Mycket av slitaget på framvagnen på framhjulsdrivna bilar borde ju gå att minska om man vid kurvtagning kan ha snäppet högre hastighet på yttre framhjulet, detta är ju standard på 4-hjulsdrivna traktorer idag och med navmotor så är det ju enkelt att låta bilens dator ge lite mera kräm till yttrefram än innerfram.
När det gäller vinterväglag så har ju dock framhjulsdrift en distinkt nackdel -
den driver sämre.
Så även om framhjulsdrift kan ha en del nyttoaspekter ur trafiksäkerhetshänseende så om man vill ta sig fram i snön så är det som regel bättre med bakhjulsdrivet eller ännu hellre 4-hjulsdrivet.
Redan idag är det ju så gott som standard med antisladd så fördelarna med framhjulsdrivet är ju inte lika stora idag som dom var för något årtionde sedan... så det som i framtiden borde vara mest styrande för drivning bak eller fram borde ju vara hur långt det blir till motorenheten.
Kan tillägga att jag bor i Norrland där jag har en tradionell framhjuldriven bil (SAAB 95) och en liten "otradionell" bil (SMART for two) som har drivpaketet bak och därför är bakshjuldriven och utrustad med ESP.
95:an är värdelös på att ta sig uppför uppfarten om det inte är nyplogat och nysandat medan den lilla smarten med lätthet tuffar upp för uppfarten (har många gånger tröttnat på 95:an och
släpat upp den med den 4-hjuldrivna traktorn istället...) och väl ute på vägen som känns dom ganska likvärdiga - enda skillnaden är att då smarten har smalare spårvidd fram än bak så vill den gärna gå lite på snedden om det är extremt spårig väg på is och då den dessutom har smalare spårvidd än standardbilen så blir det till att balansera på kullen mellan hjulspåren

Med intelligenta styrsystem (som kan reglera gas + broms på individuella hjul) så tror jag inte att det finns så uttalade fördelar med framhjulsdrift, då är det bilens uppbyggnad i helhet som får avgöra vilka hjul som drivningen hamnar på... även om jag som norrlandsbo hoppas på billiga 4-hjuldrivna bilar med extremt låg bränsleförbrukning