Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bäcköring  (läst 35417 gånger)

valtra

• Bohuslän
bäcköring
« skrivet: 07 nov-10 kl 17:44 »
Vet någon några bra fisketips för bäcköring?

:)

esten

• -
SV: bäcköring
« Svar #1 skrivet: 07 nov-10 kl 17:51 »
Ståndkrok , men jag vet inte om det är lagligt mer .

Att sitta vid strömmande vatten och låta lina, krok och mask flyta nedströms . kräver minimalt sänke .

Även fluga går bra att fiska på det sättet .
« Senast ändrad: 07 nov-10 kl 17:53 av esten »

kanka

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 07 nov-10 kl 18:03 »
Bäckar med lite vatten och hålor i brukar vara bra, de står gärna i hålorna.
En underbar fisk, värd att vänta på.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

LasseDalom

• -
« Svar #3 skrivet: 07 nov-10 kl 18:09 »
Det är en ganska liten fisk, så det är inte så mycket att äta. Fiska med måtta, bestånden är små och sårbara.

kvarnåkungen

• n´henke
    • Jämtland
    • elins blogg!
« Svar #4 skrivet: 07 nov-10 kl 18:28 »
liten men jävlar så god... mask, litet sänke.. tålamod..
bohem-torpare

valtra

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 07 nov-10 kl 19:26 »
Tack för tipsen  :)
Fick en på kroken i höstas men lossade >:(

LasseDalom

• -
« Svar #6 skrivet: 07 nov-10 kl 21:35 »
Långt spö, så den inte kan ana din siluett samt rör dig försiktigt, de känner banne mig att man rör sig i marken.

regnpipan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 nov-10 kl 08:13 »
Borde vara grymt spännande att "meta" bäcköring med flugspöet och streamer eller kanske torrfluga.

Annars tycker jag att hyfsat långt spö, stumm lina, krok + mask (men helst inte sänke) är en bra kombination.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 08 nov-10 kl 11:56 »
Inte prata, inte röra sig, inte synas, helst knappt finnas till... Släppa i en krok med en mask, eller nån bra fluga som får flyta med strömmen en liten bit, och sen vääääääänta... Dessutom måste man sitta på helspänn hela tiden och vara beredd att rycka emot lite, för dom är såååå försiktiga när dom nappar.

Men har man möjlighet så tycker jag nog att man kan fiska "vanlig" öring i nån tjärn istället. Bäcköring-bestånden är rätt ömtåliga, och framförallt sällsynta. Jag tycker nog att dom borde fredas helt. Vi hade ett litet bestånd i bäcken som gick genom vårt skogskifte, och jag kommer ihåg att vi (jag och brorsan) smög dit med morfar och metade några gånger när jag var liten. Brorsan fick en ganska stor en gång. Men så hade han också bättre tålamod än jag... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

allvetarn

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 08 nov-10 kl 18:07 »
visst som dom flesta har skrivit så funkar mask ypperligt men roligare tycker jag är att fiska dom med små spinnare :), då blir det på ställen där det blir lite djupare o bredare, vi har aldrig smugit fram, är där lite djupare så har jag fått för mej att dom inte ser heller känner en. ;)
jag o min kompis brukar fiska i en liten bäck, vårt pb är på 38 cm. ;D
där vi tog den så var bäcken ca 1 m bred o 15 cm djup, det var nästan så ryggfenan var över vattenytan! ;D
fiska precis efter små strömmar, lägg inte för mycket tid på dett ställe. "vår" bäck har bäcköring typ på en sträcka sen 200 meter längre ner har vi inte äns fått något hugg. så det gäller att leta upp dom!
« Senast ändrad: 08 nov-10 kl 18:10 av allvetarn »
Brevduvor, höns

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 08 nov-10 kl 18:10 »
många bäcköringar är i själva verket havsöringar som vandrat upp i småbäckar.. håll koll på VAD det är ni fiskar upp (:)...
Fjäderfän och kaniner

allvetarn

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 08 nov-10 kl 18:26 »
många bäcköringar är i själva verket havsöringar som vandrat upp i småbäckar.. håll koll på VAD det är ni fiskar upp (:)...

det är helt olika färger på bäcköringar o havsöring.
däremot så är det samma art egentligen, havsöring, insjöring, o bäcköring. bara att havsöringarna vandrar upp i bäcken o leker, sen stannar en del smolt kvar, resten påbörjar vandringen mot havet, sen om dom passerar en sjö stannar vissa där o resten vandrar ut. så smolten som stannar i bäcken behåller den speciella ungdomsfärgen hela livet o havsöringar bytar i havet.  :)
Brevduvor, höns

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 08 nov-10 kl 18:54 »
Den bäcköring vi hade på vårt skifte hade garanterat aldrig sett havet. Inte deras föräldrar heller. En hel drös kraftverk spärrar vägen till havet...  :-\

/Sara

allvetarn

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 08 nov-10 kl 18:59 »
bäcköringarna kan leka själva, men från början var där nog havsöringar som vandrade upp o lekte. :)
Brevduvor, höns

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 08 nov-10 kl 19:15 »
bäcköringarna kan leka själva, men från början var där nog havsöringar som vandrade upp o lekte. :)

Fjällöringarna då...?

En liten genetisk studie skulle faktiskt vara väldigt intressant! ;)

/Sara

regnpipan

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 nov-10 kl 14:29 »
En vän till mig kollade på ortoliter i de fjällöringar han drog upp vid en stuga vi båda har tillgång till i Arjeplogsfjällen. Utifrån ortoliterna i kombination med storleksdata på fiskarna kunde två helt åtskilda grupper identifieras - en långsamväxande och en som växte snabbare....
Det skulle mao inte förvåna mig om det finns rejält gamla bäcköringar som ändå bara väger ett par hg. Såväl arvsanlag som livsmiljö bör spela in.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #16 skrivet: 09 nov-10 kl 14:48 »
I södra lappland fiskade jag mycket bäcköring i bäckar och åar som ung. Använde ganska stumt metspö (kastmetspö som jag klippt bort öglorna på - förutom toppöglan), 1,5-2,5 m lina beroende på tärräng (växtlighet) och en rak krok, inget sänke. Mask som bete, tror aldrig jag provat något annat.
Låt masken och kroken följa med strömmen, gärna runt stenar (till "bakvatten") eller in under grenar och stammar i vattnet.
Fick förutom öring även bäckröding, harr och en o annan abbore. Nästan alltid fick man fisk, det verkade som om fisken i bäckarna var mindre väder- och vattenståndsberoende än fisken i sjöar och älvar.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 09 nov-10 kl 15:22 »
anledning till mitt citat var att min far hörde talas om ett bra bäcköringvatten på västkusten i en liten bäckfåra..några gubbar hade dratt massvis med stora fina bäcköringar... bäcköringarna var inga bäcköringar utan det var havsöringar..
Fjäderfän och kaniner

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 09 nov-10 kl 16:15 »
Flätad mjuk lina har stor effekt - smyg försiktigt. Där vattnet kantas av sankmark kan man om ingen ser köra ner korta spön  i marken över natten - lina krok mask räcker.
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

allvetarn

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 09 nov-10 kl 20:34 »
anledning till mitt citat var att min far hörde talas om ett bra bäcköringvatten på västkusten i en liten bäckfåra..några gubbar hade dratt massvis med stora fina bäcköringar... bäcköringarna var inga bäcköringar utan det var havsöringar..

okej, men jag förstår inte hur man kunde se skillnad, kolla dessa länkarna. första är bild på havsöring andra på bäcköring. stor skillnad!.

http://www.millmar.se/Kusten/1aH%D6.JPG-for-web-large.jpg

http://www.ahlkvist.net/images/B8.jpg
Brevduvor, höns

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 2 användare
ärt, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser