Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ha höns mm om man har ett jobb?går det?  (läst 3582 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
ha höns mm om man har ett jobb?går det?
« skrivet: 05 nov-10 kl 19:59 »
enligt länsstyrelsen har jag och min mor inte tid med höns,ankor,gäss och kaniner...
för vi jobbar båda två står det i papperet... Jag jobbar deltid 2-5dagar per vecka och morsan är pensionär dvs ledig och hemma jämt.... hur gör ni andra väljer mellan djuren eller jobbet? kräver fjäderfän och kaniner dygnet runt passning?
Fjäderfän och kaniner

flax

• Halland
SV: ha höns mm om man har ett jobb?går det?
« Svar #1 skrivet: 05 nov-10 kl 20:15 »
enligt länsstyrelsen har jag och min mor inte tid med höns,ankor,gäss och kaniner...
för vi jobbar båda två står det i papperet... Jag jobbar deltid 2-5dagar per vecka och morsan är pensionär dvs ledig och hemma jämt.... hur gör ni andra väljer mellan djuren eller jobbet? kräver fjäderfän och kaniner dygnet runt passning?

Sicket trams!
Jag och min man jobbar båda vå, heltid +...
Vi har höns och ankor...hästar och stallkatt samt ett par kaniner!
Och visst ja, en hund också.

Allt går om man vill.
Visst får man slita när man kommer hem, men alla djuren klarar sig utmärkt utan oss på dagarna!

(hästarna får hö mitt på dagen av vår innackordering)
Hunden är med mig på jobbet...men annars får de klara sig.

DE MÅR UTMÄRKT!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #2 skrivet: 05 nov-10 kl 20:33 »
Då vill man fråga dem som lagt det beslutet; har dom djur själva? suck...
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #3 skrivet: 05 nov-10 kl 20:37 »
men jösses!
har de inget bättre för sig på dagarna än att klanka ner på dig & din mor...
Anmäl de!
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Markim

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 nov-10 kl 20:43 »
men va fan..
Jag har 2 jobb och jag hinner gott och väl..
Va ere där kålsupare..
=/

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 05 nov-10 kl 21:04 »
Kanske er inspektör borde anmälas för tjänstefel ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 nov-10 kl 21:06 »
Ja utifrån vad grimbart har skrivit i de olika trådarna så undrar jag om inte en anmälan vore på sin plats.. Plus ett samtal till inspektörens chef och försöka få ut någon annan.

Knasterkvaster

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 nov-10 kl 21:23 »
men varför står det i papret från länstyrelsen att ni jobbar bägge två om hon är pensionär och hemma?
tjänstefel och ska tas upp med högsta instan.
dessutom att ni inte har tid med djur,vem vet det bäst inspektören eller ni?
precis som hos banken,vem vet mesta om ens egen ekonomi,banken eller en själv?
banken tror sig allafall veta bäst.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 nov-10 kl 21:37 »
Ärligt talat.. Prata med inspektörens chef och sedan överklagar du det hela. Inspektören har ju INGENTING att komma med! Det finns inte en chans att du inte skulle få rätt vid en överklagan om det nu bara handlar om det du skrivit om här på forumet.

"Inte tid med ankor, höns och kaniner".. hahaha, hur jäkla mkt tid krävs det för att ta hand om dem? Folk med hästar då? Får de heller inte jobba då?

Själv har jag både hästar, får, kalvar, höns och kaniner och en gård att sköta (med vallskörd och allt som kommer med det) + ett heltidsjobb och småbarn och det går alldeles utmärkt alltihop.

Vilse

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 nov-10 kl 21:48 »
Varför tillkom dokumentet/beslutet ifrån början??
Har du ansökt om STOR hållning av höns o kaniner och har illasinnade grannar eller bor taskigt till eller har nått förflutet??

jag fattar ingenting,,men det är ju inte ovanligt,,ja jag skojar :)

jag har ju båe haft och har: får, stutar, häst, kanin, duvor, höns, guldfiskar, katter, igelkottar
och en sjuk döende man och heltidsjobb utan någon som helst support mera än av tre hundar som stöttat mej,,
ja det är fanimej sant,,hundarna,mitt stöd,,och en samling alternativare :)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 05 nov-10 kl 23:28 »
Varför tillkom dokumentet/beslutet ifrån början??
Har du ansökt om STOR hållning av höns o kaniner och har illasinnade grannar eller bor taskigt till eller har nått förflutet??

jag fattar ingenting,,men det är ju inte ovanligt,,ja jag skojar :)

jag har ju båe haft och har: får, stutar, häst, kanin, duvor, höns, guldfiskar, katter, igelkottar
och en sjuk döende man och heltidsjobb utan någon som helst support mera än av tre hundar som stöttat mej,,
ja det är fanimej sant,,hundarna,mitt stöd,,och en samling alternativare :)
mina grannar har inget att invända på..jag har pratat med samtliga..jag får beröm från folk som går förbi..de tycker det är mysigt med tupparna som gal när de går till bussen..ingen människa har någonsin klagat på nåt och det har varit mycket folk här och tittat.. visst geggigt har det varit i utegårdarna till och från..trasigt nät på nån bur men inget allvarligt..men nu är allt åtgärdat..tillstånd för kaniner ska sökas och samtliga djur får vara kvar..det som stör mig är att de inte nöjt sig med de brister de hittat utan de har typ hittat på extra petighetsanmärkningar..rent av löjliga gnäll..  mina djur får det extra lyxigt det är väl det goda med gnället.. och så har vi världens bästa djurhållning..fasst vi ska inte glömma att det är djur..levande varelser...
Fjäderfän och kaniner

fauve

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 nov-10 kl 10:16 »
Har aldrig någonsin blivit ifrågasatt av lsty. Inte ens på den tiden när vi hade 120 tackor, 10 baggar + ca 250 lamm som föddes varje år.. + 3 hästar och alla hundar.

Verkar ju sinnesslött av dem att ens försöka fnula ut hur man lägger upp sin egen tid mellan arbete och hemmet där djuren finns.

Så länge inte djuren missköts eller att grannar klagar ska de inte ens fundera över dylikt.

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 06 nov-10 kl 10:39 »
Det är alltså någon som har anmält er. Eftersom inspektören har kommit.
Inspektören har då hittat ett antal fel hos er.
Alltså hinner ni inte med. Så enkelt är det.

Så vad gör man. Man funderar över situationen och bestämmer sig för att sluta eller för att fixa till alla fel.
Bestämmer ni er för att fortsätta så bygg ordentligt, snyggt och praktiskt. Då blir det enkelt att hålla efter och ni slipper problem i fortsättningen.
Vilket gör att ni kan hålla snyggt året om.

Så lycka till.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 nov-10 kl 10:59 »
Den slutsatsen kan man inte dra. Att man inte känner till att man måste ha fodertråg beror troligen inte på tidsbrist.

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 06 nov-10 kl 11:24 »
Den slutsatsen kan man inte dra. Att man inte känner till att man måste ha fodertråg beror troligen inte på tidsbrist.
Men vad beror då den trasiga hönsgården på?
Lathet?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 nov-10 kl 11:27 »
Men vad beror då den trasiga hönsgården på?
Lathet?

Menar du "trasigt nät på nån bur men inget allvarligt"? Det är antagligen så att inspektören och grimbart gjort olika bedömningar om skaderisken. Att laga ett trasigt nät är inte heller något tidskrävande projekt.

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 06 nov-10 kl 14:21 »
Menar du "trasigt nät på nån bur men inget allvarligt"? Det är antagligen så att inspektören och grimbart gjort olika bedömningar om skaderisken. Att laga ett trasigt nät är inte heller något tidskrävande projekt.
Om det inte är något tidskrävande projekt och det inte beror på lathet och det inte beror på att Grimbart jobbar för mycket.
Varför är det då trasigt så att hönorna kan rymma ut på utsidan?

I hålet som finns, finns det en skaderiska att hönorna kan fastna och skada sig.
Grimbart jagar ju och då antar jag att han också använder fällor.
Där får det ju absolut inte finnas någon skada på nätet som det fångade djuret kan fastna i och skada sig.
Ändå skall det djuret avlivas.
Så jag förstår varför inspektören undrar varför hålet finns.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 06 nov-10 kl 16:01 »
Jag uppfattade det som att hålet var på någon bur, inte på hönsgården. Om det var djur i buren eller ej har inte framgått.

Jag har en hönsgård. Den har inget tak, så mina vuxna höns flyger ut om de vill. De unga kycklingarna/hönsen flyger ännu inte så bra, så de stannar inne. Om nu dörren till hönsgården är stängd. Vilket den bara är på natten. Hönsgården används för att försvåra för rovdjur att ta sig in till djuren i deras hus på natten, de måste forcera fler hinder för att komma in. Inför avelssäsongen ska tak monteras på och fler hönsgårdar byggas, men hönsen kommer ändå att vara frigående enligt ett rullande schema, och helt frigående utanför avelssäsongen. Och det är vad jag kan förstå helt lagligt för hobbyhöns. Och skulle det vara olagligt så tänker jag bryta mot lagen, utan att ha det minsta dåligt samvete.

Jag uppfattar det som att grimbart har en ganska normal djurhållning, som liknar den hos många av oss som hänger på alternativ. Möjligen har han lite fler arter och individer än de flesta, men alls ingen orimlig mängd för en engagerad självhushållare/djurintresserad att sköta utanför normal arbetstid. Särskilt inte om han delar skötselansvaret med sin mamma, som inte yrkesarbetar.

Jag upprepar mitt råd till grimbart, som jag skrivit i tidigare trådar. Åtgärda småbrister och temporärlösningar som blivit lite för permanenta (vi är många som har sådana, som tur är får vi inte alla inspektioner). Åtgärda enkla brister som du kanske missat, som höhäckar och foderskålar. I övrigt, avvakta skriftligt beslut, och när du fått det, läs på och protestera mot felaktigheter. Prata med högre tjänstemän, och begär att de ska göra sina bedömningar med bas i både regler och kunskap, samt med hänsyn taget till rimlighet i och med att det är en hobbyverksamhet. Några tjänstemän/inspektörer är faktiskt rimliga/duktiga, även om det inte gäller de flesta.

Och ge inte upp, jag är helt övertygad om att dina djur har det mycket bra, och inte ska du behöva sluta med ditt stora intresse bara för att någon suris anmält dig, och för att du råkat ut för en okunnig pappersvändare. Självklart ska man följa reglerna, men mycket är en fråga om tolkning.

Och djur är inte korkade, de springer inte in i redskap som står i trädgården, och de bryter inte benen i en grop i gräsmattan. Inte i normalfallet i alla fall. Däremot gör de själva fler gropar när de krafsar och letar foder. Det är helt normalt.

Man måste kunna hålla sina hobbydjur på ett rimligt sätt, det ska inte kräva oändlig tid och perfekt undanstädning av varje potentiell olycksrisk. Viktigare är att de får hälsosamt foder, stimulans och utrymme att bete sig naturligt. Själva poängen med att föda upp egna djur är ju att man vill hålla dem på ett sätt som skiljer sig väsentligt från stordriften.

Alla gör vi småmissar i vår skötsel av djuren, och alla har någon gång gjort en temporär lösning som blivit kvar lite för länge. Det innebär inte att man är en dålig djurägare eller att man förtjänar böter eller ens allvarlig kritik. Det innebär att man är mänsklig. Och kanske att man prioriterar tid med djuren framför att bygga perfekta hus/burar/inhägnader och att olyckssäkra varje kvadratmillimeter av tomten. Självklart ska tomten inte vara en soptipp fylld med vassa och farliga föremål. Men högar med ris och grenar, vedstaplar, vagnar och skottkärror som man kan skula under eller flyga upp på, ser jag bara som stimulerande och positivt för djuren. Mina höns älskar att flyga upp på såväl kaninburar som ankhus. De sprätter i komposthögar och högar av multnande grenar. Om det är olagligt, då är det något allvarligt fel på våra djurskyddsregler.

Så stå på dig, grimbart, och detsamma gäller alla andra som råkar ut för något liknande. Vi borde nästan göra ett upprop och skicka skrivelser om hur reglerna försämrar för de småskaliga djurhållarna, och för djuren, som inte får leva ett liv som passar för dem när man håller dem i smågrupper på landsbygden. För de nuvarande reglerna och hur de tillämpas är totalt orimligt på vissa punkter. Djuren ska ha det bra, och leva ett liv som håller dem friska och glada, men de behöver inte överbeskyddas i det oändliga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 06 nov-10 kl 16:29 »
Kanske er inspektör borde anmälas för tjänstefel ::)

JA!!! Anmäl fanskapet... Det borde ju finnas fler bönder - stora eller små - som fått bakymmer av samma inspektör... Gå ihop så ser anmälningsinstansen att det är flera som inte håller ed om hur inspektionerna sköts...

LYCKA TILL :-*

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 06 nov-10 kl 16:49 »
Dom som jag personligen känner som har haft stora problem med olika inspektörer har också gjort sig förtjänt av det.

Visst kan det finnas inspektörer som är rötägg med dom jag har träffat har varit helt normala.
Fast att vissa bekanta till mig har hävdat att dom är helt dumma i i huvudet. ;)

Så jag tyckar att Grimbart skall redovisa hela protokollet.
Så får man en klarare bila av hur det ser ut.
Gärna med en massa bilder hur det ser ut runt djuren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser