Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fskatte fårgor! Hjälp  (läst 1462 gånger)

Englagården

Fskatte fårgor! Hjälp
« skrivet: 12 apr-09 kl 21:56 »
Hejsan.
Precis skaffat fa skattesedel och ska starta fåruppfödningen jag o min sambo på vår gård.
Nu har jag lite frågor kring bokföringen. Jag har programmet visma enskild firma och i grundinställningarna så kan man skriva in tillgångar o sånt. har ni skrivit in gårderns värde då? eller håller man gården o lånen "privat" o företaget bara ovanpå det eller vad man ska kalla det?
Fråga 2.
Vi har ju ett företagskonto med kopplad kredit. Ska man bokföra det som en tillgång på 20 tusen eller som en skuld efterhanda som man handlar med det? och när man handlar med egna skattade pengar, måste man då först göra en EGEN INSÄTTNING som det heter i visma eller e det bara o handla o sen dra av momsen o redovisa med hjälp av kvittot???
tusen tack för svar mvh jimi
Englagården Dalshult

Existens?

• Gäst
SV: Fskatte fårgor! Hjälp
« Svar #1 skrivet: 14 apr-09 kl 07:24 »
Du skriver inte in gårdens värde som en tillgång, den finns där privat på dig och fungerar som en tillgång när du pratar med banker om lån och sånt, men det är inget du sätter upp i bokföringen  på firman.
Däremot ska man egentligen dela upp de räntor man betalar på gårdslånen, dels på firman och dels privat. och då får man kolla på taxeringsvärdet och se hur stor del av det som är bostadshus och den delen av räntorna går på ägaren privat. Som för vår del, för att ta ett exempel, så är ungefär 80% av lånen till lagårdar och mark och skog, resterande 20% är bostad. Då blir 80% av räntorna bokförda i näringsverksamheten och resten som ett ränteavdrag som för vilket huslån som helst. Detta för att det ska bli rätt i deklarationen, husräntor ger underskott av kapital, och räntor på näringsverksamheten ger underskott av näringsverksamhet.
Tillgångar du ska ta upp i bokföringen av firman är ju då fåren och maskiner t.ex.

När det gäller en kopplad kredit till företagskontot så kan man boka det på två sätt, båda är lika rätt och i slutänden så spelar det ingen roll. Företagskontot blir ett 19-konto, t.ex 1930, kassan är ju 1910, och när du utnyttjar krediten så kommer det att stå ett minustecken framför detta kontot i balansräkningen, så gör jag och det är ingen som har synpunkter på det. 
Alternativet är ett konto bland skuldkontona, t.ex 2330 som heter chekkredit, men att hålla på och flytta summorna mellan olika konton beroende på om det är plus eller minus på kontot, är ju bara jobbigt och i slutet av resultaträkningen är det ändå samma sak.
« Senast ändrad: 14 apr-09 kl 10:49 av Existens? »

Lasse.O

« Svar #2 skrivet: 20 apr-09 kl 04:15 »
Man kan även vända sig till en revisor det kostar en liten slant men du är fri från detta jobb och kan ägna dig åt det du kan bäst. Det gör jag och det betalar sig i lägnden för mig.

Englagården

« Svar #3 skrivet: 20 apr-09 kl 08:58 »
Nja. revoisor!
när det nalkas årsbokslut o sånt kan man ta in revisor men allt annat vill jag helst göra själv. Låta någon annan sitta o göra ens ekonomi  låter inte så kul när det e ens eget personnummer det handlar om. O sen e jag lite sådan att vill jag göra nånting vill jag göra det ordentligt och förstå så mycket det bara går av det. :)
Sen e det bara en liten verksamhet i början ju o då har man verkligen tid på sig att plugga på lite om bokföring. plus att det e verkligen kukl nu när man har satt sig in i det.
jimi

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 apr-09 kl 10:13 »
Du ska absolut sköta den löpande bokföringen själv tycker jag, dels är det mycket pengar för att leja bort det, dels lär du dig mycket och har koll på hur saker hänger ihop, och sist men inte minst så håller du huvudet igång.
Sen när det kommer till deklarationer och sånt kan man ta in proffshjälp om man vill, där finns möjlighet att tjäna in vad det kostar eftersom det nästan behövs ett proffs för att hålla reda på och kunna utnyttja reglerna som finns. Men har du skött det löpande själv och har bra koll så kan du få ner timmarna som läggs på deklarationen, och det är viktigt, för en revisor ligger ju oftast på 800 spänn i timmen och uppåt..många får går det åt för att tjäna in 5 timmar hos revisorn..

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 maj-09 kl 22:15 »
men jag ha rlagt min gård som tllgång.. den del som är åker å lagård. För sen gör jag ju avskrivningpå det , eller på lagården (åker frå man inte), varje år. Å det ger ju en underbar utgift som minskar vinsten, utan att man ha betalat nånting liksom.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 10 maj-09 kl 22:37 »
Be någon lantbruksekonomikunnigt att göra en ingående balans åt dig, om du har rätt papper tar det kanske en timme eller två. Det behöver inte vara en revisor utan kan vara en revisionsassistent eller jordbruksekonom.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 2 användare
eka, Francisbah

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser