Till Handbokens förstasida
HANDBOK FÖR
VARDAGSEKOLOGI
Boende
Djur
Ekologi
Ekonomi
Energi
Fritid
Handel
Hantverk
Hushåll
Hälsovård
Idéer
Kultur
Livsmedel
Odling
Transporter
»Förflyttning och
  transport
»Den globala
  cykeln

»Cykling till
  husbehov

»Bilkooperativ
»Spårzeppelinare
»Cykling
»Spark och elbil
»Jag och bilen
»Cykelkärran
»Kälke och roddbåt
Återbruk
 
Om handboken

 

 
»Till alternativ.nu

SPÅRZEPPELINARE

Vad gör man när man bor i norra Sibirien och vill transportera saker och ting? Bygger man vägar eller järnvägar, så skjuter tjällossningen sönder dem varje får, och det är omöjligt att röja snön under den strängaste vintern. Alla normala lösningar på ett normalt transportbehov kostar alldeles för mycket eller är helt ogenomförbara. Det enda som är möjligt är helikoptertransport, eller zeppelinare. Bägge har det gemensamt att de inte kräver fasta banor eller vägar, som måste repareras varje vår, men kostnaderna för helikopterns bränsle eller zeppelinarens besättning blir ändå för höga för ett litet samhälle som lever på marginalerna. En möjlighet är en radiostyrd zeppelinare, men osäkerheten blir för stor på grund av de väldiga avstånden.
 
En intressant lösning på problemet skymtade i ett TV-program om Sibirien för några år sedan. En obemannad gasballong eller zeppelinare drog sig fram längs en enkel räls på marken. Rälsen var ganska flexibel, så tjäle innebar inte några större problem. Två eller flera löpare gled längs rälsen, men grep samtidigt omkring den, så att de inte kunde lyftas lös av zeppelinaren.
Vajrar löpte upp till zeppelinaren, som bar bränsle, motor och last. En liten bensin- eller dieselmotor med propeller räckte för att dra zeppelinaren framåt.
Om det finns kraftiga vindar i området kan zeppelinaren blåsas ned mot marken. Då behövs två spår, ungefär som ett vanligt järnvägsspår, fast utan alla krav på att tåla stora tyngder.
 
Spårzeppelinare

 
Ett rälsfordon har mycket låg bränsleförbrukning eftersom stålhjul rullar mot stål, och här blir bränsleförbrukningen ännu lägr, eftersom tyngden bärs upp av zeppelinarens gas- eller varmluftsballonger. Systemet bör fungera utmärkt även på alla ställen med snö- och tjälproblem, och om man tillfälligt vill ha medeltunga transporter i obruten terräng.
 
I och med att spåret i stort sett bara behöver slås fast med spett i marken, får man inga kvarstående markskador, och broar kan byggas mycket skonsammare. Finns det ett nedlagt järnvägsspår, kan man kanske köra direkt på det. Om trafiken bara skall fungera under dagtid, så finns möjligheten att täcka zeppelinarens stora, tomma ovansida med solceller som ger el till drivmotorn. En gas- eller varmluftsfylld spårzeppelinare med gas- eller elmotor, borde bli ett mycket miljövänligt fordon. Peter Markusson
 

 
Kommentera gärna artikeln

Copyright © Tidningen Åter / Petter Bergström samt respektive författare