nov-10 kl 08:58 »
Minna är ute året runt. I vintras så var de ute även fast det var under -20 ute.
De står vid grinden och klaaaaagar och bokstavligen rusar ut när jag öppnar de.

Finns de som tycker jag är för hård mot dem, ingen uppvärmning inge lyse i hönshuset. Konstigt de är friska (perfekt hull) ohyran lyser med sin frånvaro och jag får ägg året runt i princip. Sen får vi massa kycklingar tror det vart 70 naturruvade på 8 vuxna höns detta år.

här en bild från i vintras.

« Senast ändrad: 13 nov-10 kl 09:04 av Hovnoret »

Markim

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 nov-10 kl 09:03 »
På vintern har jag bara en lucka öppen ut till deras gård.Halva deras innergård ligger under plåttak..
Eller nästan hela när jag tänker efter..
Så dom som trotsar kylan dvs mina småtuppar och ankor har hela utegården för sig själva medans resten av gänget är ine och kuckulirar..

Lianne

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 13 nov-10 kl 09:47 »
Mina verkar vara lite vankelmodiga ibland går dom inte ut på hela dagen och vissa dagar hoppar de in och ut, luckan öppen varje dag.
Skottade i hönsgården och då tyckte dom att det var ok att vara ute men gå i snö var inte så poppis. Har Hedemora
Har Hedemora höns, hund och tre katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser