Till Handbokens förstasida
HANDBOK FÖR
VARDAGSEKOLOGI
Boende
Djur
Ekologi
Ekonomi
Energi
Fritid
Handel
Hantverk
Hushåll
Hälsovård
Idéer
Kultur
Livsmedel
Odling
Transporter
»Förflyttning och
  transport
»Den globala
  cykeln

»Cykling till
  husbehov

»Bilkooperativ
»Spårzeppelinare
»Cykling
»Spark och elbil
»Jag och bilen
»Cykelkärran
»Kälke och roddbåt
Återbruk
 
Om handboken

 

 
»Till alternativ.nu

CYKLING TILL HUSBEHOV

Anskaffning
Trendiga racerhojar eller bergcyklar med många växlar och vajrar kräver mycket underhåll och utbyte av förbrukningsdetaljer som ofta är dyra. Att köpa en ny blänkande cykel för dyra pengar är inte det enda sättet att skaffa sig ett fordon. Många cyklar kastas i onödan med endast enkla fel, ofta i naturen, medan andra står och förfaller i källarlokaler eller utomhus, ofta bara med punktering som enda fel. Glöm dock inte att en del "kastade" cyklar kan vara stulna och först skall lämnas till polisen. Om ägaren inte hör av sig kan man få behålla cykeln.
 
Cykel

 
Bygg en cykel
I praktisk "cykelletning" sönderfaller en cykel ofta i två kompontenter: cykel utan hjul, eller hjul utan cykel. Vilket man hittar först saknar betydelse, snart har man en hel "byggsats" till en fungerande cykel. Eventuellt rostiga delar på sådana upphittade cyklar borstas med stålborste och rostskyddas genom målning. Ekrarnas ändar på fälgens insida på gamla hjul måste efter rostskyddsmålning övertejpas med isoleringsband eller döljas av fälgband för att hindra punktering.
 
Underhåll
Det löpande underhållet på en cykel är mycket blygsamt. Någon gång per år kan man smörja hjulnav, pedaler, pedaldrev och andra rörliga delar med tjockt fett och rentorka noggrant för att undvika nedsmutsning av kläder. Det viktigaste underhållet är att hålla tillräckligt ringtryck. Hela däck och slangar kan hålla luft i flera år. Gör de inte det finns små hål som bör lagas. Skruvar och muttrar kan skaka loss och bör ses över någon gång per år. Lösa delar kan orsaka svår skada genom att åka in i ekrarna.
 
Reparation
De vanligaste felen på en cykel är följande i fallande ordning:
 
Punktering
Beror oftare än man tror på dåligt ringtryck. Vid ojämnheter på vägbanan fås genomslag, slangen trycks sönder mellan gatan och fälgen, vilket ger de typiska "pyspunkorna" med små hål, som måste pumpas med jämna mellanrum. Andra orsaker är nålar, spikar samt taggar från växter. Flata glasbitar är mindre skadliga.
 
Montera bort slangen från hjulet, pumpa upp, den och lokalisera hålet i en vattenbalja. Markera det med vitkrita eller tuschpenna. Släpp ur luften och täta med gummilapp sedan hålstället noggrannt torkats och sandpapprats. Både slang och lapp bestryks med solution som måste bli yttorr innan de kraftigt pressas eller bankas ihop med klubba eller knytnäve och gnids varma mellan fingrarna. Låt lappen härda flera timmar utan tryckbelastning (pumpa ej).
 
Tryck upp ventilen i däcket innan däcket vrängs på vid monteringen så fastnar inte slangen mellan däcket och fälgen. Glöm inte att avlägsna eventuella fastsittande vassa spikar eller taggar i däcket innan slangen monteras. Känn försiktigt - så att du inte skadar dig - med ett finger på däckets insida och drag ut stickor med en plattång. Har man en extra slang i beredskap kan man snabbt montera den i hjulet och laga punkan när man får tid.
 
En cykelslang kan lagas åtminstone 10-15 gånger innan gummit blir poröst av ålder och måste kasseras. Stryk in och förvara både ventilgummi och slang i potatismjöl så glider de lätt in på plats. Köp alltid rätt storlek på däck, det skall i princip alltid gå att vrida på för hand och skall inte behöva bändas på med verktyg, vilket dessutom riskerar att skada slangen.
 
Ekerbrott
Ekrar har begränsad livslängd och går ofta av. Nya ekrar kostar bara några kronor styck och kan lätt skruvas fast. Det viktigaste och svåraste vid ekring är att rikta hjulet så att det inte blir skevt. Byt därför ekrar så fort de gått sönder och vänta inte tills hjulet blivit väldigt skevt, då det är mycket svårt att rikta.
 
Slak kedja
Alla nya kedjor töjs ut efter hand och länkar måste tas bort. Såga av änden på den nit som ska bort men en bågfil och slå sedan ut den med en spetsig dorn mot stabilt underlag. Tag inte av fler länkar än att kedjan fortfarande är lite slak och har spelrum.. En avhoppad kedja lyfts lätt i läge genom att hålla den över pedaldrevet och föra runt pedalerna ett varv. Handske eller trasa gör att man slipper smutsa ned sig. Efter smörjning skall kedjan torkas av så att den inte smetar.
 
Brustna kullager
Kullager i hjulnav, pedaldrev och pedaler kan slitas ut genom glapp, fettbrist eller sandrester. Nya kullager kostar några kronor styck och monteras lätt. Skruva bort muttrar framför kullagret, titta efter hur det sitter, och montera det nya, väl smort med tjockt fett.
 
Se till att skyddsbrickan mot kullagret inte dras åt när fästmuttern låses (ganska vanligt) vilket gör att kullagret utsätts för stark friktion och hjulet snurrar trögt. Vid byte av kullager i pedaler och kuggkransar på växelcyklar, glöm inte att de är motsolsgängade! Fastrostade gängor värms med gasol, sprayas med rostlöstningsmedel, knackas på, och lossas sedan med fast nyckel. Vid återmonteringen infettas gängorna noga och dras inte åt till vansinne!
 
Lösa skruvar och muttrar
Skaffa låsbrickor och dra åt hårt så lossnar de inte igen. Måla eventuellt fast dem så fixeras de.
 
Rambrott
Vanligast på äldre cyklar. Går ibland att laga med el- eller gassvets och stödarmering av järn. Målas med rostskyddsfärg och lackas.
 
cykelkärra

 
Cykelkärror
Det går relativ lätt att bygga cykelkärror med enkla medel: hjul, järnprofiler, svets och lite skruvar och muttrar, samt plankor till flaket.
 
Skötsel
Cykelkärror underhålls som cyklar. Slangar och däck är av andra dimensioner än hos standardcyklar. Cykeltransporter kan bli oberoende av väder om man gör en liten presenning som passar kärran. Öljetter och fästknoppar på flaket ger en god tätning.
 
Verktyg
Några få viktiga verktyg är nödvändiga för de elementära reparationerna. Skruvmejsel och skiftnyckel krävs för att lossa och montera delar. Däckavtagare (3 st) behövs för att få av däcket vid lagning av punktering. För montering av ekrar krävs en speciell ekerdragare eller skruvmejsel för de små fästmuttrarna med skruvskåra. Hammare, metallsåg och dorn används vid kedjeförkortning. För montering av pedaler kan krävas en pedalnyckel. Använd aldrig polygrip eller andra knipande tänger, vilka bara repar och förstör muttrar. Små fasta block-, ring- eller hylsnycklar i några olika storlekar är en bättre investering. Smörjningen går mycket lättare med en oljekanna med smal pip. Spar tygtrasor från gamla kläder för att torka av smorda delar. Det är bra att ha ett hemförråd med ventilgummi, slang, däck, solution och laglappar. Har men ett helt reservhjul hemma så fås cykeln snabbt i åkbart skick.
 
Ekonomi
Cykling är ett oöverträffat transportsätt med hänsyn till milkostnaden. Årskostnaden i underhåll överskrider sällan ett par hundra kronor om cykeln vårdas noga. Den största kostnaden är normalt slang och däck.
 
Energiaspekter
Cykeln är också oöverträffad som energibesparande konstruktion, både inom djurriket och bland alla tekniska fordonstyper. Enda undantaget är dieseltraktorer som dock inte drivs av flödande energi. Cykelns effektivitet beror på den geniala uppfinningen hjulet i kombination med att man sitter still i höjdled och slipper lyfta kroppen upprepade gånger som vid löpning och gång.
 
Aktionslängden 80-100 km om dagen är ingen övermäktig distans för en vältränad cyklist och kräver endast tankning av några hekto biobränslen som vid förbränning sönderfaller i koldioxid, vatten och komposterbara närsalter. Vid daglig pendling till en arbetsplats klarar de flesta lätt en tur och retursträcka på 15-20 km.
 
Livskvalitet
Cykeln ger god kondition och stärker muskler och senor. Man får frisk luft under alla årstider och befrämjar en god och värmande blodcirkulation. Man har god överblick och bättre utsikt från en cykel än från en bil. Man kan ta sig fram genom trånga passager, över gångbroar, ta genvägar genom skogsdungar och leda cykeln mot enkelriktat. Man kan bära med sig sitt fordon uppför eller nedför en trappa eller ombord på en båt.
 
Lokalt kan man klara ärenden i butiker med hjälp av cykelväskor och cykelkärra. Med en stor cykelkärra kan man lasta lika mycket som i bakluckan på en bil. Cykelkärran kan också användas som handkärra utan cykel.
 
Den sammanlagda vinsten av god ekonomi, god energiteknik, miljövänlighet, god framkomlighet och småskalig anpassning i kombination med god lastförmåga gör cykeln till ett seriöst del- eller helalternativ till bil, i synnerhet i tätorter.
 
Gummisnoddar av cykelslang
Vid en bredd av 5 mm får man ut 450 gummisnoddar ur en slang. de klipps ut med en vass sax. De är mindre elastiska än köpta gummisnoddar men mycket starka. En gummisnodd från en bred slang kan töjas ut 20 cm.
 
Torbjörn Peterson
 
Kommentera gärna artikeln

Copyright © Tidningen Åter / Petter Bergström samt respektive författare