Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äter inte...bajsar inte  (läst 17995 gånger)

Liro

  • Gäst
Äter inte...bajsar inte
« skrivet: 03 nov-10 kl 09:18 »
Har en kanin som slutade äta i går kväll, har inte sett några färska pluttar sedan i går heller. Hon sitter stilla och hokurad, hör att det bubblar lite i henne mage...ska jag fara in direkt eller huskura först? Har inte haft henne så länge så jag vet inte hennes vanliga beteende men bajsa borde hon ju göra även om hon är ny på stället.

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Äter inte...bajsar inte
« Svar #1 skrivet: 03 nov-10 kl 09:58 »
Jag har ingen erfarenhet av kaniner, men jag såg att ingen har svarat dig än så jag gör ett försök. Min spontana reaktion är att du ska ringa en veterinär direkt för rådgivning.

När hundar visar samma symptom så är det i de flesta fallen en trög mage och då kan man ge receptfri paraffinolja (tror jag det heter, man får kolla med apoteket) som sätter fart på magen och "smörjer" systemet.

Men har man otur kan det (hos hundar) vara något som har fastnat i tarmen (t.ex. ett snöre eller en plastbit) och då krävs operation omgående.

I värsta fall (hos hundar) kan det vara magsäcksomvridning (eller kanske tarmvred). På hundar ser man det på att de har enormt ont i magen, får bleka slemhinnor, hässjar, ylar, gärna kutar med ryggen, magen blir uppblåst och de varken äter eller dricker. Om en hund har fått magsäcksomvridning så är det bråttom till veterinären. Inte "jag-hinner-ta-en-snabb-dusch-innan-bråttom" utan istället "släpp-allt-du-har-för-händerna-och-spring-bråttom". Det är extremt plågsamt för hunden och har alltid dödlig utgång om man inte får veterinärvård.

Jag vet som sagt inte om en kanin ens kan få de här problemen, men hade det varit min kanin så hade jag ringt direkt för att få råd om vad det kan vara.

Jag menar inte att skrämma upp dig, men "better safe than sorry" som man brukar säga.

Lycka till!

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Äter inte...bajsar inte
« Svar #2 skrivet: 03 nov-10 kl 10:09 »
Känns kaninen uppblåst och hård utanpå magen ?
Det kan i så fall vara trumsjuka .
Åk till vet .

Liro

  • Gäst
SV: Äter inte...bajsar inte
« Svar #3 skrivet: 03 nov-10 kl 11:08 »
Har fått en tid hos vet, hon är dock lite piggare och har ätit sin morot men inte bajsat än så det är bäst att kolla över det hos farbror doktorn.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Äter inte...bajsar inte
« Svar #4 skrivet: 03 nov-10 kl 13:19 »
Förstoppning kan uppstå av lite vad som helst, stress, väderomslag etc.

Du måste genast försöka få igång magen! Spruta i henne (med en liten spruta som man har till avmaskningsmedel tex) kaffe och ricinolja/matolja och ta ut henne i en hage. Om hon bara sitter still får du kanske försöka jaga på henne lite. Massera magen. Du kan även spruta in olja i ändtarmen.

Veterinär kan oftast inte hjälpa dig när det gäller kaniner, det blir bara dyrt och hjälper inte.

Jättebra att hon ätit lite!
//Lina

Liro

  • Gäst
SV: Äter inte...bajsar inte
« Svar #5 skrivet: 03 nov-10 kl 19:11 »
ja dyrt men hon fick en fiberpasta med tarmflorebakterier som han sa skulle funka. Nu äter hon lite men har inte bajsat. Ska ge henne vatten med spruta.

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Äter inte...bajsar inte
« Svar #6 skrivet: 03 nov-10 kl 19:47 »
tycker du ska följa upp tipset om parafinolja. Det ger man bla till hästar med förstoppning.
 Parafinolja är den enda oljan som faktiskt fungerar smörjande.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Liro

  • Gäst
SV: Äter inte...bajsar inte
« Svar #7 skrivet: 03 nov-10 kl 20:16 »
Ok, var köper man det då?
Veterinären sa att han inte kände ngn förstoppning i magen utan det var ganska tomt. Han trodde att bakteriefloran hade rubbats efter att hon fått broccoli och knäckebröd...det var nytt för henne och hon var inte van i magen med det. Hon har ätit lite hö, en kvarts äpple och lite pellets nu i em, jag ska ge henne mer vatten och medicinen sedan.

edithsdotter

  • Gäst
SV: Äter inte...bajsar inte
« Svar #8 skrivet: 03 nov-10 kl 20:23 »
tycker du ska följa upp tipset om parafinolja. Det ger man bla till hästar med förstoppning.
 Parafinolja är den enda oljan som faktiskt fungerar smörjande.

Paraffinolja är en mineralolja och därför tar kroppen inte upp den som de vegetabiliska oljorna. En nödlösning för att "rädda oxen ur brunnen" men i övrigt något vidrigt att ta in med tanke på ursprunget. Ricinolja är ju annars en känd lavemangolja men sätter kanske för mycket fart hos den lille...

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Äter inte...bajsar inte
« Svar #9 skrivet: 03 nov-10 kl 20:27 »
du visste mer om parafinolja en vad jag gjorde. Allt jag fått veta är det jag fått höra av min veterinär. Kan man få tag på den andra oljan på apoteket med?
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

edithsdotter

  • Gäst
SV: Äter inte...bajsar inte
« Svar #10 skrivet: 03 nov-10 kl 20:39 »
du visste mer om parafinolja en vad jag gjorde. Allt jag fått veta är det jag fått höra av min veterinär. Kan man få tag på den andra oljan på apoteket med?

Ricinolja har jag inte så mycket mer erfarenhet av än att man, under det glada 70-talet, använde den som igångsättare av förlossningar som drog ut på tiden. Då köpte man ricinolja på Apoteket i små bruna glasflaskor. Ett glas lingonsylt rördes ihop med ricinolja och intogs på kvällen... sedan gällde det att ha fri väg till, i alla fall, toaletten på morgonen... ev även till BB.... Men det är ju en annan historia och om jag inte minns fel är ricin giftigt men effektivt för att sätta igång "mag-/tarmpaketet".  ;D

Att paraffinolja är mineralolja är ju allmänt känt och därför ska den inte användas som massage-/eller hudolja eftersom "det man smörjer på huden ska man även kunna ta in genom munnen" och det vill man ju inte med paraffin. Dock är paraffinolja mycket vanlig i babyprodukter... en liten avstickare bara...  :-[

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Äter inte...bajsar inte
« Svar #11 skrivet: 03 nov-10 kl 20:44 »
ok tack för infon. Man vill ju vara försiktig så kaninen inte får en allt för kraftig magsjuka med tanke på att de kan ha svårt att klara av en dålig mage.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Äter inte...bajsar inte
« Svar #12 skrivet: 03 nov-10 kl 21:27 »
Att en kanin slutar äta kan snabbt bli mycket allvarligt!
Kaniner äter i stort sett konstant och deras matsmältningssystem är beroende av en bra balans. Snabba foderbyten, felaktig diet, för lite eller dåligt hö, gasbildande foder (t ex för mycket kål) kan rubba balansen. Även stress kan orsaka problem. Det kan vara mer och mindre allvarligt. Pågår det för länge eller får ett snabbt förlopp kan det leda till en plågsam död.

Se till att kaninen inte är nedkyld, få i den ljummet vatten med spruta. Eftersom hon äter lite så ge henne det hon äter. Om du känner till vad hon har varit van att äta tidigare är det en väg att gå. Annars ge henne lite av varje, men gärna hö. Frukt och grönt sköljt så att det är lite blött är också bra. Hon måste inte äta några mängder, till en början, bara hon fortsätter att äta.  Det finns en produkt som heter Critical Care som kan ges med spruta till kaniner som måste tvångsmatas. Det är i princip hö malt till pulver som blandas med vatten, och innehåller alla fibrer kaninens mage behöver för att hålla igång. En del veterinärer har det.
Till nöds går det också bra att använda tex morotspure, köpt eller hemgjort.

Kontrollera att hon inte är geggig i rumpan, hon behöver kunna få i sig sin "nattavföring".
Placera henne i en bur med ljusa handdukar så kan du se vad hon kissat och bajsat lite lättare. Bästa kontrollen är ju att se vad som kommer ut.

Länk till Djurkliniken Roslagstulls sida om kaniner och magproblem: http://www.djurklinikenroslagstull.se/page708k.htm

Hoppas hon fortsätter att äta och kommer igång igen! Var mycket försiktig med foderbyten framöver. Min erfarenhet är att vissa kaniner är känsligare, och du bör överväga att undvika grönsaker som kan orsaka obalans och gasbildning.

Håller tummarna! / Alba

 
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Äter inte...bajsar inte
« Svar #13 skrivet: 04 nov-10 kl 17:12 »
Vår ena kanin hade lite problem med magen för ett par veckor sedan, hon slutade äta och det kom ingen avföring under ca en dag. Vi fick igång henne med massor av vatten i spruta, lite ananasjuice och motion/försiktig magmassage. Ananasjuicen innehåller någon form av enzym som hjälper till om kaninen fått hår i tarmarna. De kräks ju inte upp hårbollar som katter kan. Hon blev bra och fick gå på hödiet ett par dagar, sen dess har det inte varit några besvär :-).
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Liro

  • Gäst
SV: Äter inte...bajsar inte
« Svar #14 skrivet: 05 nov-10 kl 22:47 »
Hon äter, dricker och bajsar pluttar regelbundet som dock ser ganska torra ut. Hon har gaser också och det är väl det som är oroväckande i nuläget. Hon låg på sidan förut och då såg det ut som om en orm slingrade sig inne i magen på henne så det kanske bli ett veterinärbesök till. Jag har gett henne 10 droppar minifom för några timmar sedan i spruta samt en massa vatten, ska avvakta lite till.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Äter inte...bajsar inte
« Svar #15 skrivet: 06 nov-10 kl 08:25 »
Hoppas hon är på rätt köl nu! Det låter bra att hon äter och bajsar, men gaser är allvarligt! Det är smärtsamt och kaninen lider ofta av chock i det tillståndet.

Se till att hon får i sig så mycket vatten som möjligt. Och att hon inte är kall. En kanin som inte har matsmältningen i balans får svårt att hålla värmen, och därmed får kroppen också svårt att hålla igång och tillgodogöra sig mat och vatten.

Man kan ta tempen på kaniner med en vanlig febertermometer, men det kan vara väldigt jobbigt för en kanin. Man får väga stressen mot behovet, och du känner din kanin bäst och kan avgöra hur lugn/stressad hon är. Viktigt att använda nån slags glidmedel. En kanins generella kroppstemperatur ligger mellan 38-40 grader. Är hon nedkyld kan det vara avgörande att besöka veterinär så fort som möjligt.

Minifom kan funka bra. Men var fortsatt mycket vaksam.
Hoppas du har en bra veterinär? Vart bor du?

Jag fortsätter att hålla tummarna / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Liro

  • Gäst
SV: Äter inte...bajsar inte
« Svar #16 skrivet: 06 nov-10 kl 10:38 »
Det kluckar och bubblar lite fortfarande men hon har ätit massor med hö sedan i går kväll och hon bajsar mera nu. Hon verkar inte vara i chock....vet iof inte hur de är då men hon kelar och gosar och beter sig i övrigt ganska normalt. Hon bor i vår källare och där är väl temperaturen ca 15 grader, hon har ett hus att hoppa in i. Jag ska sätta igång elementet som är på väggen bledvid men man ska väl inte växla för mycket i temperatur för en kanin som inte är van att vara i normal innetemperatur?.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Äter inte...bajsar inte
« Svar #17 skrivet: 06 nov-10 kl 11:02 »
Om kaninen nu både äter och bajsar skulle jag inte mixtra något mera och definitivt inte öka temperaturen.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Äter inte...bajsar inte
« Svar #18 skrivet: 07 nov-10 kl 00:41 »
Håller med Ulric. Det verkar ha gått åt rätt håll sedan hon låg på sidan. Härligt!

Är de nedkylda, i chock och har ont rör de sig så lite som möjligt, enligt min erfarenhet. De vill inte äta, och vill bara komma undan och sitta i ett mörkt hörn. I det läget måste man göra vad som krävs, i form av temperaturhöjning osv.

Men nu låter verkar hon vara på bättringsvägen. Fortsätt vara vaksam och ge hö och lyssna på magen. Bra jobbat!

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Liro

  • Gäst
SV: Äter inte...bajsar inte
« Svar #19 skrivet: 07 nov-10 kl 01:02 »
Det bubblar fortfarande lite, hon käkar hö för fullt, får endast hö just nu. Jag ger henne minifom-droppar med ljumet vatten i en 2ml spruta ett par ggr om dagen, hon diggar det skarpt och dricker ytterligare 2 fulla sprutor efter så sammanlagt får hon i sig 6 ml per gång då + lite mer eftersom jag fyller helt fullt i sprutan och det går ju i lite mer än 2ml, hon dricker själv i skål också. Hon är väldigt kelig och ska putsa på mig hela tiden, känner att hon har lite varm tunga just nu men det är efter att hon mumsat hö så det kanske kan vara det, hon är pigg men jag ska ha koll på så det inte blir feber. Hon bajsar som vanligt men ff lite torra och ljusa pluttar. Måtte det bli bra snart. Jag tror att jag har kommit på vad som orsakat detta, hon fick en sån där stång med godis på förra helgen, med nötter och fan vet vad det var i den, sen har hon ätet lite broccoli också och det blir det aldrig igen kan jag lova. Hon ser inte ut att ha ont nu men som sagt så har jag magen ff, dock inte lika mkt som i går. Håll tummarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 4 användare
ärt, Gröfre Slissing, Freddy Rindehed, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser