Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grålleproblem?  (läst 8585 gånger)

daling

  • Inlägg: 13
    • Finland
Grålleproblem?
« skrivet: 05 maj-10 kl 21:51 »
Hej,

Jag har en liten diesel grålle från -56. Den startar och fungerar någorlunda bra, men senast jag var ute och körde riskor tyckte jag att den rykte lite mer än vanligt. Dessutom verkade det ryka lite från vevhuset. Det såg ut som rök som sipprade ut genom vevhus-ventilationen.

Är detta nåt som borde åtgärdas eller är det bara att tuta och köra?

Är inte speciellt händig med maskiner, så jag är tacksam för all hjälp jag kan få..

-Jonathan

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: Grålleproblem?
« Svar #1 skrivet: 05 maj-10 kl 22:49 »
Båda sakerna skulle kunna bero på t ex otäta kolvringar i en cylinder. Det leder ju dels till för lågt kompressionstryck så bränslet kanske inte antänds som det ska utan går ut oförbränt genom avgasröret, och dels till att en del luft och bränsle blåser förbi kolvringarna och ner i vevhuset.

Går motorn perfekt jämnt eller hör man att den inte verkar gå på alla cylindrar? Hörs det när man kör på startmotorn utan att motorn tänder, att en cylinder saknar kompression?

Det finns flera mindre bra saker med att fortsätta köra omkring på det sättet. Dels miljöaspekten - stora utsläpp av oförbrända kolväten i och med att en fjärdedel av bränslet går ut oförbränt. Och dels att motoroljan blir utspädd med dieselolja med tiden, det leder till att oljan blir för tunnflytande samt att oljenivån kan bli för hög. Om grundfelet rör sig om att t ex en kolvring är sönderbruten så kan det i värsta fall bli så stora skador i cylindern att den inte går att borra om och renovera om man kör vidare (detta är dock inget problem om motorn har utbytbara cylinderfoder).

I bästa fall kan felet helt enkelt vara att kolvringarna på en kolv har beckat fast, det är vanligt på gamla motorer som inte går så mycket, speciellt om det dessutom har slarvats med oljebyten. Jag föreslår att du börjar med att byta olja. Tappa ur spilloljan medan motorn är varm och se till att den får rinna ut i en ren balja. Kolla MYCKET noga om det finns metallspån i spilloljan, dels genom att se i bottensatsen och dels genom att dra en magnet genom oljan och se om något fastnar på den. Om du hittar nämnvärda mängder metallspån så är det körförbud som gäller tills saken är undersökt närmare. Annars, om oljan är fri från spån så kan det vara värt att prova att hälla i ny olja, gärna en billig syntetolja (t ex Biltema) som har goda sotlösande egenskaper, köra några timmar och se om kolvringarna börjar täta igen. Se till att köra så länge sammanhängande att motorn verkligen blir genomvarm - minst en timme åt gången. Räkna med att det finns stora mängder avlagringar i en gammal dieselmotor, det är lämpligt att byta/rengöra oljefiltret både före och efter en sådan "renkörning"

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Grålleproblem?
« Svar #2 skrivet: 06 maj-10 kl 11:18 »
Hur är det med oljenivån över huvud taget?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

daling

  • Inlägg: 13
    • Finland
SV: Grålleproblem?
« Svar #3 skrivet: 06 maj-10 kl 19:58 »
Tack för svaren!

Oljeläget är enligt oljestickan på ganska bra nivå. Inte för lite iaf. Men traktorn läcker dock lite olja på undersidan nånstans.

Jag tror dock att det börjar vara dags för ett oljebyte. Förra ägaren mumlade något om att han bytt olja för ett tag sedan men det är ändå minst två år sedan.

Börjar med att följa Torbjörns råd och om inte det hjälper eller ger några svar så får jag fundera på nytt.

Men det duger alltså med någon vanlig syntet motorolja? typ 5w 40 ?

En oljerelaterad fråga ännu:
Vilken sorts olja kan jag lägga till växel och hydraulik systemet? Hade lite problem med hydrauliken i vintras och misstänker att det kommit in lite vatten som bildade isproppar då det var så kallt.

Tack än en gång för svaren!

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: Grålleproblem?
« Svar #4 skrivet: 06 maj-10 kl 20:10 »
Ja, det går bra med vanlig syntetolja bara den är API-klassad även för dieselmotorer (men det är så gott som alla oljor). Det brukar stå t ex SG/CF, bokstäverna före snedstrecket anger klassning för bensinmotorer och de efter snedstrecket gäller för diesel.

Har växellåda och hydraulik gemensam olja? Säkrast är nog att läsa på i instruktionsbok eller liknande om vad det ska användas för oljor där. I en del fall används motorolja i växellådan, i andra fall växellådsolja t ex SAE 80W/90 GL1. Undvik hypoidoljor som är märkta t ex GL4 eller GL5, hypoidtillsatser behövs inte i en traktor som har rakskurna kuggar i slutväxeln och åtminstone GL5-oljor kan ha förmågan att angripa delar av mässing.

Beträffande hydrauliken, om den har separat oljebehållare, så är förmodligen någon vanlig mineralbaserad hydraulolja, ATF eller motorolja användbar där. Ställer man stora krav på att den ska fungera bra i kyla så är det nog lämpligt med ATF eller någon annan tunnflytande olja, men om däremot hydrauliken är sliten och har stort inre läckage i pump, ventilblock mm så kanske den fungerar bättre med en mer trögflytande olja. Under alla förhållanden bör man göra ren sugsilar, filter och sånt i samband med hydrauloljebyte. Tänk också på att det kan vara lika mycket olja ute i systemet som i behållaren, om det går att koppla loss returledningen är det lämpligt att dra den ner i en balja vid igångkörning efter oljebytet och köra all hydraulik mellan ändlägena tills det kommer ut ren olja ur returen, först då ansluter man den till behållaren igen.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Grålleproblem?
« Svar #5 skrivet: 07 maj-10 kl 10:06 »
I grållens reparationshandbok (hittas här: http://rune.sahlberg.se/Workshop_repair_manual_TE20.pdf) står det att det är samma olja i "transmission/hydraulics" vilket jag tolkar som växellåda och hydraulik, det ska vara 22.8 liter SAE 40 olja, alltså motorolja.

Det syns på oljan om det är vatten i den.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser