Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förbjudet att ge hönsen mat på marken?  (läst 12191 gånger)

Strajder

• Aspegården
SV: förbjudet att ge hönsen mat på marken?
« Svar #40 skrivet: 07 nov-10 kl 15:53 »
Men vintertid är det ok, eller ? Var ligger skillnaden i smittspridningshänseende ?
Menar du  stödutfodring av småfåglar? Nej, det gör jag inte eftersom det drar både råttor och det känns fel att först locka in småfåglarna för att sedan skjuta dem i fodermagasin. Ska man stödutfodra vilda fåglar så måste man göra det med omtanke.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #41 skrivet: 07 nov-10 kl 16:25 »
Ursäkta, men när hönor kan få se ut OCH må som de gör i de stora hönserierna (med myndigheternas goda minne ) så ska inspektörerna enbart hålla käf...en om vi hobbyuppfödare utfodrar våra djur på marken m.m. bara de mår bra. Heja Grimbart, Dina hönor är lyckliga ! !
Bara min egen uppfattning av det hela.
Och vari ligger skillnaden om mina hönor pickar mask o frön på gräsmattan eller havre som jag kastar ut ? eller att de pickar i sig resterna efter hästarnas middagsmål som de äter ute ? Då måste mina vara inlåsta och bara gå i hönsgården då ? det här börjar bli löjligt !
;D ;D ;D Kan bara hålla med!!  ;D ;D ;D
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #42 skrivet: 07 nov-10 kl 16:42 »
Men vintertid är det ok, eller ? Var ligger skillnaden i smittspridningshänseende ?

Vem har pratat om att det skulle vara någon skillnad sommartid / vintertid?
//Lina

Starstone

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 07 nov-10 kl 16:53 »
Jag menade inte hur just du gör, Strajder. utan det som du hänvisade till i texten "att de inte vill att vi fodrar fritt ute " Alltså jordbruksverket/ inspektörerna. Vad jag vill belysa är att det är mycket svårt att följa alla riktlinjer, för de går i varandra. Jag har själv pratat med jordbruksverket ang. en annan fråga om höns och fick, efter att inte ens de själva lyckats reda ut frågan, svaret att : Gör så som ditt förnuft säger!

5 barn, 2 barnbarn och massor med djur. 8 hästar, ett par ankor, ödlor, kungspython, katter, hundar kaniner,chinchillor,sköldpaddor,några japanska vaktlar och så HÖNS:Bresse, Blomme, Minorka, Brahma, Isbar, Araucana,Dv.araucana ,Dv.kochin,  Plymuth Rock, Australorp, Orusthöns, Vorwerk och blandisar

Strajder

• Aspegården
« Svar #44 skrivet: 07 nov-10 kl 17:12 »
Jag har själv pratat med jordbruksverket ang. en annan fråga om höns och fick, efter att inte ens de själva lyckats reda ut frågan, svaret att : Gör så som ditt förnuft säger!
Men just när det gäller "hobbyhöns" så tar man faktiskt i nästan alla regelverk hänsyn till att det är i gränslandet mellan livsmedelsproduktion och sällskapsdjur.

Just_me

• Småland
« Svar #45 skrivet: 08 nov-10 kl 09:42 »
ska läsa igenom L100... jag vet fruktansvärt många som slänger foder i ströbädden i hönshuset..där går hönsen och pickar och sprätter lyckligt..slut med det då :'(

Även om jag skulle sluta kasta maten till dem så de får går och leta lite skulle de ändå äta från backen. Har två hönapönor som sprätter ut så mycket de kan från foderautomaten innan de ställer isg bredvid och äter från backen, är det också olagligt då eller? :S

Bluir så förbannad över den här skiten. På industrier klipper de av näbben, tränger in dem i så trånga burar att de gnussar fjäderdräkten av varandra och sen slaktas de så fort de inte lägger ett ägg per dag. DET är okej, men inte att dem lös på gården om man har en högaffel i närheten. *suck*

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #46 skrivet: 08 nov-10 kl 09:48 »
Att sprida spannmål omkring sig utomhus drar ju även råttor och andra smågnagare....

Varför medvetet öka risken för fågelflunsa, salmonella, sorkpest? Vi vill väl att våra djur ska må bra? Att fodra kraftfoder inomhus eliminerar ju inte risken men den minskar den, och det är väl bara positivt?
jag tror att de flesta människor matar småfåglar vid fågelbord..där sprids salmonella..flockas möss och även frigående höns äter under fågelborden..likaså rådjur...  de djur jag matar utomhus är ankorna och gässen..de får mindre mängd som äts upp flera gånger dagligen.. ytterst sällan att det är några fåglar där och äter... det är väl isåfall mina friflygande tumlarduvor...de kanske inte heller får flyga fritt med tanke på smittorisken?  flyttfåglar som passerar kan ju släppa en skit i hönsgården som hönsen kan äta även om de utfodras inne... får väl göra som vissa man känner och stänga in djuren året om..om det skulle vara så mycket bättre.. Jag har inte sagt att inspektören är en idiot..möjligtvis lite petig..de fel jag opponerar mig emot är de jag skrivit om..övrigt tar jag till mig och åtgärdar direkt..även petighetsfelen skall åtgärdas... SEN  vet jag att det inte är många alternativare som skulle klara en granskning under luppen..vet folk som har trebenta hundar,ankor och höns tillsammans,fasaner gräsänder grågäss utan tillstånd samt saknar produktionsplatsnummer på grisar...säljer kött svart.. man talar väl med personen direkt om man tycker nåt är fel? jag har haft massvis med folk här som tittat på djuren..köpt kycklingar,ankor mm INGEN har någonsin sagt nåt förutom att de tyckt att det vart geggigt där man går.. VARFÖR säjer inte folk nåt direkt till mig så jag kan åtgärda det jag missat? VARFÖR är man så feg att man istället går hem och anmäler? lever vi i ett samhälle där man är så konflikträdd att det är lättare att anmäla? sorgligt.. DE som är intresserade av att komma och titta på mina djur är välkomna att besöka mig.. pm.a mig så jag säkert är hemma...mvh
Fjäderfän och kaniner

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #47 skrivet: 08 nov-10 kl 10:12 »
Bluir så förbannad över den här skiten. På industrier klipper de av näbben,
Inte här i Sverige..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Existens?

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 08 nov-10 kl 10:20 »
jag har haft massvis med folk här som tittat på djuren..köpt kycklingar,ankor mm INGEN har någonsin sagt nåt förutom att de tyckt att det vart geggigt där man går.. VARFÖR säjer inte folk nåt direkt till mig så jag kan åtgärda det jag missat? VARFÖR är man så feg att man istället går hem och anmäler? lever vi i ett samhälle där man är så konflikträdd att det är lättare att anmäla? sorgligt.. DE som är intresserade av att komma och titta på mina djur är välkomna att besöka mig.. pm.a mig så jag säkert är hemma...mvh

Det är så det är bara, man får helt enkelt anpassa sig och se till så det är i ordning. Jag har haft samma sak här.. folk går och tittar på grisarna på sommaren och tycker det är så underbart. Sen när November kommer med regnet så anmäler dom en för att grisarna går ute.
När jag berättade för vår veterinär så skrattade han bara och sa att jag får vänja mig.. -Du kommer att bli anmäld 100 gånger..det är så det fungerar.
När inspektören var här tyckte hon det var skönt att kunna gå omkring utan andningsskydd, som hon brukade göra när hon inspekterade grisstallar.
Lik förbannat kom det sen en lång lista med grejer som skulle åtgärdas.
Så här går inga grisar ute på höst/vinter längre.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #49 skrivet: 08 nov-10 kl 10:24 »
Det där med att foder ska ges inne eller  skyddat. Det är, tror jag, inte främst för att hindra att hönsen  letar mat ute, utan för att inte locka dit en massa vilda fåglar. Det kan annars bli ett tillhåll för fåglar som är försvagade av t.ex salmonella, som inte orkar försörja sig själva på vanligt sätt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Existens?

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 08 nov-10 kl 10:39 »
Det där med att foder ska ges inne eller  skyddat. Det är, tror jag, inte främst för att hindra att hönsen  letar mat ute, utan för att inte locka dit en massa vilda fåglar. Det kan annars bli ett tillhåll för fåglar som är försvagade av t.ex salmonella, som inte orkar försörja sig själva på vanligt sätt.

Ja, det är den anledningen.

Och jag tycker faktiskt att vi ska vara rädda om vår svenska salmonellafrihet. Som ju faktiskt är skapad bland annat av såna här åtgärder.
Att låta barnen slicka ur en sockerkaksbunke är ju t.ex inget man gör utomlands, eller löskokta ägg.

Det är förmodligen tur att ingen av er sett checklistan för att vara med i det frivilliga salmonellaprogrammet, skaparen av den listan skulle förmodligen förklaras sinnessjuk. De saker vi läser om här i tråden är en mild fläkt i jämförelse. 
Trots det så är det flesta större besättningar med i kontrollen, så värdefull anses salmonellafriheten vara. I gengäld får dom en något högre ersättning vid ett utbrott, och kan utnyttja försäkringar.
Och för den som inte är med så gäller den obligatoriska kontrollen, dvs att ta prover med jämna mellanrum. Men då blir också ersättningen vid ett utbrott låg, och det är svårt att försäkra sig.

Just_me

• Småland
« Svar #51 skrivet: 08 nov-10 kl 10:56 »
Inte här i Sverige..

Okej, förlåt. De verkar göra det i Norge, vilket jag blev jättebesviken på.
Såg en höna med klippt näbb, visserligen död, men jag kunde faktiskt inte hålla gråten tillbaka. Det såg så förbannat vidrigt ut. Och så hade hon levt ett år. Riktigt äckligt. Kan inte för mitt liv förstå vad folk som köper industriägg försvarar sig med.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #52 skrivet: 08 nov-10 kl 14:25 »
Att dom bor i lägenhet och inte har egna höns kanske?

Men så länge man väljer svenska industriägg så får man ju faktiskt ägg från en av världens bästa djurhållningar, kanske tillochmed den allra bästa (i jämförelse med hur hönsen har det i andra länder).

Jag tycker att det är skitbra att folk anmäler, inspektörerna har ju inte tid att åka runt och leta reda på alla djurhållningar som finns. Sålänge man följer lagar och förordningar så kommer det ju inte kosta en spänn! Jag låter gladeligen mina skattepengar gå till djurskyddet.

När jag blev anmäld och fick inspektion fick jag inte ens en riktig "anmärkning", utan hon sa bara åt mig att jag måste ha halm i burarna till alla och att dom skulle få mer stimulerande burar (ööh sa jag och köpte bandybollar till alla kaninerna, då blev hon nöjd) och sen när hon kikade en vecka senare var allt i prima skick tydligen. Men jag behövde inte betala något, eftersom jag inte egentligen gjorde något fel, bara att det kunde bli bättre.
//Lina

Just_me

• Småland
« Svar #53 skrivet: 08 nov-10 kl 14:35 »
Att dom bor i lägenhet och inte har egna höns kanske?

Men så länge man väljer svenska industriägg så får man ju faktiskt ägg från en av världens bästa djurhållningar, kanske tillochmed den allra bästa (i jämförelse med hur hönsen har det i andra länder).

Jag tycker att det är skitbra att folk anmäler, inspektörerna har ju inte tid att åka runt och leta reda på alla djurhållningar som finns. Sålänge man följer lagar och förordningar så kommer det ju inte kosta en spänn! Jag låter gladeligen mina skattepengar gå till djurskyddet.

När jag blev anmäld och fick inspektion fick jag inte ens en riktig "anmärkning", utan hon sa bara åt mig att jag måste ha halm i burarna till alla och att dom skulle få mer stimulerande burar (ööh sa jag och köpte bandybollar till alla kaninerna, då blev hon nöjd) och sen när hon kikade en vecka senare var allt i prima skick tydligen. Men jag behövde inte betala något, eftersom jag inte egentligen gjorde något fel, bara att det kunde bli bättre.

Svenska industriägg duger inte enligt mig. Köper själv ekologiska ägg från fritt gående UTEhöns och enbart majskyckling som varit fritt gående.
Jag har varit jäkligt fattig, bott i lägenhet och inte haft råd med "eko-lyx" ibland, då äter jag något annat helt enkelt.

Sen har alla olika prioriteringar, jag kastar inte grisblod på de som äter industriägg, hehe

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #54 skrivet: 08 nov-10 kl 14:57 »
hemma på en gård visar de stolt upp hönsen som är frigående ekologiska höns... inomhus i ett betongrum... gud vad fint...tänk om folk visste hur det var i hönsindustrin...
Fjäderfän och kaniner

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #55 skrivet: 08 nov-10 kl 15:34 »
Jag har jobbat på en hönsgård med ungefär 50 000 höns, så jag vet hur dom har det.... Frigående höns har en tendens att mobbas jävligt hårt, om en höna fick lite blod i baken vid en svår äggläggning så var hon ihjälhackad inom några dygn. Frigående är inte en särskilt bra grej när man håller flera tusen höns i varje hus. Det låter fint men verkligheten är ju lite bistrare.

Därför vill jag ha egna höns ^^.

Men lite svårt när man bor i lägenhet, och ägg vill man ju ha...
//Lina

Existens?

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 08 nov-10 kl 15:36 »
hemma på en gård visar de stolt upp hönsen som är frigående ekologiska höns... inomhus i ett betongrum... gud vad fint...tänk om folk visste hur det var i hönsindustrin...

Då var de inte ekologiska. Eller också var det en sån jeppe som 'tyckte att de är ekologiska'.
Ekohöns som hålls enligt kravs regler, ska ha tillgång till utevistelse.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #57 skrivet: 08 nov-10 kl 15:52 »
Då var de inte ekologiska. Eller också var det en sån jeppe som 'tyckte att de är ekologiska'.
Ekohöns som hålls enligt kravs regler, ska ha tillgång till utevistelse.

nu köper jag aldrig ägg i affären men är rätt säker på att jag har läst på äggkartongerna att det finns ekologiska höns inomhus och utomhus...

Existens?

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 08 nov-10 kl 16:48 »
Viktiga spelregler Ekologisk äggproduktion

Hönsen ska ha utevistelse – 4m2 betesmark per höna
 Hönsen ska ha mer utrymme såväl i huset som på sittpinnar och i värprede
 Hönsen ska ges dagsljusinsläpp och sandbad
 Flocken får högst bestå av 3000 hönor
 Hönsen ska ha ett KRAV-godkänt värphönsfoder

http://www.ekoagg.se/ekoagg.htm

Guran

• Lappland
« Svar #59 skrivet: 08 nov-10 kl 17:18 »
jodå detta är helt möjligt... jag köper foder och matar djuren för runt 1000-1300kr per månad... ska de ha fri tillgång i stora automater så kommer de att äta ihjäl sig eller? hur man utfodrar ankor i en automat vette fan men det får jag väl lösa... Har du hönsen lösa så måste alla föremål i trädgården rensas bort där de kan skada sig..vette fan hur man gör med rovdjuren... och du höns och ankor får absolut inte vara tillsammans..mina är åtskillda som tur e...

Nej, de äter inte ihjäl sig ;) men de väljer och vrakar verkligen.
(Har ej hunnit läsa genom allt men vad 17 ÄR det med en del inspektörer? BRA att de engagerar sig men ibland satsar de allt på alldeles "fel häst" känns det som.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 4 användare (1 dolda)
johber, mulle mullvad, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser