Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elmotorn i hjulet  (läst 8196 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Elmotorn i hjulet
« Svar #20 skrivet: 13 jan-10 kl 17:05 »
Förutom den ofjädrade vikten (som främst är en komfortfråga och kanske också lite av en säkerhetsfråga) ser jag en annan svaghet med navmotorerna: Att det man tjänar i verkningsgrad på att helt slippa växellådor och differentialer delvis förloras genom att fyra mindre motorer med samma effekt som en ensam stor ofta innebär en sämre verkningsgrad.

Vill man åka maximalt snålt med navmotor kanske man bara borde ha en enda sådan i fordonet och då blir det nog bäst med trehjuling eller tvåhjuling!

Om man inte har prestandapanik utan kan lugna ner sig lite behövs mindre än kanske en tredjedel av moderna ICE-bilars motorstyrka. Är man dessutom smart med karossformen, sparar in på elhissar, AC, DVD-spelare, servostyrning m.m. och väljer smalare däck klarar man sig med en fjuttmotor.  Har man sedan ett mjukt styrsystem till motorn kan man dimmensionera transmissionen ännu klenare och då använda tekniker som är otänkbara i bilar med 150 hästkrafter.

En oljeplaskande växellåda full av kugghjul stjäl kusligt mycket effekt. Det mest effektiva jag känner till är kuggremmar och det är fullt möjligt att konstruera en flerstegs växellåda helt utan förlustbringande smörjmedel. Om man sedan behöver flera växlar i ett elfordon är tveksamt men för verkningsgraden kan jag tänka mig att det finns en del att vinna på att ha två lägen, ett för statdstrafik och tung last, ett för landsvägsfart. Med navmotor behöver man förstås inte fundera ens, konceptet bygger ju på direktdrift.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Elmotorn i hjulet
« Svar #21 skrivet: 17 jan-10 kl 00:03 »
Nackdelen med kuggremmar är att dom slits, vilket leder till en massa dyrt underhåll.

Ju fler rörliga delar det är ju mer är det som krånglar...

Ett riktigt extremt alternativ skulle vara en enhjuling, med ett enda jättestort hjul där kupén sitter mitt i hjulet, alternativt en 2 hjulig "segway" på anabola.

Men en trehjuling i stil med en Carver skulle ju inte vara alls särskilt extremt och med eldrivning på bakhjulen så skulle man kunna få ut en del goda ting.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Elmotorn i hjulet
« Svar #22 skrivet: 17 jan-10 kl 15:05 »
Nackdelen med kuggremmar är att dom slits, vilket leder till en massa dyrt underhåll.

Ju fler rörliga delar det är ju mer är det som krånglar...

Ett riktigt extremt alternativ skulle vara en enhjuling, med ett enda jättestort hjul där kupén sitter mitt i hjulet, alternativt en 2 hjulig "segway" på anabola.

Men en trehjuling i stil med en Carver skulle ju inte vara alls särskilt extremt och med eldrivning på bakhjulen så skulle man kunna få ut en del goda ting.

Det finns flera filmer på youtube som leker med enhjulingar, sällan elmotor, men ändå, de flesta kommer inte så långt innan de vinglar i gropen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Elmotorn i hjulet
« Svar #23 skrivet: 18 jan-10 kl 09:10 »
Skulle kanske sätta navmotor på (bak)hjulen på en av moppebilarna?
Undrar hur mycket vikt som kommer på batterier för vettig räckvidd?

Grejor finns att skaffa t.ex. här.
http://www.electro-mobile.se/
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Elmotorn i hjulet
« Svar #24 skrivet: 18 jan-10 kl 10:07 »
Jag är mycket förtjust i trehjulingar. Tre punkter i gatan är det minsta möjliga för statisk balans och en trehjuling följer alla ojämnheter i marken utan att hjulen behöver röra sig individuellt. (fjädring behövs förstås ändå)

Väghållningsmässigt är två hjul fram och ett bak istället för tvärt om det mest framgångsrika. Ett hjul bak ger enklast möjliga kraftöverföring utan differential och riktigt trevligt blir det då med navmotor! Tre hjul ger också goda möjligheter till aerodynamisk droppform.

Mycket ser bra ut för den ekonomiska och miljövänliga trehjuliga elbilen men på våra breddgrader ställer vinterväglaget till det ordentligt. Oavsett om det ensamma hjulet sitter fram eller bak blir det allvarliga problem i halka och än värre när det är spårigt.
Möjligen att trehjulingen skulle klara sig bättre med framhjulsdrift men då blir inte besparingen så stor jämfört med en fyrhjuling.

Det mest ekonomiska/minimalistiska och samtidigt vettigt fungerande elfordonskonceptet som klarar våra vintrar är tråkigt nog den traditionella fyrhjulingen med navmotorer i framhjulen.

Förresten, detta med fyrhjulsdrift genom navmotorer, kan det helt enkelt vara så att det är svårt att bygga navmotorn med bra verkningsgrad om den samtidigt ska ha hög effekt? I så fall kanske det helt enkelt inte går att bygga en fyrhjulig bil med vettiga prestanda utan att ha en motor i VARJE hjulnav?

Verkningsgraden i ett system sjunker ofta när man delar upp en energiomvandlare i flera mindre enheter men i fallet med navmotorn kanske en enda stor navmotor skulle bli VÄLDIGT stor (och tung). Att sprida ut den ofjädrade vikten på samtliga hjul är säkerligen det bästa för väghållningen.

Och så har vi det där med standardiserade enheter. -Om alla hjul på ett fordon hade identisk kringutrustning ökar tillverkningsvolymerna och priset faller per enhet. Framhjulsenheterna kommer sannolikt slitas hårdare än bakhjulsenheterna (t.f.a. styrning och bromsning) men är enheterna identiska kan man enkelt flytta dem mellan fram- och bakänden och jämna ut slitaget. En gång i tiden brydde sig folk om att skifta hjul på sina bilar, i framtiden kanske man skiftar hela hjulenheterna på samma sätt!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

 

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Elmotorn i hjulet
« Svar #25 skrivet: 18 jan-10 kl 12:21 »
Mycket av slitaget på framvagnen på framhjulsdrivna bilar borde ju gå att minska om man vid kurvtagning kan ha snäppet högre hastighet på yttre framhjulet, detta är ju standard på 4-hjulsdrivna traktorer idag och med navmotor så är det ju enkelt att låta bilens dator ge lite mera kräm till yttrefram än innerfram.

När det gäller vinterväglag så har ju dock framhjulsdrift en distinkt nackdel - den driver sämre.
Så även om framhjulsdrift kan ha en del nyttoaspekter ur trafiksäkerhetshänseende så om man vill ta sig fram i snön så är det som regel bättre med bakhjulsdrivet eller ännu hellre 4-hjulsdrivet.

Redan idag är det ju så gott som standard med antisladd så fördelarna med framhjulsdrivet är ju inte lika stora idag som dom var för något årtionde sedan... så det som i framtiden borde vara mest styrande för drivning bak eller fram borde ju vara hur långt det blir till motorenheten.

Kan tillägga att jag bor i Norrland där jag har en tradionell framhjuldriven bil (SAAB 95) och en liten "otradionell" bil (SMART for two) som har drivpaketet bak och därför är bakshjuldriven och utrustad med ESP.

95:an är värdelös på att ta sig uppför uppfarten om det inte är nyplogat och nysandat medan den lilla smarten med lätthet tuffar upp för uppfarten (har många gånger tröttnat på 95:an och släpat upp den med den 4-hjuldrivna traktorn istället...) och väl ute på vägen som känns dom ganska likvärdiga - enda skillnaden är att då smarten har smalare spårvidd fram än bak så vill den gärna gå lite på snedden om det är extremt spårig väg på is och då den dessutom har smalare spårvidd än standardbilen så blir det till att balansera på kullen mellan hjulspåren  ;D

Med intelligenta styrsystem (som kan reglera gas + broms på individuella hjul) så tror jag inte att det finns så uttalade fördelar med framhjulsdrift, då är det bilens uppbyggnad i helhet som får avgöra vilka hjul som drivningen hamnar på... även om jag som norrlandsbo hoppas på billiga 4-hjuldrivna bilar med extremt låg bränsleförbrukning ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser