Du skriver inte in gårdens värde som en tillgång, den finns där privat på dig och fungerar som en tillgång när du pratar med banker om lån och sånt, men det är inget du sätter upp i bokföringen på firman.
Däremot ska man egentligen dela upp de räntor man betalar på gårdslånen, dels på firman och dels privat. och då får man kolla på taxeringsvärdet och se hur stor del av det som är bostadshus och den delen av räntorna går på ägaren privat. Som för vår del, för att ta ett exempel, så är ungefär 80% av lånen till lagårdar och mark och skog, resterande 20% är bostad. Då blir 80% av räntorna bokförda i näringsverksamheten och resten som ett ränteavdrag som för vilket huslån som helst. Detta för att det ska bli rätt i deklarationen, husräntor ger underskott av kapital, och räntor på näringsverksamheten ger underskott av näringsverksamhet.
Tillgångar du ska ta upp i bokföringen av firman är ju då fåren och maskiner t.ex.
När det gäller en kopplad kredit till företagskontot så kan man boka det på två sätt, båda är lika rätt och i slutänden så spelar det ingen roll. Företagskontot blir ett 19-konto, t.ex 1930, kassan är ju 1910, och när du utnyttjar krediten så kommer det att stå ett minustecken framför detta kontot i balansräkningen, så gör jag och det är ingen som har synpunkter på det.
Alternativet är ett konto bland skuldkontona, t.ex 2330 som heter chekkredit, men att hålla på och flytta summorna mellan olika konton beroende på om det är plus eller minus på kontot, är ju bara jobbigt och i slutet av resultaträkningen är det ändå samma sak.