Ja, det går bra med vanlig syntetolja bara den är API-klassad även för dieselmotorer (men det är så gott som alla oljor). Det brukar stå t ex SG/CF, bokstäverna före snedstrecket anger klassning för bensinmotorer och de efter snedstrecket gäller för diesel.
Har växellåda och hydraulik gemensam olja? Säkrast är nog att läsa på i instruktionsbok eller liknande om vad det ska användas för oljor där. I en del fall används motorolja i växellådan, i andra fall växellådsolja t ex SAE 80W/90 GL1. Undvik hypoidoljor som är märkta t ex GL4 eller GL5, hypoidtillsatser behövs inte i en traktor som har rakskurna kuggar i slutväxeln och åtminstone GL5-oljor kan ha förmågan att angripa delar av mässing.
Beträffande hydrauliken, om den har separat oljebehållare, så är förmodligen någon vanlig mineralbaserad hydraulolja, ATF eller motorolja användbar där. Ställer man stora krav på att den ska fungera bra i kyla så är det nog lämpligt med ATF eller någon annan tunnflytande olja, men om däremot hydrauliken är sliten och har stort inre läckage i pump, ventilblock mm så kanske den fungerar bättre med en mer trögflytande olja. Under alla förhållanden bör man göra ren sugsilar, filter och sånt i samband med hydrauloljebyte. Tänk också på att det kan vara lika mycket olja ute i systemet som i behållaren, om det går att koppla loss returledningen är det lämpligt att dra den ner i en balja vid igångkörning efter oljebytet och köra all hydraulik mellan ändlägena tills det kommer ut ren olja ur returen, först då ansluter man den till behållaren igen.