Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blivande får ägare, och funderingar.  (läst 5216 gånger)

Ullis27

Blivande får ägare, och funderingar.
« skrivet: 06 nov-10 kl 10:43 »
Jag funderar på och bli får ägare till vintern. Hade tänkt ha ca 4-5st som får gå ute hela tiden. Fungerar en hästtransport bra som skydd då? Tycker det verkar smidigt eftersom jag får arrendera marken, och den är lätt och flytta runt om det behövs. Ni som har utegångsdjur, hur fungerar det med hagarna om det blir lika mycket snö denna vinter som förra?

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Blivande får ägare, och funderingar.
« Svar #1 skrivet: 06 nov-10 kl 10:52 »
Ni som har utegångsdjur, hur fungerar det med hagarna om det blir lika mycket snö denna vinter som förra?

De trampade upp gångar i snön. Stängslet var helt översnöat. Vattenbaljan fick grävas upp då och då. Inga större problem egentligen.

samaka

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 06 nov-10 kl 12:56 »
Vi har haft hästtransport som skydd under tillfälliga perioder för delar av flocken. Men jag undrar om utrymmet kanske blir lite gränsfall till 5 får. 1 m2/tacka har jag för mig det är gällande enbart liggplats. Men det går ju att göra förtält och grejor å. Men den lär ju bli rätt gisten i golvet med tanke på att den kommer att utsättas för ett ständigt pissande. Lite synd att förkorta livslängden på ett sån bra-ha-grej.

Precis som Ulric skrev så trampar de upp stigar och avviker inte gärna från dessa. Får är rätt bekväma av sig.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 06 nov-10 kl 22:36 »
Jag tror också det är i minsta laget. De ranghöga fåren hos mig tenderar att mota de ranlåga så att de inte får komma in överhuvudtaget om det är för trångt. Jag testade att dom fick gå in i mitt lilla växthus men en av fåren fick aldrig komma in där  ::)
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Ullis27

« Svar #4 skrivet: 06 nov-10 kl 22:44 »
Får ta och mäta lite så jag vet ytan i en transport. Hur skulle jag  annars kunna göra ett smidigt och enkelt vindskydd?
Har ett gäng större lastpallar, skulle man kunna använda dom som väggar och sätta något på utsidan så det inte blåser rakt in? Och sen ett tak. Det blir kanske lite för lågt i tak?
tänker tänker tänker...

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 06 nov-10 kl 22:55 »
Glöm inte att räkna med ströbädden när du funderar på takhöjden i ditt fårskydd... Hos mig kan den bli 30-40 cm på tjockaste stället...

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Ullis27

« Svar #6 skrivet: 07 nov-10 kl 17:22 »
Fungerar det bra att ha fåren i hagar där kor vanligtvis går? = taggtråd stängsel.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 nov-10 kl 17:27 »
Tror nog inte att det funkar så bra.. Man FÅR förvisso ha taggtråd till får men jag tror inte att det är ett särskilt effektivt sätt att försöka hålla dem inne i hagen.

Ullis27

« Svar #8 skrivet: 07 nov-10 kl 17:52 »
Hmm.. Finns i stort bara sådana hagar här runt omkring. Vill ju inte lägga ner mina får planer!

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 07 nov-10 kl 17:58 »
Taggtråd o får känns inte som en bra kombination. När jag var barn så fick jag en gång hjälpa till att trassla ut ett lamm som fastnat i taggtråd (inte vårt, varken lammet eller taggtråden) och det var inte helt lätt.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #10 skrivet: 07 nov-10 kl 18:01 »
Visst är får enkla djur att ha, men för den skull måste man ha det ordentligt ordnat för dem. Lastpallar med tak som skydd låter förskräckligt för mig  :'(.
Varför inte göra en bod (5-6 kvm)med reglar o plåttak, o plåt eller plyfaskivor som väggar, det borde gå att frakta mellan hagarna om du har en traktor. Sen stängslingen måste du nog tänka till på. Taggtråd är väl inget vidare.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 nov-10 kl 18:02 »
Hmm.. Finns i stort bara sådana hagar här runt omkring. Vill ju inte lägga ner mina får planer!
Byt ut mot eltråd i stället (järntråd).. Taggtråden ska ju bort på sikt så förr eller senare måste den ju ned ändå. Järnråd är billigt och effektivt, 3-4 rader så håller du fåren inne (och ev. kor också för den delen..)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 07 nov-10 kl 18:10 »
Det kan väl aldrig vara tillåtet att ha får på taggtråd ??? ??? ???
När det finns så många, i mina ögon dumma och övernitiska, regler så borde de väl åtminstone ha bestämt att taggtråd är förbjudet för får!!! Det är ju fullkomligen livsfarligt för får att gå på taggtråd :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 nov-10 kl 18:20 »
På SJV:s sida så ser det ut som om taggtråd är godkänt till får i.a.f.

Om du använder taggtråd får den inte vara strömförande, men det är tillåtet att kombinera taggtråd med strömförande slät elstängseltråd. Eltråden måste i så fall monteras på distanshållare på den sida av stängslet där djuren hålls. Det ska vara ett horisontellt avstånd på minst 0,15 meter mellan taggtråden och den elektrifierade tråden. Taggtråden måste jordas på många regelbundet återkommande avstånd.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 07 nov-10 kl 18:50 »
Du har rätt, Gångtrött! Jag är chockad :o :o
SJV kan ägna sig åt att bestämma lutningen på lastramper/meter, men inte säga ifrån att får inte får ha taggtråd i hagen!   >:D

Man upphör aldrig att förundras av den svenska byråkratin. :-[

Får fastnar i taggtråd och sedan sitter de fast. Tills någon hittar dom och klipper loss dom - eller så dör de av svält.
Jag har tidigare haft marker där det legat gammal taggtråd gömd i marken som kommit upp på sina ställen. Det hände någon gång per säsong som ett djur satt fast! Alla som känner ett får vet att dom knör sig in med huvudet under/mellan stängseltrådar för att beta det allra gottaste som är precis utom räckhåll. Om det då finns en taggtråd där så sitter de fast med ullen.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 07 nov-10 kl 18:54 »
Ja märkligt är det.. Att de sedan tillåter eltråd i kombination med taggtråd är ju än konstigare, känns som en ganska effektiv dödsfälla.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 07 nov-10 kl 18:58 »
Du har rätt igen... Usch!!!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 08 nov-10 kl 09:35 »
Fungerar en hästtransport bra som skydd då? Tycker det verkar smidigt eftersom jag får arrendera marken, och den är lätt och flytta runt om det behövs.

Då måste du ha en låååång skarvsladd till lyset....  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Cederqvist

• Gotland
« Svar #18 skrivet: 08 nov-10 kl 13:33 »
fårnät på ram är enligt mig det bästa sättet att få fåren att gå där jag vill och inte där de själva vill :)
skydd behöver inte vara så avancerat, vindskydd mod. scouterna (det flyttbara) med tre väggar och svagt lutande tak räcker om du bara ska ha 4-5.
se till så det är lätt för dig att ta dig in och göra rent och ströa upp. längs väggen kan du sätta isolerade vattenbyttor.
Gör skyddet stadigt, får gillar att klia sig.
eller bygg ett klassiskt fårhus med foderloft, dom är snyggare.

Birgit

« Svar #19 skrivet: 10 nov-10 kl 10:36 »
Det är väl rätt typiskt att det inte får vara taggtråd till häst, men till får som ju har ull som kan trassla in sig enormt 8) Har själv trasslat ut får ur taggtråd när de gått ut på grannens ko-beten. Hemskt!
Dessutom har får noll respekt för taggtråd. Byter man till eltråd, är det bra om de får lära sig att tråden gör ont, för går de emot med full päls, så känner de inte strömmen och lär sig då lätt att forcera trådarna.
Angående skydd går det ju lätt att göra demonterbara av de flätade vindskydden för trädgård. 180 x 180. Fäst dem i rejäla nedslagna stolpar till lagom storlek, lägg några hållbara överliggare över och spänn en kraftig presenning över. Helst med något under som skyddar mot fukten som gärna blir i taket.  Korta spännband kan användas för att fästa runt stolpar om man inte vill spika eller skruva fast vindskivorna.
Eller så har man passande material hemma. Enligt reglerna måste det vara 180cm i takhöjd minimum för får. (Långbenta få alltså  ::))

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 2 användare
Niklas_Elin, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser