Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarbok om litet lantbruk?  (läst 7876 gånger)

Radhusliv

• Västmanland
Nybörjarbok om litet lantbruk?
« skrivet: 11 nov-10 kl 10:07 »
Hej!

Nu är det såhär att jag alltid varit en bondmor-wannabe. Jag har försökt överföra min romantiska bonddrömmar till min käre man och hör och häpna, efter många år så verkar han kunna se oss på en liten gård i framtiden. Ja, inte så att vi kommer att driva gården på fulltid. Vi är båda akademiker och kommer att jobba åtminstone halvtid inom våra yrken. Så det blir väl för egen försörjning till att börja med.

Jag tänkte att såhär i juletider så skulle ju en bok i ämnet vara en bra julklapp. Finns det någon bra grundbok i hur man driver ett litet jordbruk? Ja, jag har googlat och kollat men inte hittat någon bra bok. Det ska gärna vara fina bilder också inte fullspäckat faktabok (såna som jag annars kan gräva ner mig i).

esten

• -
SV: Nybörjarbok om litet lantbruk?
« Svar #1 skrivet: 11 nov-10 kl 10:18 »
Det finns en bok som heter [ Det goda enkla lantlivet ] skriven av Paul Heiney som jag kan rekomendera .
Många fina bilder och tips och råd om det mesta tex hur ett gethus ska se ut eller höns- , ankhus .

Radhusliv

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 11 nov-10 kl 10:26 »
Tack för tipset! Den verkar dock vara svår att få tag på...
« Senast ändrad: 11 nov-10 kl 10:31 av Oskars matte »

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #3 skrivet: 11 nov-10 kl 12:25 »
Finns många bra gamla böcker så mitt tips är att leta på antikvariat.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 11 nov-10 kl 12:35 »
Jo den kan vara lite svår att hitta , men ge inte upp .
Jag hittade mitt ex när ett bibliotek hade utförsäljning .

John Seymors böcker är alltid fakta späckade och skrivna med en massa humor .
Husdjur till husbehov är en bra bok .
och som sagt antikvariat , där finns massor att sjunka ner i .

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 11 nov-10 kl 13:11 »
Om ni läser engelska, vilket jag antar att ni gör som akademiker, så finns det en guldgruva på:
alibris.co.uk

Många böcker kostar mellan 7-20kr (begagnade alltså) och det finns huuuuur mycket som helst. Frakt per bok är mellan 30-50kr. Sök på "farm", "chicken", "self-sufficiency", "vegetables" etc etc etc.

Jag har suttit och dregglat i typ en timme och byggt en rejäl wishlist ^^.
//Lina

Radhusliv

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 11 nov-10 kl 14:57 »
Synd dock att det är så ont om nya svenska böcker i ämnet... Vill som sagt att det ska vara en "teaser". Sökandet fortsätter... Tack för tipsen! :)

Nena

• Dalsland
« Svar #7 skrivet: 04 dec-10 kl 15:28 »
Det finns en bok som heter [ Det goda enkla lantlivet ] skriven av Paul Heiney som jag kan rekomendera .
Många fina bilder och tips och råd om det mesta tex hur ett gethus ska se ut eller höns- , ankhus .

Åhh, min favvobok som jag lånat ett antal ggr från Linköpings UB - tvingar min stackars kollega att fjärrlåna den gång på gång. Vad jag önskar att den kunde komma ut i nyutgåva. Och att John Seymours bok blev översatt till svenska - nyutgåvan. Har den på engelska på bibblan - men vore kul med svensk version.

Stefan Sundströms nya bok är inspirerande, likaså Barbara Kingsolvers bok Animal, Vegetable, Miracle (finns bara på engelska).
Lev livet grönare så blir jorden skönare

linis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 27 dec-10 kl 23:59 »
john Seymors bok "självhushållning" finns på svenska, eller , har åtminstone funnits, för jag har den....den e underbar...jag läste den från pärm till pärm och jag brukar annars köra fast rätt snabbt.
sen finns det en jättefin bok som heter "självhushållning på kvinnligt vis" som jag aldrig sett annat än i mitt exemplar, den skulle verkligen vara något för alternativs bokklubb. En bok som bevisar att vem som helst med lite envisa kan klara självhushållning, även småbarnsmamma med ryggproblem=) dessutom innehåller den massor av bra länkar till företag och föreningar som kan vara av intresse.
Minns inte författaren nu...återkommer om det.
letar efter mitt drömhus, har nån sett det?det är falurött med uthus och lagårdslänga till och ligger mellan skog och äng, nära vatten. där finns plats för både kropp och själ o massa djur!
Mycket fruktträd och massa bärbuskar!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 dec-10 kl 00:02 »
sen finns det en jättefin bok som heter "självhushållning på kvinnligt vis" som jag aldrig sett annat än i mitt exemplar, den skulle verkligen vara något för alternativs bokklubb.

Den finns som pdf precis här!

http://www.alternativ.nu/annamaj/

Bäckaryd

• Småland
« Svar #10 skrivet: 28 dec-10 kl 10:27 »
Paul Heineys bok heter Home Farm på engelska och finns att beställa på Bokus för 152 kronor. Eller på Amazon.co.uk
Hälsn. a.

Nena

• Dalsland
« Svar #11 skrivet: 30 dec-10 kl 13:48 »
Nämen, finns den att få tag på? Skitsamma om den är på engelska, måste beställa genast. tack för upplysningen :-*
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Radhusliv

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 12 jan-11 kl 13:03 »
Den finns som pdf precis här!

http://www.alternativ.nu/annamaj/

Det var intressant läsning. Tack!

Bie

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 02 dec-11 kl 07:27 »
m ni klickar nog många ggr så kanske den kommer på nytryck!
http://www.bok.nu/Paul_Heiney/Det_goda_enkla_lantlivet
En har det som en förtjänar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser